InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Hoe word ik een Ballerina?
recensie

Hoe word ik een Ballerina?

Hoe word ik een Ballerina? In dit boek vertellen Bella en haar balletvriendinnen alles wat er te weten valt over balletdansen, van het eerste paar balletschoenen en de basispasjes tot een opleiding aan een balletacademie. Het boek zit vol verrassingen die eruit springen: veel flapjes, een draaischijf met de vijf posities en een certificaat. Een boek voor meiden tussen de vijf en de tien jaar.

Gegevens van het boek

  • Titel: Hoe word ik een Ballerina?
  • Oorspronkelijke titel: How to be a ballerina
  • Tekst: Harriet Castor
  • Vertaald uit het Engels door: Laura Weeda
  • Illustraties: Holly Clifton-Brown
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers, Utrecht/Antwerpen
  • Jaar: 2011 (zowel de Engelse als de Nederlandse uitgave)
  • Paginaís: 26
  • ISBN: 978 90 215 4957 6
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Prijs: rond de 20 euro

Over de schrijver, Harriet Castor

Harriet Castor publiceerde haar eerste kinderboek op 12-jarige leeftijd. Inmiddels heeft ze meer dan veertig boeken, fictie en non-fictie voor kinderen en jong volwassenen op haar naam staan, waaronder Alice in Wonderland. Harriet heeft geschiedenis gestudeerd aan de universiteit van Cambridge en heeft verschillende banen gehad, ze heeft onder andere drie jaar doorgebracht bij The Royal Ballet als choreograaf.

Over de illustrator, Holly Clifton-Brown

Holly Clifton-Brown is een freelance illustrator en heeft zich gevestigd in Bristol. Ze is geboren in Londen in 1985. In haar werk combineert ze het traditionele schilderen met hedendaagse technieken. Het werk van Holly wordt beïnvloed door haar liefde voor folklore en sprookjes en heeft een grillige rand met hang naar het eigenzinnige.

De inhoud van het boek

Het is opgebouwd uit twaalf hoofdstukken:

Mijn ballerinadroom

Het boek start met twee bladzijdes over Bella, zij droomt ervan om ballerina te worden, want wat is er mooier, interessanter en betoverender dan een dansende ballerina. Als je ook ballerina wilt worden dan kun je in het boek lezen wat je kunt doen om de droom uit te laten komen.

De eerste les

De eerste les is zo spannend, je gaat voor de eerste keer de balletstudio in en het is het begin van je leven als ballerina. De balletlerares kent alle speciale pasjes die je wilt leren en ze doet voor hoe je draait en springt en hoe je sierlijk beweegt. Langs de muur is een balk bevestigd die de barre heet. Daar kun je je aan vasthouden terwijl je je oefeningen doet. Zo blijf je beter in balans.

Balletpasjes

De eerste balletpasjes die je leert worden door een professionele ballerina nog steeds elke dag geoefend. In ballet zijn er vijf basisposities voor de voeten. De meeste pasjes beginnen of eindigen met een ervan.

Toneelspelen

Als ballerina heb je geen tekst op het podium. In plaats daarvan gebruik je je lichaam om het publiek een verhaal te vertellen en je rol over te brengen. In een ballet dat Coppélia heet, doet de ballerina alsof ze een pop is

Tutusís en Tiaraís

Op het podium mag je allerlei prachtige kostuums dragen. Sommige schitteren van de lovertjes en juwelen, andere zijn bedekt met lagen kant of veren.

Zwanenmeer

Bella vindt het erg leuk om samen met haar vrienden naar een echte balletvoorstelling te gaan kijken. Het eerste ballet dat ze ooit heeft gezien was Het Zwanenmeer.

Balletschoenen

Voordat je spitzen mag gaan dragen moet je eerst genoeg kracht hebben in je voeten, je benen en je rug. De punten van spitzen worden ook wel boxen genoemd, ze zijn meestal gemaakt van papier-maché en lagen stof. Op de neus is een leertje geplakt om niet uit te glijden.

