InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het kasteel der fluisteringen; Carole Martinez
recensie

Het kasteel der fluisteringen; Carole Martinez

Het kasteel der fluisteringen; Carole Martinez De roman Het kasteel der Fluisteringen van de Franse schrijfster Carole Martinez neemt ons mee naar de geheimzinnige Middeleeuwen en de tijd van de kruistochten. Om aan een huwelijk te ontsnappen laat jonkvrouw Esclarmonde zich in een kluis naast de kapel van het kasteel van haar vader inmetselen om haar leven aan God te wijden. Maar al snel doet de mare de ronde dat zij wonderen verricht en wordt zij het doelwit van pelgrims, die hun geheimen door de tralies van haar venster fluisteren.

Carole Martinez

Carole Martinez (1966) is actrice van beroep, maar later wordt zij lerares Frans op een college. Tijdens haar ouderschapsverlof in 2005 begint zij te schrijven. Haar eerste roman Le coeur cousu wortelt in haar Spaanse familietraditie en in de verhalen die haar grootmoeder haar vertelde. Met deze roman won ze een reeks literaire prijzen. In 2011 verscheen haar tweede roman Du domaine des murmures, die al even enthousiast werd ontvangen door pers en publiek. In 2012 verscheen bij uitgeverij Van Gennep de vertaling van dit laatste boek onder de titel Het kasteel der Fluisteringen, ISBN 978 94 6164 1311.

Het kasteel der Fluisteringen

Het verhaal speelt zich af in het Franse Bourgondië, in 1187 en schept een beeld van een fascinerende Middeleeuwse wereld en het begin van de kruistochten. Er is over de rol van vrouwen in de Middeleeuwen weinig bekend, maar zoveel is zeker dat zij weinig vrijheid genoten. Om aan een gedwongen huwelijk te ontsnappen, kon een vrouw alleen maar besluiten om haar leven aan God te wijden. Het was niet ongebruikelijk dat zo'n vrouw zich dan liet inmetselen. De meeste van die vrouwen verkeerden daardoor onder erbarmelijke omstandigheden.

De 13-jarige Esclarmonde moet van haar vader trouwen met Lothaire van Montfaucon, welke jongeman er bepaald geen verfijnde manieren op nahoudt om met dames om te gaan. Eenmaal op het altaar maakt Esclarmonde duidelijk dat zij niet wil trouwen en haar leven liever aan God wijdt. Demonstratief snijdt zij haar ene oor af.
Haar vader is woedend, maar gehoorzaamt wel. Hij laat een kapel bouwen voor de Heilige Agnes, met daaraan de kluis waarin Esclarmonde zal worden ingemetseld. Bij de dageraad van de dag dat deze "graflegging" zal plaatsvinden, gaat zij nog een keer naar buiten om van de natuur te genieten. Maar terwijl zij met losse haren het bos inloopt, wordt zij bruut verkracht. Pas later in het boek blijkt dat de dader niemand minder dan haar eigen vader is.
Het onderkomen van Esclarmonde bevat een ijzeren po, een waskom, een houten stoel en een grafkuil vol stro om op te slapen. Maar in vergelijking met de onderkomens van kluizenaarsters in de steden - zo heeft zij gehoord - is dit heilig. Deze andere kluizenaarsters hadden vaak niets eens ruimte om te liggen en zaten onder het ongedierte. Esclarmonde daarentegen krijgt van haar dienstbode vers stro, schoon water en goed voedsel aangereikt.

Aanvankelijk slaagt Esclarmonde erin niet aan haar keuze te twijfelen. "Ik zegde God dank door mezelf aan Zijn zijde te kruisigen met mijn afzondering, en iedere smart bracht me nader tot Hem, iedere versterving verhief me. Ik leefde geknield in de aarde." Lothaire, die helemaal veranderd is, komt haar regelmatig bezoeken en zingt liederen voor haar en met de pelgrims is het een drukte van belang. De kluizenaarsters waren in die tijd ook een soort knooppunten, via welke men boodschappen door kon sturen. Op het terrein van het kasteel staan allerlei marskramers met etenswaren en relikwieën om aan de pelgrims te slijten.
Maar dan blijkt dat Esclarmonde zwanger is en als haar zoon Elzéar geboren is, doorboort de vader de handjes van het jongetje. Deze stigmata zijn wat de pelgrims betreft een nieuw wonder en het het wordt er alleen maar drukker op. Elzéar zal bij zijn moeder blijven totdat hij niet meer tussen de tralies door kan.

Intussen zorgt Esclarmonde ervoor dat de nieuwe vrouw van haar vader, Douce, gedaan krijgt dat haar echtgenoot gaat deelnemen aan een kruistocht. Tijdens deze kruistocht biecht de vader van Esclarmonde zijn wandaad op aan aartsbisschop Thierry II en die zorgt er vervolgens voor dat Esclarmonde een gelofte van eeuwig zwijgen moet afleggen. Dat is de druppel die de emmer over doet lopen gekoppeld aan het feit dat haar zoontje bij haar wordt weggehaald. De dienstmaagd Bérengère gaat samen met haar vriend Martin op weg naar Rome om bij de paus te bewerkstelligen dat Esclarmonde uit haar kluis bevrijd kan worden. Maar de lokale bevolking, die de heersende voorspoed meent te danken hebben aan de kluizenaarster, krijgt daar lucht van en zij drijven Bérengère en haar kompaan de dood in om vervolgens de kapel en kluis in brand te steken. Want zo redeneren ze: beter een dode heilige, dan helemaal geen heilige.

Beoordeling

De stem van Esclarmonde bereikt ons vanuit de geheimzinnige diepte van de Middeleeuwen. Het is de schim van Esclarmonde die praat. Een spiritueel relaas, maar ook een prachtige roman vol smart en passie, geschreven door een vrouw met als thema de bezieling, de breekbaarheid en de macht van vrouwen. "Stap in het donkere water, dompel je in mijn verhalen, laat mijn woord je meetrekken langs paadjes en engten die geen enkele levende nog heeft betreden".
Gerelateerde artikelen
Tempeliers Kasteel Almourol in centraal-PortugalNaast het kasteel van Tomar, dat het latere hoofdkwartier van de Tempeliers in Portugal was, was de burcht Almoural in c…
Jacoba van Beieren en andere bewoners van TeylingenIn het Zuid-Hollandse Teylingen, vlak bij Sassenheim, ligt een ruïne. Deze Ruïne was in zijn glorietijden een belangrijk…
Kasteel voor veiligheid of pracht en praalKasteel voor veiligheid of pracht en praalDe naam kasteel wordt gebruikt voor twee soorten vergelijkbare bouwwerken. In beide gevallen betreft het bouwwerken die…
De ridderromans; middeleeuwse literatuurIn de literatuur van de middeleeuwen is het begrip 'ridderroman' een belangrijk verschijnsel. Bij de ridderromans onders…
Kasteel Balleroy, Calvados, NormandiëIn Balleroy staat een imposant slot uit de 17de eeuw, gebouwd door de Franse architect Francois Monsart (1598 - 1666). S…
Bronnen en referenties
  • www.evene.fr/Rentrée Litteraire

Reageer op het artikel "Het kasteel der fluisteringen; Carole Martinez"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 13-09-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!