InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het meisje op de rotsen; Lucinda Riley
recensie

Het meisje op de rotsen; Lucinda Riley

Het meisje op de rotsen; Lucinda Riley Het meisje op de rotsen van de Ierse schrijfster Lucinda Riley is wat je noemt een page turner! In meer dan 500 pagina's wordt de tragische geschiedenis tussen twee Ierse families uit de doeken gedaan. Een boek om in één adem uit te lezen en hier en daar een traantje weg te pinken. Het meisje op de rotsen is prima entertainment, maar wel van een mierzoet gehalte.

Lucinda Riley

Lucinda Riley woont in Engeland en Zuid-Frankrijk. Ze groeide op in Ierland aan de kust. In haar jeugd reisde zij vaak naar het Verre Oosten om haar vader te bezoeken. Toen zij zich eenmaal in Londen vestigde, werd zij actrice (film, theater, televisie). Haar Ierse jeugdherinneringen zijn verweven in het boek Het meisje op de rotsen, dat in juli 2012 verscheen bij uitgeverij De Kern, prijs € 19,95, ISBN 9789032512958.
Van haar debuut Terug naar Wharton Park zijn wereldwijd meer dan 800.000 exemplaren verkocht. De boeken van Lucinda Riley verschijnen in meer dan 25 landen.
Op de website www.lucindariley.com is uitgebreidere informatie over deze schrijfster te vinden.

Het meisje op de rotsen

Er zijn van die boeken, waarin iedereen knap en aantrekkelijk is, niet onbemiddeld en succesvol. Misverstanden en andere omstandigheden staan de ware liefde in de weg, maar na een aantal hordes genomen te hebben, volgt er meestal toch wel een happy end. Kijk je naar het boek Het meisje op de rotsen, dan zie je dat deze leeskluif aan de binnenkant van de hard cover voorzien is van een soort Engels bloemetjesbehang. Het vermoeden rijst dat we hier te doen hebben met een mierzoete tearjerker. En dat is wel een beetje zo. Maar het moet gezegd: begin je eenmaal dit famillie-epos te lezen, dan weet je van geen ophouden meer. De schrijfster heeft gekozen voor een plot met vertraagde afgifte. We komen maar heel langzaam aan de weet, waar de schoen wringt. Met stukjes en beetjes en met horten en stoten, vaak uit gesprekken die tussen de personages in de roman gevoerd worden. Dat gebeurt om de haverklap bij een grote pot thee. Op hoogtepunten van de dramatiek wordt er soms een slok cognac aan toegevoegd.

De beeldhouwster Grania Ryan is na tien jaar New York terug in haar geboortedorp in Ierland en verblijft op de boerderij van haar ouders. Na een miskraam heeft zij haar Amerikaanse partner Matt zonder opgave van reden plotseling verlaten. Tijdens een wandeling langs de rotskust ontmoet ze de achtjarige Aurora, een bijzonder meisje met speciale gaven dat haar moeder een paar jaar geleden heeft verloren. De twee kunnen het al snel heel goed met elkaar vinden. De vader van Aurora, Alexander Devonshire, moet vaak en langdurig op reis en vraagt Grania om Aurora een tijdje onder haar hoede te willen nemen. Grania's moeder Kathleen is wat huiverig voor deze ontwikkeling en acht de tijd gekomen aan Grania te vertellen hoe de familie van Aurora en die van haar, de Lisle's en de Ryan's, met elkaar verweven zijn door één enkele wanhoopsdaad een eeuw geleden. Lawrence Lisle had zich over het kind Anna ontfermd, van wie de moeder (amoureuze) connecties had met iemand van de keizerlijke familie in Rusland. Lawrence draagt de zorg voor het kind over aan zijn dienstmeid Mary Benedict, de grootmoeder van Kathleen. De nieuwe echtgenote van Lawrence stuurt Anna tot haar grote verdriet naar een internaat. Mary neemt het heft in eigen handen en ontvoert het kind. Later trouwt zij met Jeremy Langdon. Anna wordt geadopteerd en er wordt nog een dochter geboren, Sophia. Anna wordt een beroemde balletdanseres en trouwt later met de veel oudere broer van de inmiddels overleden Lawrence, Sebastian Lisle. Sophia trouwt ook en is de moeder van Kathleen. Midden in het boek is een stamboom opgenomen om de onderlinge verbanden te verduidelijken, voor wie het spoor bijster raakt.

Dat is in een nutshell hoe de beide families verstrengeld raakten. De hele verdere tragiek speelt zich af binnen dit raamwerk. Tragiek, met uiteindelijk een min of meer happy end, waarbij Aurora de hoofdrol vervult. Het is ook Aurora die dit boek schrijft aan het einde van haar leven - zo blijkt uit cursief gedrukte pagina's, waar Aurora zelf aan het woord is.

Af en toe moet je je wel wat verbijten bij de teksten van de gevoerde conversaties, waarbij met de ogen gerold wordt, diepe zuchten worden geslaakt, schouders opgehaald, wenkbrauwen zwijgend opgetrokken, naar adem gehapt, opgewonden in de handen geklapt. Enfin, de hele mimiek passeert continue de revue. Wellicht speelt de achtergrond van de schrijfster als actrice een rol. En dat terwijl de ene kop thee na de andere naar binnen wordt gekieperd.
De hele toon van het boek komt wat onecht over; zelfs wanneer er de meest vreselijke dingen gebeuren of ter sprake komen. Maar spannend blijft het, uitstekend amusement als je op een kwaaie dag niets beters te doen hebt.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Stuk - Judith VisserStuk, de derde roman van de Nederlandse schrijfster Judith Visser, vertelt het verhaal van Elizabeth, die gepest wordt o…
Zwangerschaps fabeltjesAls je zwanger bent of wilt worden, komen er zoveel mensen aan met allerlei wijsheden. Hierbij een lijst met fabeltjes d…
Boekverslag: Alyson Noël 'Evermore' (De onsterfelijken 1)Boekverslag: Alyson Noël 'Evermore' (De onsterfelijken 1)Alyson Noël is een Amerikaanse schrijfster, die zich vooral richt op young adults. Ze is bekend geworden met haar reeks…
Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndroom: Aandoening met tumorenBannayan-Riley-Ruvalcaba syndroom: Aandoening met tumorenBij het Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndroom komt de patiënt ter wereld met een groot hoofd (macrocefalie), hamartomen (goe…
Filmrecensie MaleficentrecensieFilmrecensie MaleficentAngeline Jolie is nog steeds “hot” in Hollywood en dus is het niet zo vreemd dat zij de hoofdrol speelt in deze Disney f…
Bronnen en referenties
  • www.lucindariley.com

Reageer op het artikel "Het meisje op de rotsen; Lucinda Riley"

Infoteur: Plato
Laatste update: 21-07-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!