recensie

Recensie: De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster

Recensie: De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster De echte oorzaken van schizofrenie is een baanbrekend boek dat een volledig nieuwe kijk biedt op schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie). De psychiatrische behandeling zit volgens auteur Foster al jaren op het dode spoor van de 'dopaminehypothese', waardoor de behandelingsresultaten van deze ziekte armzalig zijn. Foster constateert dat schizofreniepatiënten te veel aan hallucinogene adrenochroom bezitten. Dat vereist een andere aanpak.

Gegevens

  • Auteur: professor dr. H.D. Foster
  • Titel: De echte oorzaken van schizofrenie
  • ISBN: 90-76161-08-9
  • Uitgeverij: Ortho Communications & Science BV
  • Jaar: 2004

De auteur

Dr. Harold Foster is hoogleraar geografie aan de Universiteit van Victoria (Canada). Waarom zou een geograaf zich wagen aan een beschrijving van schizofrenie? Goed, Foster is geen gewone geograaf. Hij bestudeerde en onderzocht de verbanden tussen ziekten en de chemische samenstelling van de aardbodem en rapporteerde hierover. Hij is niet verwikkeld in de 40 jaar oude controverse over de behandeling van schizofrenie. Hierdoor kan hij onbevangen aankijken tegen de ziekte.

DE ECHTE OORZAKEN VAN SCHIZOFRENIEDE ECHTE OORZAKEN VAN SCHIZOFRENIE

Inhoud van het boek

Schizofrenie vindt zijn wortels in de genetica. De ziekte komt tot uiting wanneer de genen een bepaalde moleculaire structuur hebben. Foster beschrijft de meest recente genetische studies. Maar het ziekteproces moet ook op de één of andere wijze geactiveerd of 'getriggerd' worden. Genen staan niet op zichzelf. Indien de moleculen waarvoor de genen zijn geprogrammeerd beschikbaar zijn, zullen de genen normaal opereren. Maar wanneer er zich een grote verandering voordoet in de biochemische omgeving van de genen, zal de ziekte zich openbaren.

Foster beschrijft de biochemische afwijkingen, waaronder de omzetting van adrenaline in adrenochroom. Hij maakt ook duidelijk dat de genen voor schizofrenie in Darwiniaanse zin een groot voordeel tot overleven kunnen opleveren, indien zij maar werkzaam zijn op de wijze zoals die door de natuur is bedoeld. Maar hiervan is in de afgelopen 150 jaar geen sprake geweest vanwege een overdaad aan triggers zoals toxische stoffen. Hierdoor is de incidentie van schizofrenie sterk toegenomen en moeten we constateren dat er sprake is van een pandemie. De genen verschaffen hun bezitter weliswaar een groot voordeel in termen van lichamelijke gezondheid en creatief talent, maar hun geestesziekte levert hen natuurlijk geen voordeel op.

Professor Foster beschrijft achterin zijn boek een aantal stappen die belangrijk zijn voor de behandeling van schizofrenie:
  • geschikte onderkomens en behandelingsfaciliteiten.
  • genetische screening.
  • testen op allergieën.
  • suikerarme voeding en orthomoleculaire behandeling op basis van vetzuren en hoge doses vitaminen en mineralen, zoals B3, B6, selenium en zink.
  • behandelen van andere biochemische afwijkingen.
  • reparatie van de schade die is ontstaan als gevolg van de ziekte en de vroegere medische behandelingen.
  • herstel van de zielenpijn.

Mijn mening

Schizofrenie is een vreselijke ziekte. Ieder die te maken heeft met psychoses of iemand kent die psychoses heeft, kan dit beamen. In Fosters boek wordt goed uitgelegd waardoor schizofrenie ontstaat, namelijk een teveel aan hallucinogene adrenochroom. Deze aanmaak wordt bevorderd door de typische kenmerken van de geïndustrialiseerde maatschappij, zoals stress, allergieën, voedingstekorten en de consumptie van suiker. Deze 'triggers' spelen vooral mensen met bepaalde genetische afwijkingen parten. Hij vecht de stellingname aan dat een teveel aan dopamine de oorzaak zou zijn. Deze aanname is voor de farmaceutische industrie de reden geweest om medicijnen te produceren die de dopamine moeten verminderen. Maar gebleken is dat deze medicijnen niet altijd helpen, vooral niet bij de zwaardere gevallen. Dus een teveel aan dopamine is kennelijk niet de oorzaak. Als het dan kennelijk gaat om een teveel aan hallucinogene adrenochroom dan zal de farmaceutische industrie daar zijn aandacht op moeten gaan richten. Of het te hoge gehalte aan hallucinogene adrenochroom ook met betere voeding kan worden bestreden zoals Foster meent, waag ik te betwijfelen. Wel geloof ik in zijn stellingname dat teveel aan dopamine niet de oorzaak is van schizofrenie.

Wat ik echter veel belangrijker aan zijn boek vind is het acht stappenplan. Het zijn voornamelijk de triggers die alle ellende veroorzaken. Op dat punt heeft Foster gelijk en daarmee zouden psychiaters meer rekening mee moeten houden, alhoewel ik denk dat dat al in sommige gevallen gebeurt. Veel aandacht wordt bijvoorbeeld gelegd op een goede dagstructuur zonder stress zodat de patiënt weer in zijn ritme komt.

Conclusie

Het boek is helder geschreven. Ook voor de leek is de wetenschappelijke benadering goed te volgen. Het is mooi dat er uitgebreid gekeken wordt naar de oorzaken en de bestrijding van schizofrenie. Hopelijk zal de patiënt en andere belanghebbenden zoals behandelaars, iets aan het boek hebben. De benadering is controversieel en het zal nog wel enige tijd duren voor men overtuigd raakt van Fosters theorie. Of hij gelijk heeft is nu nog moeilijk te zeggen, maar het is zeker nader onderzoek waard. Uiteindelijk gaat het er ten slotte om dat schizofreniepatiënten ermee gebaat zijn. Duidelijk is dat dat bij de oude dopaminehypothese niet altijd het geval is. Dus het onderzoek en behandeling zoals Forster die voorstelt verdient zeker een kans.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken