InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Willy Vandersteen

Willy Vandersteen

Willy Vandersteen Willy Vandersteen is een Vlaamse striptekenaar die wereldberoemd is geworden met de avonturen van Suske en Wiske. Maar Suske en Wiske is zeker niet het enige werk van zijn hand. Vandersteen tekende al vele strips, waarvan er veel enorm populair zijn geworden door de hoge dosis humor en spanning. Hij zette met de Studio Vandersteen zelfs een waar stripimperium op. Willy Vandersteen overleed in augustus 1990.

Van ornamentsnijder tot illustrator

Willy Vandersteen werd in 1913 in een Antwerpse volkswijk geboren. Als middelbare scholier volgt hij de avondlessen op de Antwerpse kunstacademie al. Hij deed dit eigenlijk omdat hij ornamentsnijder wilde worden, net als Vandersteen senior. Tegen de tijd dat Willy Vandersteen afstudeert is het begin jaren ’30, heeft de economische crisis ook in Vlaanderen met volle kracht toegeslagen, en is er geen werkgelegenheid voor ornamentsnijders. Bovendien is ornamentkunst dan uit de mode geraakt. Vandersteen wordt etalagebouwer.

Vanaf het begin van de jaren ’40 begint hij zich pas echt toe te leggen op het tekenen van korte strips. In die tijd zagen onder meer ‘Thor’ en ‘De avonturen van Barabitje’ het levenslicht. In die tijd tekende Vandersteen voor de krant De Dag. Vandersteen lijkt zijn roeping te hebben gevonden en treedt in 1943 in dienst van het stripblad Bravo. Hierin tekent hij weer korte strips, nu van ‘Tori’, ‘Lancelot’ en ‘Sindbad de Zeerover’. Wie deze Sindbad overigens wel eens gezien heeft, zal een voorganger van Lambiek hebben herkend. Naast dit werk gaat Vandersteen ook illustreren voor uitgeverij De Standaard. Hij is dag en nacht met tekenen bezig, en zo ontstaat het plan een dagelijkse strip te beginnen.

Suske & Wiske

Van het plan werd werk gemaakt en zo verscheen in de donkere nadagen van 1945 de eerste aflevering van Rikki en Wiske. Inderdaad, Suske heette in het begin Rikki. In ‘de Avonturen van Rikki en Wiske’ maken lezers ook kennis met professor Wargaren, die later is omgedoopt tot de alom bekende professor Barabas. De strips verschijnen dan nog in ‘De Nieuwe Standaard’. De lezers van deze Vlaamse krant stellen de avonturen bijzonder op prijs en daarom komt Vandersteen met ‘Suske en Wiske op het eiland Amoras’ met een passend vervolg. In de derde aflevering, getiteld ‘De Sprietatoom’ voegt Lambiek zich bij het populaire gezelschap. Jarenlang draaien de bizarre avonturen uit de hoge hoed van Vandersteen om het viertal Suske, Wiske, tante Sidonia en de altijd komische Lambiek. Professor Barabas speelde ook toen een bescheiden rol. Pas in 1953, bijna 10 jaar na de eerste Suske en Wiske, verschijnt krachtpatser Jerom in de verhalen. Suske en Wiske mag met recht Vandersteens meesterwerk genoemd worden. Er zijn bijna 300 albums in tientallen verschillende talen verschenen.

Studio Vandersteen

Wie denkt dat Vandersteen zich alleen toelegde op de avonturen van Suske en Wiske, heeft het mis. De man was bijzonder actief in de tekenwereld. De enorme omvang van het werk dat hij op zich neemt vraagt al gauw om ondersteuning en in 1951 wordt daarom Studio Vandersteen opgericht. In Studio Vandersteen bruist het tot op de dag van vandaag volop van activiteiten en nieuwe ideeën. In deze studio krijgen veel jonge tekenaars een gedegen opleiding en maken zich er het vak meester. In een onvoorstelbaar tempo wordt de productie steeds verder uitgebreid. In deze kweekvijver van talent verschenen onder meer ‘Bessy’, ‘De Rode Ridder’ en ‘Robert en Bertrand’. Willy Vandersteen mag van ons heengegaan zijn, zijn nalatenschap is nog altijd merkbaar.
© 2008 - 2017 Salo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Willy Vandersteen"

Infoteur: Salo
Laatste update: 14-11-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!