InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Asterix, de buitengewone personages uit de strip (2

Asterix, de buitengewone personages uit de strip (2

De avonturen van Asterix zijn niet enkel boeiend om de avonturen zelf, maar evenzeer om de boeiende, kleurrijke personages die elk hun eigenzinnige karakter hebben en op schitterende wijze op papier worden gezet door Goscinny en Uderzo. En sommige weetjes over de stripfiguren zijn niet bij iedereen bekend... In deel 2: Panoramix, Kostunrix, Hoefnix, Nestorix, Assurancetourix.

Voor de andere striphelden Asterix, Obelix, Idefix en Abraracourcix zie:
Asterix personages DEEL 1

Panoramix

Wat zouden Asterix en zijn makkers zijn zonder de druïde Panoramix? Panoramix is de oude wijze man die Asterix en Obelix vaak vergezelt op hun tochten. Hij is de bereider van de alom bekende en gevreesde toverdrank die de dorpelingen onoverwinnelijk maakt. Sinds Panoramix zijn opwachting maakte in het eerste Asterix-album is hij niet meer weg te denken.
Ook historisch gezien bekleedden druïden een vooraanstaande plaats in de samenleving.

De druïde wordt gekenmerkt door een rode cape, een kalend hoofd en een baard die doorheen de tijd almaar langer lijkt te worden. Om de maretak te snoeien voor zijn toverdrank maakt hij steevast gebruik van een gouden snoeimes. Maretak werd vroeger door de Galliërs ook al beschouwd als heilzame plant die alles kon genezen. Of hij met een gouden snoeimes werd afgesneden, dat is natuurlijk nog maar de vraag.

De toverdrank
Om het recept van de toverdrank is veel te doen en de Romeinen zouden het maar wat graag achterhalen, maar toch blijft het voor iedereen steeds een goed bewaard geheim. Wel heeft men uit de vele albums enkele vaste ingrediënten kunnen achterhalen: maretak, kreeft, vis, wortelen, ui, zout, veldbloemen, klavertjesvier en aardolie, mogelijk te vervangen door bietensap.

De toverdrank zorgt ervoor dat de dorpelingen niet te verslaan zijn. Enkel Obelix mag er niet meer van drinken, want die is als kind in de ketel gevallen en heeft zo genoeg binnengekregen voor zijn hele leven.

Panoramix maakt doorheen de albums nog heel wat andere speciale brouwsels, maar het meest bekende blijft uiteraard de fameuze toverdrank.

Kostunrix

Kostunrix kennen we als de visverkoper uit de Asterix-strips. De vissen worden echter zelden opgegeten. Veel vaker vliegen ze door de lucht tijdens gevechten. Als er een gevecht dreigt aan te komen hoor je hem dan ook vaak zeggen “Vrouw, zet de vis weg, vlug!”. De Galliërs waren zowiezo al geen grote viseters.

Van alle vaste personages was Kostunrix de laatste die het licht zag in de Asterix-strips. Hij werd gecreëerd omdat de stripmakers een reden moesten hebben voor de dorpelingen om altijd aan het vechten te gaan. Vandaar besloot men om een visboer te introduceren. Het was mooi meegenomen dat die dan ook een boot had waarmee Asterix en zijn makkers op reis konden gaan.

Hoefnix

Hoefnix is de smid van het gezelschap. Pas na enkele strips kreeg hij vaste vorm. Zijn personage varieerde in het begin nogal eens, omdat er met grote snelheid geproduceerd werd en de stripmakers niet steeds de tijd hadden om een personage grondig te bestuderen en uit te tekenen. Vanaf “Asterix en de Noormannen” is Hoefnix onveranderd gebleven. Niet alleen het personage, maar ook het aambeeld van Hoefnix is te zien in verschillende vormen.

Behalve het produceren van allerlei soorten wapens heeft Hoefnix nog twee voorname bezigheden: de visboer Kostunrix verdacht maken zodat er een dorpsrel ontstaat en de bard Assurancetourix stil houden als die pogingen onderneemt om te gaan zingen.

Nestorix

Nestorix is de oude knar uit het Asterix-dorp. In het album “De intrigant” slaagt hij erin een mooie jonge dame aan de haak te slaan.

Verder weten we niet zo heel veel over hem. Hij heeft geen specifieke bezigheden en we weten ook niet wat hij vroeger op jongere leeftijd zoal heeft uitgespookt.

Nestorix heeft wel ook een duister kantje: hij is niet zo tuk op vreemdelingen.

Assurancetourix

De bard Assurancetourix is één van de vaste personages uit Asterix die niet meer weg te denken zijn. Hij is gespecialiseerd in wat we nu “Schlager-muziek” zouden noemen en doet niets liever dan de heldendaden van zijn dorpsgenoten te bezingen. Dit wordt hem niet echt in dank afgenomen door zijn mededorpelingen. Als op het eind van het verhaal het feestmaal uitbreekt, dan eindigt hij steevast vastgebonden aan een boom met een prop voor zijn mond.

Assurancetourix is vergezeld van een harpje, al speelde hij in het begin ook doedelzak en viool, omdat de schrijver niet goed wist welke instrumenten er in de tijd van Asterix gebruikt werden. Niet enkel de pootjes van Idefix zijn stilaan langer geworden, ook de benen van Assurancetourix kregen een verlenging omdat dit makkelijker was voor de tekenfilm.
© 2007 - 2017 Evaluna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Asterix, de buitengewone personages uit de strip (1De avonturen van Asterix zijn niet enkel boeiend om de avonturen zelf, maar evenzeer om de goed uitgewerkte, kleurrijke…
De film Asterix & Obelix: Missie CleopatraDe film Asterix & Obelix: Missie CleopatraIn de jarig zestig van de twintigste eeuw beginnen Uderzo en Goscinny aan het avontuur genaamd 'Asterix'. De Franse scen…
Asterix - De papyrus van CaesarAsterix - De papyrus van CaesarIn oktober 2015 verschijnt het zesendertigste album van Asterix, onder de titel ‘De papyrus van Caesar.’ Jean-Yves Ferri…
Asterix bij de PictenAsterix bij de PictenAsterix en Obelix, de lievelingsfiguren van menig stripliefhebber, beleven een nieuw avontuur in een nieuw album. Het is…
Asterix en de Picten: Een historische kijk op de KeltenAsterix en de Picten: Een historische kijk op de KeltenEigenlijk zijn de verhalen in de stripreeks van Asterix en Obelix stuk voor stuk geschiedenislessen met een dikke, vette…
Bronnen en referenties
  • De wereld van Asterix de Galliër, Goscinny-Uderzo

Reageer op het artikel "Asterix, de buitengewone personages uit de strip (2"

Infoteur: Evaluna
Laatste update: 01-10-2007
Gepubliceerd: 01-10-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!