InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Giovanna's navel; Ernest van der Kwast
recensie

Giovanna's navel; Ernest van der Kwast

Giovanna's navel; Ernest van der Kwast Het boek Giovanna's navel van de schrijver Ernest van der Kwast bestaat uit de novelle Giovanna's navel en Vier laatste verhalen. In het boek staat het thema van de melancholieke terugblik aan het einde van het voorbije leven centraal. Romantisch, droevig, berustend, beseffend.

Ernest van der Kwast

Ernest van der Kwast (1981, Bombay) is een Nederlandstalige schrijver, die afwisselend in Nederland en Italië woont en werkt. Behalve schrijver is Van der Kwast organisator van Nur Literatur; drie keer per jaar wordt er een literaire avond georganiseerd, die in het teken staat van een ode aan het leven, de liefde en de letteren. Tevens is hij presentator van De Unie Late Night, een Rotterdamse talkshow.
Als schrijver debuteerde hij in 2005 met Soms zijn dingen mooier als mensen klappen. Zijn autobiografische roman Mama Tandoori (2010) werd een bestseller.
Giovanna's navel verscheen in 2012 bij uitgeverij De Bezige Bij, ISBN 9 789023 474227.

Giovanna's navel

Het boek Giovanna's navel bestaat uit de novelle Giovannna's navel en vier korte verhalen De conducteur, Gasthof Kohlern, Zomer en Wijngaard. Alle verhalen spelen zich af in Noord-Italië, rondom de stad Bolzano in Süd-Tirol/Alto Adige.

Romantische melancholie

Van de Duitse filosoof Wilhelm Schmid (1953) verscheen in 2007 het boekje Glück, waarin hij diverse soorten van geluk beschrijft. Één hoofdstukje wijdt hij aan "Das Glück des Unglücklichseins". Het gaat hier om een paradoxale vorm van geluk: gelukkig zijn zonder een bepaalde vorm van ongelukkig zijn uit te sluiten: melancholie. Een zielstoestand, een levensfilosofie, waarbij droevigheid juist de basis is van een mooi leven en om er positief tegenover te staan. Het kwellende en zelfvernietigende karakter van de melancholie wordt milder, wanneer op pragmatische wijze gestalte wordt gegeven aan de romantische melancholie.

Ernest van der Kwast is een romanticus in hart en nieren, althans zo doet hij zich kennen in zijn boek Giovanna's navel. In de vertellingen is melancholie alom aanwezig, die als een zoete levenspijn van de pagina's sijpelt. Het gaat meestentijds over het voorbije leven, de gemiste kansen, datgene wat ons nog te wachten staat. De aanvaarding tenslotte dat alles eindig is en soms toch eeuwig lijkt. Dat overigens wel in een luchtig beslag, met hier en daar een speels tikje. Daaruit blijkt ook hoe geluk aan een zijden draadje kan hangen.

Giovanna's navel

Dat is het geval in de novelle Giovanna's navel. De postbode kan nog net voordat zijn zwangere vrouw hem belt met de aankondiging van de baby's (ja, het zijn er twee) de uiteindelijke brief van Giovanna aan Ezio in de brievenbus van de laatste gooien, voordat hij zijn postzak in de tuin mietert en met een noodgang verdwijnt. Die brief van Giovanna komt zestig jaar na dato, dat de verkering tussen haar en Ezio stukliep op het feit dat Giovanna niet met Ezio wilde trouwen en de grote woorden "ik hou van jou" niet kon uitspreken. Beiden hebben hun eigen leven geleefd, maar zijn altijd vrijgezel gebleven. De liefde voor elkaar is wel altijd in het hart gebleven. Na veertig jaar doet Ezio een poging tot verzoening en schrijft een brief aan Giovanna vanuit het noordelijk Italië, waar hij werkt als appelplukker. Ze hoeft hem niet terug te schrijven, als ze de grote woorden niet kan uitspreken; dat is de boodschap. Giovanna krijgt de woorden niet op papier. Nog eens twintig jaren verstrijken en uiteindelijk schrijft Giovanna de ultieme brief, waarop Ezio zijn hele leven gewacht heeft. Oud als ze zijn, gaan ze elkaar ontmoeten. Ezio neemt de trein naar Lecce, zijn geboorteplaats waar Giovanna altijd is blijven wonen. Het prachtige slot van het verhaal is zowel eindig als eeuwig en zal iedere romanticus diep in de ziel raken. "Maar toen Ezio zijn armen eindelijk om Giovanna sloeg en zij haar hoofd in zijn hals legde en ze zo als twee innnige beelden bleven staan, was deze vraag (hoe alles verder zou gaan) weggestorven in zijn gedachten. Het was alsof er niets meer zou volgen, alsof dit het eindstation was, het slot. Er kwamen geen woorden. Er was alleen stilte. Doodse stilte. Honderd, tweehonderd, driehonderd jaar."

