InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster
recensie

Recensie: De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster

Recensie: De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster De echte oorzaken van schizofrenie is een baanbrekend boek dat een volledig nieuwe kijk biedt op schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie). De psychiatrische behandeling zit volgens auteur Foster al jaren op het dode spoor van de 'dopaminehypothese', waardoor de behandelingsresultaten van deze ziekte armzalig zijn. Foster constateert dat schizofreniepatiënten te veel aan hallucinogene adrenochroom bezitten. Dat vereist een andere aanpak.

Gegevens

  • Auteur: professor dr. H.D. Foster
  • Titel: De echte oorzaken van schizofrenie
  • ISBN: 90-76161-08-9
  • Uitgeverij: Ortho Communications & Science BV
  • Jaar: 2004

De auteur

Dr. Harold Foster is hoogleraar geografie aan de Universiteit van Victoria (Canada). Waarom zou een geograaf zich wagen aan een beschrijving van schizofrenie? Goed, Foster is geen gewone geograaf. Hij bestudeerde en onderzocht de verbanden tussen ziekten en de chemische samenstelling van de aardbodem en rapporteerde hierover. Hij is niet verwikkeld in de 40 jaar oude controverse over de behandeling van schizofrenie. Hierdoor kan hij onbevangen aankijken tegen de ziekte.

DE ECHTE OORZAKEN VAN SCHIZOFRENIEDE ECHTE OORZAKEN VAN SCHIZOFRENIE

Inhoud van het boek

Schizofrenie vindt zijn wortels in de genetica. De ziekte komt tot uiting wanneer de genen een bepaalde moleculaire structuur hebben. Foster beschrijft de meest recente genetische studies. Maar het ziekteproces moet ook op de één of andere wijze geactiveerd of 'getriggerd' worden. Genen staan niet op zichzelf. Indien de moleculen waarvoor de genen zijn geprogrammeerd beschikbaar zijn, zullen de genen normaal opereren. Maar wanneer er zich een grote verandering voordoet in de biochemische omgeving van de genen, zal de ziekte zich openbaren.

Foster beschrijft de biochemische afwijkingen, waaronder de omzetting van adrenaline in adrenochroom. Hij maakt ook duidelijk dat de genen voor schizofrenie in Darwiniaanse zin een groot voordeel tot overleven kunnen opleveren, indien zij maar werkzaam zijn op de wijze zoals die door de natuur is bedoeld. Maar hiervan is in de afgelopen 150 jaar geen sprake geweest vanwege een overdaad aan triggers zoals toxische stoffen. Hierdoor is de incidentie van schizofrenie sterk toegenomen en moeten we constateren dat er sprake is van een pandemie. De genen verschaffen hun bezitter weliswaar een groot voordeel in termen van lichamelijke gezondheid en creatief talent, maar hun geestesziekte levert hen natuurlijk geen voordeel op.

Professor Foster beschrijft achterin zijn boek een aantal stappen die belangrijk zijn voor de behandeling van schizofrenie:
  • geschikte onderkomens en behandelingsfaciliteiten.
  • genetische screening.
  • testen op allergieën.
  • suikerarme voeding en orthomoleculaire behandeling op basis van vetzuren en hoge doses vitaminen en mineralen, zoals B3, B6, selenium en zink.
  • behandelen van andere biochemische afwijkingen.
  • reparatie van de schade die is ontstaan als gevolg van de ziekte en de vroegere medische behandelingen.
  • herstel van de zielenpijn.

Mening van Etsel

Schizofrenie is een vreselijke ziekte. Ieder die te maken heeft met psychoses of iemand kent die psychoses heeft, kan dit beamen. In Fosters boek wordt goed uitgelegd waardoor schizofrenie ontstaat, namelijk een teveel aan hallucinogene adrenochroom. Deze aanmaak wordt bevorderd door de typische kenmerken van de geïndustrialiseerde maatschappij, zoals stress, allergieën, voedingstekorten en de consumptie van suiker. Deze 'triggers' spelen vooral mensen met bepaalde genetische afwijkingen parten. Hij vecht de stellingname aan dat een teveel aan dopamine de oorzaak zou zijn. Deze aanname is voor de farmaceutische industrie de reden geweest om medicijnen te produceren die de dopamine moeten verminderen. Maar gebleken is dat deze medicijnen niet altijd helpen, vooral niet bij de zwaardere gevallen. Dus een teveel aan dopamine is kennelijk niet de oorzaak. Als het dan kennelijk gaat om een teveel aan hallucinogene adrenochroom dan zal de farmaceutische industrie daar zijn aandacht op moeten gaan richten. Of het te hoge gehalte aan hallucinogene adrenochroom ook met betere voeding kan worden bestreden zoals Foster meent, waag ik te betwijfelen. Wel geloof ik in zijn stellingname dat teveel aan dopamine niet de oorzaak is van schizofrenie.

Wat ik echter veel belangrijker aan zijn boek vind is het acht stappenplan. Het zijn voornamelijk de triggers die alle ellende veroorzaken. Op dat punt heeft Foster gelijk en daarmee zouden psychiaters meer rekening mee moeten houden, alhoewel ik denk dat dat al in sommige gevallen gebeurt. Veel aandacht wordt bijvoorbeeld gelegd op een goede dagstructuur zonder stress zodat de patiënt weer in zijn ritme komt.

