InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Wie is de mol spellen 1

Wie is de mol spellen 1

Wie is de mol spellen 1 Een wie is de mol spel met vrienden spelen is één van de leukste bezigheden die je kan doen met een groep vrienden. Je hebt een spelleider, die de groep loslaat op een bepaald aantal spellen waarbij duidelijk moet worden wie de mol is en de zaak loopt te saboteren. De gekste verdenkingen komen langs en het bedrog neemt hoog niveau aan. De kern van het verhaal: trust nobody.
Het leukste wordt Wie Is De Mol (WIDM) natuurlijk als je een grote groep en er een echte afvalrace plaats kan vinden. Dat kan in één middag, maar je zou ook meerdere WIDM dagen kunnen maken. De mensen die zijn afgevallen kunnen dan een functie krijgen in de spellen, als scheidsrechter of jager. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je goede spellen hebt en het liefst een heleboel goede spellen! De leukste spellen maken goed gebruik van de omgeving, zo kan je bijvoorbeeld in een winkelstraat al geweldige dingen doen. Het beste bedenk je dus zelf, maar om je op weg te helpen kan je dit artikel gebruiken of de spellen hieronder.

Op jacht

Voor deze opdracht heb je een groot gebouw nodig met veel verschillende ruimtes, een school of iets dergelijks is ideaal. In dat gebouw verstop je 8 enveloppen, met zogenaamd in elke envelop 400 euro, je noteert de locaties (aan de hand van kamernummers of iets dergelijks). Bovendien neem je op kaarten geschreven namen of woorden (woorden als executie, mol, of namen van oude echte mollen) mee, deze plak je op de rug van de deelnemers om ze herkenbaar te maken.

Je hebt een groep van ongeveer 6 tot 8 man, daar haal je er 2 uit, de jagers, deze geef je later instructies. De overige 4 geef je de volgende instructie: In het gebouw liggen 8 enveloppen verstopt. Elke envelop die je vindt is 400 euro voor in de pot. Maar pas op voor de jagers, als die je te pakken krijgen dan moet je al je geld inleveren! Iedereen krijgt een naam of woord op de rug gespeld, als de jagers dit woord lezen en uitschreeuwen dan ben je af. Je hebt 20 (of 30 min) om het geld te verzamelen. De enveloppen die je dan verzamelt hebt breng je hier. Communicatie met de jagers of met de teamgenoten is verboden! Zwijgen dus!

De jagers geef je een heel andere instructie: Jullie groepsgenoten zijn net naar binnen gegaan opzoek naar enveloppen met geld. Alleen zij denken dat het per envelop 400 euro is, echter per envelop die ze binnen brengen gaat er 400 euro van de pot af! Dit zijn de locaties van de enveloppen (de jagers krijgen deze wel! De zoekers moeten ze zelf vinden), hou je groepsgenoten tegen, voordat ze de enveloppen binnen brengen! Je houdt je groepsgenoten aan door het woord op hun borst te roepen. Verdere communicatie is verboden.

Als groepsleider loop je vervolgens met de jagers mee, om te controleren dat ze geen informatie overbrengen. Als er al afvallers zijn of andere toeschouwers dan kunnen die de zoekende groep in de gaten houden.

Beeld en geluid

Een andere die wij gedaan hebben is een beetje een kopie van een WIDM spel van afgelopen jaar. Je vraagt de groep één iemand aan te wijzen die te vertrouwen is, die geef je 20 minuten om een liedje (in WIDM was het een gedicht) uit het hoofd te leren, zoals dit stuk, voicemail van Acda en De Munnik. De rest van de groep geef je 1 voor 1, 8 woorden uit dit liedje en een fototoestel. Ze hebben 20 minuten om bij elk woord een foto te maken, fotos moeten in één keer goed, wissen mag niet. Het volgende woord wordt pas gegeven als er een foto bij het vorige woord gemaakt is. Na 20 minuten komt de groep weer bij elkaar, nu is het aan de éénling om bij elke foto het juiste woord te bedenken. €200 per goed benoemde foto.

Deze woorden kan je gebruiken bij Voicemail:
  • Spoor
  • Testament
  • Homosexuele verhouding
  • Wedstrijd
  • Café
  • Geluid
  • Trein
  • Voicemail

Geduld is een schone zaak

Het is vooral leuk om deze opdracht te doen als het wat kouder wordt, zodat de uitdaging nog groter wordt. Het is vooral een leuk spel als er nog 4 of 5 kandidaten over zijn. Je vraagt ze mee te lopen naar een balkon of, voor de mensen zonder balkon een thuinhuisje of iets dergelijks. Daar aangekomen geef je de groep 500 euro en 2 jokers. Je verteld dat er elke 10 minuten iemand terug naar binnen mag. deze hoeft niets te betalen en mag gewoon naar binnen. Als er nog 1 iemand op het balkon over is en die daar dan 10 minuten alleen staat krijgt hij de keuze: de jokers inleveren, 500 euro in de pot en naar binnen, of de 500 inleveren en de 2 jokers meenemen, maar dan moet hij nog wel nog eens 10 minuten (of 20, of een nacht net zoals Frits Sissing, naar keuze van de spelleider) buiten blijven staan!

Twist again!

We kennen allemaal het spel Twister, de mat met kleuren waarbij er een kleur en lichaamsdeel gedraaid wordt en deze goed op de mat moet worden geplaatst. Dit spel speel je met max. 4 deelnemers, elke krijgt om de beurt een een opdracht voor het spel (als: rechter hand op rood of linker voet op blauw). Als iedereen een opdracht heeft uitgevoerd komt er 50 euro in de pot en zo elke ronde 50 euro, tot een maximum van 400 euro. Als er 1 iemand valt, dan stopt het spel.
© 2011 - 2017 Steven2389, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wie is de Mol spel makenWie is de Mol spel makenWie is de Mol is één van de meest vermakelijke programma’s op de Nederlandse televisie. Vandaar ook dat Wie Is De Mol (W…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Jokers en jokerspellen, in een WIDM spelJokers en jokerspellen, in een WIDM spelEen Wie Is De Mol (WIDM) spel is natuurlijk niet compleet zonder de bekende jokers. Jokers geven het spel extra diepgang…
Hoofdregels van het spel PétanquePétanque of jue de boules is een enorm populaire sport in het zuiden van Frankrijk. Maar ook in de Benelux is het een ba…
"Drie op een rij", spel met namen"Drie op een rij", spel met namen"Drie op een rij" is een leuk spel voor grotere groepen en kan bij iedere gelegenheid gespeeld worden. Er is niet veel v…

Reageer op het artikel "Wie is de mol spellen 1"

Reactie

Andrea Buijtenhuis, 09-01-2013 23:22 #1
Een leuk spel dat je kan spelen als je wie is de mol met vrienden speelt is een toren bouwen van ongegookte spaghetti. De groep met de hoogste toren binnen een bepaalde tijd wint. en wint geld voor in de pot.

Infoteur: Steven2389
Laatste update: 25-10-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 1
Schrijf mee!