InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Gele Olifant; Loes Riphagen
recensie

De Gele Olifant; Loes Riphagen

De Gele Olifant; Loes Riphagen De Gele Olifant is een kleurrijk prentenboek van illustrator Loes Riphagen voor kinderen vanaf vier jaar. Het prentenboek vertelt het verhaal van de gele olifant die ten prooi valt aan een verzamelwoede van gele spullen en daardoor zijn vriendje muis verwaarloost. Als de gele olifant zelfs de zon wil pakken, gaat het fout. Pas dan beseft hij weer wat muis voor hem betekent.

Loes Riphagen

Loes Riphagen (1983) is één van de weinige echt opvallende Nederlandse illustratoren van dit moment, aldus de Volkskrant. Zij groeide op in Oene, een dorpje op de Veluwe. Zij studeerde aan de kunstacademie in Rotterdam en al snel na haar afstuderen debuteerde zij in 2008 met haar prentenboek Slaapkamernachtdieren. Haar tweede boek Huisbeestenboel werd bekroond met een Vlag & Wimpel. Ook Superheldjes en Miniheksen werden zeer lovend ontvangen. Loes vindt ‘Alles kan, hoe gekker hoe beter’ het beste advies dat ze ooit kreeg.

Je kunt een kijkje nemen op haar website, www.loesriphagen.nl, vanaf welke je o.a. leuke kaarten van de Gele Olifant kunt versturen. Op www.loesriphagenshirts.nl zijn t-shirts voor kinderen te bestellen.

De gele olifant

De gele olifant van Loes Riphagen verscheen in juli 2012 bij uitgeverij De Fontein, prijs € 13,95, ISBN 9789026133244, leeftijd vanaf 4 jaar.

Het boek is een prentenboek en bevat geen teksten. Het verhaal vertelt zichzelf. De gele olifant en zijn kleine vriend muis hebben het heel gezellig samen. Je ziet ze samen zitten, terwijl de gele olifant over muisjes neus aait. In de holle boom kijkt een uil toe. De maan doet een dutje aan de sterrenhemel. Op de eerste prenten is te zien hoe de gele olifant en de muis samen genieten. Ze drinken bijvoorbeeld samen een glaasje Merlot op een dikke tak van een holle boom. De uil kijkt dan een beetje afkeurend. Aan het einde van de tak bevindt zich een vogelnest met een heleboel kleintjes. Eéntje piept nieuwsgierig te voorschijn uit het nest. Een ander plaatje laat olifant en muis samen op de wip zien. Op de prenten daarna beginnen de moeilijkheden. Olifant en muis zitten samen op een bankje een ijsje te eten, als olifant plotseling een mijnheer ziet komen aanwandelen met een grote gele banaan. Gebiologeerd kijkt hij toe. Op de prenten is echter nog veel meer te zien: een kabouter met een hele lange neus, die vanachter een struik toekijkt; een konijn dat met grote schrikoren om de hoek van een boom kijkt; een slak die op een boomtak zit en achter hem zie je een piepklein deurtje van wat vermoedelijk zijn huisje is.

Met die gele banaan begint het allemaal; de gele olifant gaat als een bezetene gele spullen verzamelen. Terwijl hij armen vol bij elkaar graait, kijkt muis ontsteld toe. De gele olifant stapt op een fiets en probeert met een vlindernet een geel vogeltje te vangen. Een fles advocaat, een gele zonnebril, een citroen, een schilderij met zonnebloemen en een grote verschrikte giraf behoren tot de collectie; teveel om op te noemen. De gele olifant ziet muis niet meer staan. Muis doet alles om zijn aandacht te trekken, hij verft zich zelfs geel. Maar de gele olifant blijft maar doorgaan, terwijl muis snikkend op de berg gele spullen gaat zitten. De gele olifant wordt steeds hebzuchtiger: die grote gele zon moet ook tot zijn verzameling gaan behoren. Hij laadt al zijn gele spullen op een gele auto en gaat de zon achterna op de route du soleil. Maar na zijn vergeefse pogingen om de zon te pakken te krijgen, gaat de zon bijna onder in de zee en de gele olifant laadt zijn hele gele hebben en houden in een bootje; muis gaat in een klein bootje er achteraan. Dan slaat de boot met gele spullen om en na deze schipbreuk komt de gele olifant weer tot bezinning. Op de laatste prent van het boek zit hij met muis op schoot weer op dezelfde boomtak, waar ze voorheen een lekker wijntje dronken. De gele olifant heeft een dik verband om zijn neus met de tekst I love muis. Op deze zelfde prent zie je een klein kaboutertje wegrennen, een gele zonnebril op zijn neus en de armpjes vol gele lekkernijen.
En zo eindigt dit leuke prentenverhaal met de moraal dat het in het leven niet om de materiële spullen draait, maar om echte waardevolle zaken als liefde en vriendschap.

Met dit kinderboek kun je vele kanten uit. Je kunt als voorlezer op basis van de prenten je eigen verhaal formuleren; je kunt ook je kind laten vertellen wat het ziet. En dat is heel wat, want alle prenten herbergen ontzettend veel grappige details. Het boek is tevens een inspiratiebron om je kind andere leuke dingen te laten doen, bijvoorbeeld tekeningen maken van de gele olifant of plaatjes uit tijdschriften knippen van (nog meer) gele spullen. Je kunt ook je eigen tekst bij het verhaal op papier zetten en uitprinten en die bij het boek voegen. Leuk voor later!
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: SuperheldjesrecensieBoekrecensie: SuperheldjesSuperheldjes zijn overal, ze veroorzaken kleine ongelukjes. Maar als ze er niet waren geweest dan zou het allemaal nog v…
Een medicijn tegen alle pijn (een kinderboek over heimwee)recensieEen medicijn tegen alle pijn (een kinderboek over heimwee)Soms kan heimwee iets leuks verpesten. Gijs gaat op vakantie en mag zijn beste vriendin Loes meenemen. Maar Loes is bang…
De olifant: ware kuddedierenDe olifant: ware kuddedierenDe olifant is het grootste landzoogdier dat er op aarde rondloopt. De olifant kun je indelen in 2 soorten. De Afrikaanse…
Annie M. G. SchmidtAnnie M. G. SchmidtAnnie M. G. Schmidt was een vrouw die met haar werk een grote en belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse…
Bronnen en referenties
  • www.loesriphagen.nl
  • www.loesriphagenshirts.nl

Reageer op het artikel "De Gele Olifant; Loes Riphagen"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 09-07-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!