InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Asterix: anno 2016 nog steeds populair

Asterix: anno 2016 nog steeds populair

Asterix: anno 2016 nog steeds populair Asterix, de strip die al sinds 1959 bestaat, is populair onder jong en oud. Hoewel het na de dood van schrijver Goscinny een inzinking kende, is de serie onder de nieuwe auteurs, sinds 2013, weer op het oude niveau. Het kleine dorpje in Gallië van Asterix en Obelix, de dunne en de dikke, houdt immer stand.

Auteurs

Het eerste werk van Asterix verscheen in het stripblad Pilote in 1959 en al gauw werd hun eerste album uitgebracht in 1961. Het was geschreven door René Goscinny en geïllustreerd door Albert Uderzo. Dit was geen toevalstreffer, want de twee hadden al eerder samengewerkt. Goscinny en Uderzo hadden vóór Asterix namelijk de reeks Hoempa pa gemaakt. Hoewel die serie niet erg goed werd ontvangen, sloeg Asterix wel aan en steeg het snel in populariteit. Waar het eerste album 6000 exemplaren verkocht, verkocht het negende album, zes jaar later, al 1,2 miljoen exemplaren.

Overlijden Goscinny
In 1977 overleed Goscinny op 51-jarige leeftijd aan een hartaanval. Zijn laatste album was Asterix en de Belgen. Vanaf dat moment schreef Uderzo ook het verhaal, naast het illustreren van de strip. Hij bracht maar liefst tien Asterix-albums uit als schrijver en tekenaar. Maar een van zijn laatste albums, Het geheime wapen, was een dieptepunt in de serie voor de meeste fans. Waar de andere albums zich aan de tijdsperiode houden van ca. 50 v.Chr., schetst Uderzo in dit album een verhaal met aliens en ruimteschepen. Dit was, naast het jubileumalbum, tevens ook het laatste werk dat Uderzo heeft uitgebracht.

Nieuwe auteurs
Na de teleurstelling van het laatste album droeg Uderzo het stokje over. In eerste instantie wilde hij niet dat Asterix na zijn dood nog gecontinueerd zou worden, maar hier is hij op teruggekomen en hij heeft de rechten verkocht. Hij stelde hierop de nieuwe schrijver Jean-Yves Ferri en tekenaar Didier Conrad aan. Tussen 2013 en 2016 zijn er al twee albums verschenen onder de nieuwe auteurs; Asterix bij Picten en De Papyrus van Caesar.

Personages

N.B.: verscheidene namen zijn in 2002 veranderd, zoals Assourancetourix in Kakafonix en Abraracourcix in Heroïx.
  • Asterix: de hoofdpersoon van de gelijknamige strip. Hij is de kleinste en de slimme van het stel, onder het mom van "Wie niet sterk is moet slim zijn". Als hij toch de brute kracht nodig heeft om zich te redden dan heeft hij altijd nog de toverdrank van Panoramix. Gebruikt vaak de uitspraak "Bij Toutatis!" (=Keltische god).
  • Obelix: Asterix' beste vriend. Hij is een beetje het tegenovergestelde van Asterix: "volslank" en wat traag van begrip. Als kind was hij in de ketel met toverdrank gevallen, dus hij is beresterk en hij mag geen druppel meer van het magische goedje, hoe graag hij dat ook wil. Het hondje Idefix is altijd aan zijn zijde en hij draagt vaak een van zijn zelf gehouwen menhirs. Hij is bekend van de uitspraak "Rare jongens die Romeinen".
  • Panoramix: de druïde van het dorp. Hij is degene die de toverdrank voor de dorpsbewoners brouwt om hen onoverwinnelijk te maken en zo de Romeinen te verslaan. Hij is de dorpsoudste een weet altijd raad.
  • Abraracourcix: het stamhoofd van het dorp. Wordt vaak geestig in beeld gebracht als hij weer klungelig op zijn schild getild wordt.
  • Assurancetourix: de bard van het dorp. Omdat hij enorm vals zingt hebben de dorpsbewoners een hekel aan hem. Veel Asterix-albums eindigen ook met het bekende feestmaal waarbij Assurancetourix dan ergens in de hoek te vinden is met doek om zijn mond gebonden, zodat niemand zijn valse gezang hoeft aan te horen.
  • Julius Caesar: de Romeinse dictator en opperbevelhebber van de Romeinen, die de Galliërs soms aardig in het nauw brengen.

Nog steeds populair

Asterix is nog alom aanwezig. Na het laatste album uit 2015 zijn er 36 titels in de reeks van Asterix, waarvan over de 325 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hiernaast zijn er tal van films en games gebaseerd op de serie, en er is zelfs een heus attractiepark in het "geboorteland" van Asterix, Frankrijk. De albums zijn in over de honderd talen en dialecten vertaald. Er bestaat zo een Friese en zelfs een Vlaamse editie van Asterix. Voor de aspirant Latinisten is er zowaar een Latijnse versie. Kortom, genoeg voor elke liefhebber en verzamelaar.
© 2016 - 2017 Urrim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Asterix bij de PictenAsterix bij de PictenAsterix en Obelix, de lievelingsfiguren van menig stripliefhebber, beleven een nieuw avontuur in een nieuw album. Het is…
Asterix, de buitengewone personages uit de strip (1De avonturen van Asterix zijn niet enkel boeiend om de avonturen zelf, maar evenzeer om de goed uitgewerkte, kleurrijke…
De film Asterix & Obelix: Missie CleopatraDe film Asterix & Obelix: Missie CleopatraIn de jarig zestig van de twintigste eeuw beginnen Uderzo en Goscinny aan het avontuur genaamd 'Asterix'. De Franse scen…
Goscinny, de scenarist achter 'Asterix en Obelix'René Goscinny is in de geschiedenis van de Franse stripverhalen onmisbaar. Samen met Uderzo was hij de bedenker van de w…
Asterix - De papyrus van CaesarAsterix - De papyrus van CaesarIn oktober 2015 verschijnt het zesendertigste album van Asterix, onder de titel ‘De papyrus van Caesar.’ Jean-Yves Ferri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peters / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Asterix
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Asterix
  • http://www.asterix.com/

Reageer op het artikel "Asterix: anno 2016 nog steeds populair"

Infoteur: Urrim
Laatste update: 19-02-2016
Gepubliceerd: 17-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!