InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Van Jom tot Jom – NIK
recensie

Boekrecensie: Van Jom tot Jom – NIK

Van Jom tot Jom is een Joods boek dat handelt over het dagelijks leven van de Joden. Het boek is uitgegeven door het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK). Het boek richt zich tot kinderen van 10 tot 14 jaar, maar is ook voor volwassenen interessant. De dagelijkse praktijk wordt er duidelijk in uitgelegd. Het gaat om het proeven van de Joodse sfeer en de diepere betekenis van de Joodse voorschriften.

Gegevens

  • titel: Van Jom tot Jom
  • auteur: NIK (Marguerite Samama)
  • jaar: 2011
  • uitgeverij: NIK
  • ISBN: 978-90-71727-36-8

Inhoud van het boek 'Van Jom tot Jom'

Van Jom tot Jom is niet een geheel nieuw boek. Het is een bewerking van het oudere boek Jom Jom dat door de Rotterdamse huisarts en kehilla bestuurder David Hausdorff na de oorlog ontwikkeld werd voortkomend uit schriftelijke lessen. Generaties Joden zijn met Jom Jom grootgebracht. Maar omdat het taalgebruik van dat boek verouderd was is besloten met een nieuwe versie te komen. Marguerite Samama heeft de tekst bewerkt. Rabbijn R. Evers heeft o.a. enkele adviezen gegeven.

Na een uitleg van wat Joods zijn betekent komen verschillende thema's aan de orde: bijzondere momenten in het Joodse leven (geboorte, brit mila, bar en bat mitswa, choepa, en het overlijden); een bezoek aan sjoel, het voorlezen uit de Tora, bespreking van de Tenach. Daarna wordt het Joodse jaar chronologisch behandeld. De Joodse kalender wordt uitgelegd waarna de Shabbat en de Joodse feesten worden worden besproken. In de bijlagen worden Joodse zegenspreuken (brachot) weergegeven. In alle hoofdstukken staan zowel in de tekst als op het einde een aantal Hebreeuwse woorden en zinnen weergegeven die ieder Joods kind zou moeten kennen.

Mening van Etsel

Het boek is eenvoudig van opzet. Het taalgebruik is niet al te moeilijk maar ook niet te kinderachtig voor kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Er komen veel foto's in het boek voor die veel verduidelijken. Het boek komt sterk overeen met 'Wegwijs in het Jodendom' (link) dat evenwel meer voor een volwassen publiek geschreven is.

Het is heel positief dat het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap zich ook richt op de Joodse jeugd (op de website van Jad Achat zijn heel wat boeken voor Joodse jongeren te vinden). Het is zeer belangrijk Joodse kinderen goed op te voeden met Joodse normen en waarden en met de Joodse cultuur en religie. Joodse kinderen moeten niet slechts met trots kunnen zeggen dat ze Joods zijn, maar ze moeten ook precies weten hoe ze aan hun Jood zijn vorm kunnen geven.

Het is een heilige taak van Joodse ouders hun kinderen in de Tora te onderwijzen. Het is niet voldoende wanneer volwassenen zich beperken tot zelfstudie. In het Sjema (“Hoor Israël”) staat dat kinderen onderwezen moeten worden:
Je moet ze je kinderen inprenten en het erover hebben als je in je huis zit, als je op weg gaat, als je gaat slapen en als je weer opstaat.

Dit boek kan Joodse ouders hulp bieden bij het onderrichten van hun kinderen. Hoewel er één hoofdstuk gewijd is aan de Tora ontbreekt eigenlijk in het boek de bespreking van verschillende sidrot. Uiteindelijk maakt het bestuderen van de Tora een belangrijk onderdeel uit van het Joods religieuze leven. Zo kunnen kinderen alvast kennis maken met de Torastudie. Op de website van Chabad.org wordt ook de Tora voor kinderen besproken. Zoiets was ook in dit boek aardig geweest. Mogelijk dat het NIK overwogen heeft dat dit te veel plek in beslag zou nemen in het boek. Maar dan lijkt het wel aardig om in de nabije toekomst een boek uit te geven waarin de Tora voor kinderen besproken wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Van Jom tot Jom - NIK (Marguerite Samama)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Van Jom tot Jom – NIK"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!