InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Wordfeud: woorden met weinig klinkers

Wordfeud: woorden met weinig klinkers

Wordfeud: woorden met weinig klinkers Soms zit het niet mee met Wordfeud en krijg je lang geen klinkers binnen. Welke woorden speel je dan? En wat kun je maken met maar één klinker? Er zijn gelukkig genoeg opties die je helpen om beter te scoren met Wordfeud, ook als je weinig klinkers op je bordje hebt liggen. Je moet alleen even creatief leren denken of af en toe een woord opzoeken!

Belangrijke wijziging in oktober 2011

De regels van de Scrabblebond zijn van kracht gegaan en dit betekent dat woorden waarvan de letters afzonderlijk worden uitgesproken, niet meer in de lijst mogen staan. Voor twee- en drieletterwoorden zonder klinkers in Wordfeud betekent dit dat er bijna niets meer overblijft. Met de T, de Y en de P kun je nog TYP leggen als woord. Inmiddels kan ook TSS worden gelegd. Tips nodig? Kijk dan ook eens in de special over Wordfeud.

Wat zijn ook alweer klinkers?

De klinkers zijn a, e, i, u en o. Medeklinkers zijn de overige letters van het alfabet.

Op de u en de i na (2 punten) zijn de klinkers elk 1 punt waard in Wordfeud.

Tips voor iedereen die alleen medeklinkers op zijn bordje heeft

Heb je geen klinkers maar wil je niet ruilen? Probeer dan aan te leggen bij een woord met een klinker. Handige letters om met één klinker nog een relatief lang woord te leggen, zijn bijvoorbeeld brndt (brandt), krcht (kracht), drp (drop of drup), of smcht (smacht). Beginnen met twee medeklinkers (sn, sm, sl, tr, pr, br, cl, kl, kr, st, wr) is al sterk, eindigen met twee (ng, st, pt, kt, ch, lt) of drie (cht, ndt) helpt ook om meer uit je medeklinkers te halen.

Handige lijst woorden met meerdere medeklinker en maar één klinker

  • A: acht
  • B: balt, blokt, bracht, brandt
  • D: dracht, drop, drup, drupt
  • E: echt
  • G: gracht, grapt
  • K: klacht, klam, klampt, klap, klapt, knap, knapt
  • L: lacht, lang, langs
  • M: macht, mocht
  • N: nacht, noch
  • P: pocht, pracht
  • S: schaft, snap, snapt, snip, stalt, stapt, stelt, stolt
  • T: tests, tracht
  • V: vocht
  • Z: zang, zing, zingt

Slim spelen met medeklinkers
Probeer ook eens te kijken naar eenvoudige tweeletterwoorden. Soms kun je met één letter al meerdere woorden maken en daarmee veel punten scoren. Hierbij kun je denken aan woorden als EB, EX, EL... Leg bij het woord EB de b op een tegel met dubbele of drie keer woordwaarde en je scoort soms hoger dan met een lang woord.

Overzicht twee- en drieletterwoorden zonder klinkers in Wordfeud

Dit zijn alle woorden zonder klinkers die door Wordfeud worden goedgekeurd. Na de update in oktober 2011 bestaat deze lijst helaas nog maar uit een kleine selectie woorden.

  • B: BR
  • H: HM
  • K: KS
  • P: PF
  • T: TYP, TSS

Lees verder

© 2011 - 2017 Maresa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wordfeud: woorden met weinig klinkers"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 21-07-2015
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Wordfeud
Schrijf mee!