Vier laatste verhalen

In alle vier de verhalen is de hoofdrol weggelegd voor een oudere man die terugblikt op zijn voorbije leven. De rekening wordt opgemaakt in een gecombineerde geestesgesteldheid van aanvaarding en spijt, mooie herinneringen als details. Het is gegaan, zoals het gegaan is. Het verhaal van De conducteur begint met het eenvoudige zinnetje "Het was zijn laatste lente". De warmste sinds mensheugenis. Voor Heinrich Kienzl was dat meer dan zeventig jaar terug: "Witte bloesem en een wandeling met zijn ouders. Hij vloog als een engel tussen hen in. Klein en licht en vrolijk". Heinrich overziet zijn leven terwijl hij voor de laatste keer met de kabelbaan van Bozen naar Jenesien heen en weer reist. Dezelfde kabelbaan, waarin hij als conducteur heeft gewerkt.

In Zomer blikt Klaus Mair terug op zijn jeugd, terwijl hij op een bankje de kinderen gadeslaat, die spelen in het meer. Hij kon als kleine jongen het zwemmen maar niet onder de knie krijgen. Totdat zijn vader er raad op wist. Met behulp van twee pompoenen slaagt de kleine Klaus uiteindelijk erin om te blijven drijven.

In Gasthof Kohlern zit Rogier van Zeeuwen op Kerstavond in zijn dooie eentje aan tafel. Hij heeft een onrustig leven geleid; zijn beide huwelijken zijn op de klippen gelopen; hij heeft al vijftien jaar geen contact meer met zijn dochters. De volgende ochtend gaat hij wandelen in de sneeuw. Hij loopt almaar verder. Hij heeft het gevoel dat hij bekeken wordt."Een blik zo zwaar dat hij even wankelde. Het was alsof alle ogen uit zijn leven op hem rustten".

Paul Barendse, het personage in het hoofdstuk Wijngaard, heeft aan het einde van zijn leven eindelijk rust gevonden, terug bij zijn vrouw op de boerderij die zij ooit kochten. "Hij had nooit zeker geweten of hij hier zou kunnen leven. Hij wist nu dat hij hier zou kunnen sterven".

Het is wellicht wat bevreemdend dat de schrijver, nog geen 32 jaar oud, zich zo met het einde van het leven bezighoudt als in deze verhalen. Dat kan alleen maar als de melancholie je niet alleen terugvoert naar het verleden, maar je ook vooruitsnelt en het einde van het leven alvast van een mogelijk mooi, maar droevig sausje voorziet.
Gerelateerde artikelen
Alles wat je over de navel wilt wetenAlles wat je over de navel wilt wetenIeder mens heeft een navel. Bijna ieder zoogdier ook. Zonder navel zou je namelijk niet geleefd hebben. De navel is een…
Navelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingNavelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingEen navelonsteking is een aandoening die pasgeboren baby's kan treffen. Het is een ernstig probleem en kan de gezondheid…
Verfkwast verantwoord schoonmakenVerfkwast verantwoord schoonmakenHet schoonmaken van kwasten is een karwei dat de kwaliteit van het volgende schilderwerk in belangrijke mate bepaald. Di…
Hoe breng je foundation aan?Hoe breng je foundation aan?Eén van de meest gezochte beauty zoektermen op Google is: 'hoe breng je foundation aan?' Reden genoeg om dit onderwerp t…
Make-up kwastenAls je make-up mooi aan wilt brengen, is het handig om de juiste materialen in huis te hebben om dit tot een succes te m…
Bronnen en referenties
  • www.ernestvanderkwast.nl
  • Glück, Wilhelm Schmid, Insel Verlag 2007, ISBN 978-3-458-17373-1

Reageer op het artikel "Giovanna's navel; Ernest van der Kwast"

Infoteur: Plato
Laatste update: 30-07-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!