Balletschool

Als je balletdanseres wilt worden, dan moet je naar de balletschool. Dan kun je veel meer oefenen. Maar je moet ook de gewone vakken volgen.

De Notenkraker

Dit is een magisch ballet, met prachtige kostuums. De dansers zijn verkleed als speelgoed, dieren, sneeuwvlokken en als snoepjes.

Een eigen voorstelling maken

Het is leuk om zelf een voorstelling te maken. Je hoeft je niet aan bestaande pasjes te houden, het is juist leuk om allerlei gekke, zelfbedachte bewegingen uit te voeren.

De Grote Avond

Geef je een voorstelling, kies dan een kamer waarin je je goed kunt rond bewegen. Misschien heb je lampen die je op de dansruimte kunt richten. Doe de gordijnen dicht, zodat het enige felle licht in de kamer van deze lampen komt.

De droom komt uit

Het leven van een ballerina is zwaar, maar is heerlijk om te kunnen doen. Wie weet komt jouw droom op een dag ook uit!

Drie fragmenten

Fragment 1

Voor iedere voorstelling draagt een ballerina een ander kostuum.
Ze heeft speciale satijnen schoenen om op haar tenen te kunnen dansen.

Fragment 2

In een ballet dat De Vuurvogel heet, gebruikt de ballerina fladderende
bewegingen en zet ze grote ogen op, zodat ze op een wilde vogel blijft.

Fragment 3

Voor een optreden hoor publiek! Nodig dus je vrienden en familie uit om naar je balletvoorstelling te komen kijken.
Lees hier hoe je van je kamer een theaterzaal maakt. Zet voor de toeschouwers een rij stoelen neer.
Je kunt ook kaartjes maken. Schrijf daarop de naam van de voorstelling, de datum en het tijdstip waarop het begint.
Je kunt ook een programmaoverzicht maken. Hierop kan het publiek alles over de voorstelling lezen, wie de pasjes
heeft bedacht, waar de muziek vandaan komt en wie de dansers zijn.

Voor welke leeftijd?

Het is een leuk boek voor meisjes tussen de vijf en de tien jaar. Een voorleesboek voor kinderen die nog niet kunnen lezen, oudere kinderen kunnen het boek zelf doornemen.

Mijn mening over het boek

In dit boek voor meiden tussen de vijf en tien jaar is zeer veel informatie te vinden over balletdansen, de pasjes, de schoenen en nog veel meer. Je vindt paginagrote waterverfillustraties in het boek, maar ook veel flapjes, een draaischijf en een certificaat wat ingevuld kan worden. De verhalen van Het Zwanenmeer en De Notenkraker worden uitgebreid besproken. Het boek is helemaal gericht op meisjes, daarom denk ik dat je een jongen die balletdanser wil worden minder plezier doet met dit boek.
Gerelateerde artikelen
Balletkostuum: kleding voor balletBalletkostuum: kleding voor balletWie aan ballet gaat doen moet speciale kleding kopen. Zo hebben balletdansers- en danseressen speciale schoenen. Deze sc…
Soorten dansen: klassiek balletSoepele, verderlichte danseressen. Hoog springende dansers met veel beenspieren. Lenigheid, pirouettes, techniek, spiere…
Klassiek ballet: een sport voor iedereenKlassiek ballet: een sport voor iedereenKlassiek ballet is geen ouderwetse en achterhaalde dansvorm, het wordt nu nog steeds beoefend met veel plezier. Met klas…
Ballet: dansen op spitzenHet is de ultieme wens van veel beginnende balletdanseressen: het uitoefenen van ballet op spitzen! Wat is er waar van d…
Spitzen kopen: waar je op moet lettenAls je al een paar jaar op klassiek ballet zit en dan eindelijk op spitzen mag gaan dansen is dat natuurlijk super gaaf.…
Bronnen en referenties
  • Hoe word ik een Ballerina? (ISBN 978 90 215 4957 6)

Reageer op het artikel "Hoe word ik een Ballerina?"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!