Conclusie

Het boek is helder geschreven. Ook voor de leek is de wetenschappelijke benadering goed te volgen. Het is mooi dat er uitgebreid gekeken wordt naar de oorzaken en de bestrijding van schizofrenie. Hopelijk zal de patiënt en andere belanghebbenden zoals behandelaars, iets aan het boek hebben. De benadering is controversieel en het zal nog wel enige tijd duren voor men overtuigd raakt van Fosters theorie. Of hij gelijk heeft is nu nog moeilijk te zeggen, maar het is zeker nader onderzoek waard. Uiteindelijk gaat het er ten slotte om dat schizofreniepatiënten ermee gebaat zijn. Duidelijk is dat dat bij de oude dopaminehypothese niet altijd het geval is. Dus het onderzoek en behandeling zoals Forster die voorstelt verdient zeker een kans.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3Veel schizofreniepatiënten hebben problemen met de medicatie die ze ontvangen van hun psychiater. Deze medicijnen leiden…
Neurotransmitter: dopamineNeurotransmitter: dopamineDopamine is een van de neurotransmitters in het menselijk lichaam. De neurotransmitter dopamine speelt een belangrijke r…
Wat is schizofrenie?Wat is schizofrenie?De ziekte schizofrenie verwijst naar de term ‘gespleten geest’. Daardoor denken veel personen dat schizofrenie een ziekt…
Medicamenteuze behandeling van schizofrenieMedicamenteuze behandeling van schizofrenieSchizofrenie is een aandoening die veel onbegrip en soms zelfs angst bij de omgeving oproept. Schizofrenie staat met nam…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster

Reageer op het artikel "Recensie: De echte oorzaken van schizofrenie - H.D. Foster"

Reacties

Edo Roelofsen, 14-06-2013 11:28 #3
Ik heb dit boek enkele jaren geleden gelezen. Ik lijd ze aan een bipolaire stoornis /licht schyzoaffectieve stoornis. Deze ziekt komt van mijn vader kant van de familie, en heeft mijn beide broers en neef getroffen! Het is niet makkelijk om de na jaren met chemische middelen te zijn behandeld.Om een weg terug te maken, zonder chemische middelen. Maar in dit boek zit een grote kern van waarheid. Met name het Aminozuur L- tryptofaan, zink /selenium en vitaminen uit het b complex, laten significante verbetering zien. Ik gebruik nog steeds chemische middelen, maar veel minder. Helaas loop ik steeds tegen een muur aan! En worden andere theorieën in de psychiatrie nauwelijks serieus genomen! Ik weet zeker dat er betere behandelingen mogelijk zijn! Maar het is niet makkelijk een psychiater te vinden die open staat voor een andere invalshoek! Er is echt nog heel veel werk te verzetten! Psychiatrie is nog steeds geen wetenschap! Reactie infoteur, 02-10-2013
Belangrijk is te beseffen dat de auteur pleit voor een stress vrije omgeving. Zolang stress een trigger is lijkt het niet mogelijk om alleen met vitamines en mineralen het probleem op te lossen. Maar het gebruik ervan naast de chemische middelen is goed.

Groet,

Etsel

David Thijsseling, 05-12-2009 05:17 #2
De daadwerkelijk verstoring in de hersenen is de medicatie waar je met consentratie tegen de medicatie twee werkingen tegen elkaar wat splijten ken veroorzaken medicatie en de potentie in lichaam en geest uitmoord plus je zwellichaampjes ontnemen naar buiten klap op je kop naar binnen risperidon is niets meer dan het ontnemen van de groei en alles te vernietigen staat omdat het werkt naar buiten en de medicatie naar binnen probeer jij maar eens te schijnen met hebben en houden je zou er weinig aan over houden het staat er buiten dus ook er binnen mensen worden gewoon gevangen als het hoog staat(gebeurtenis en vanaf dat punt brengen ze je naar de verdoemenis ciculatie vullen en houden een stap voor uit twee achteruit medicatie Reactie infoteur, 05-12-2009
Klinkt alsof je zelf schizofreen bent.

Groet, Stern (namens Etsel)

Hardscarf, 22-12-2008 18:09 #1
De centrale bibliotheekcatalogus geeft de volgende omschrijving:
"Vanuit natuurgeneeskundige en orthomoleculaire invalshoek worden alle klachten en aandoeningen verklaard door dieetfouten, een teveel aan suiker en tekorten aan enzymen en vitaminen. Zo ook in dit boek waarin een hoogleraar geografie schizofrenie probeert te verklaren vanuit de orthomoleculaire hoek. Een definitie van schizofrenie ontbreekt; biochemische theorieën kloppen niet en rijp en groen worden door elkaar geciteerd. Daardoor wordt het voor de lezer niet duidelijk waar nu de verschillen liggen met wetenschappelijke verklaringen over schizofrenie en ideeën die berusten op een soort geloof in plaats van wetenschap. Voor de patiënt die lijdt aan schizofrenie, en diens omgeving geeft dit boek niet veel nieuws of duidelijkheid. De adviezen: geen junkfood; weinig suiker; stress vermijden zijn voor ons allen nuttig. Geen verhelderend boek."

Daarbij moet ook worden opgemerkt dat dit het eerste boek van Foster is over schizofrenie. Reactie infoteur, 22-12-2008
Het boek van Foster richt zich vooral tegen de medicatie. Die blijkt lang niet in alle gevallen te werken. Volgens mij heeft Foster wel degelijk een aantal goede punten aangeroerd. Met name de stress-situatie waarin psychosen kunnen ontstaan.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Schizofrenie
Reacties: 3
Schrijf mee!