InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Activiteiten met uw peuter (buiten)

Activiteiten met uw peuter (buiten)

Activiteiten met uw peuter (buiten) Peuters vinden het lekker om buiten te spelen en ze gaan buiten echt op ontdekkingstocht. Ze gaan op zoek naar insecten, blaadjes, bloemen en ze spelen overal mee. Ik zal u een paar voorbeelden geven wat u buiten met uw peuter kan gaan doen. Veel activiteiten zijn seizoensgebonden en daar zal ik dan ook op inspelen.

Lente

Gekleurd zand maken

rasp een paar gekleurde stoepkrijtjes en doe het gekleurde poeder in een bakje. (dit kan met een kaasschaaf of een rasp) laat uw kind bij de zandbak het poeder mengen met zand. Daarna kan uw kind het gekleurde zand op een vel papier plakken of het in een leeg spa flesje doen waardoor er verschillende lagen en kleuren ontstaan. Dit is mooi om naar te kijken. Als je het flesje schud zullen de kleuren zich met elkaar vermengen en zal er een nieuwe kleur ontstaan.

Buiten verven

Hang een groot vel papier op de schuur, een klikobak in de tuin of een andere muur buiten. Trek uw kind een oud shirt of verf schort aan. Nu kan uw kind staand schilderen net alsof hij/zij op een schildersezel aan het schilderen is. Uw kind kan creatief bezig zijn en tegelijkertijd is hij/zij lekker buiten.

Zomer

Verven met water

Vul voor uw kind een emmer met water en geef hem/haar een echte schilders kwast. Uw kind kan alles buiten schilderen, de schutting, de stenen, de muur etc. Peuters zijn hier uren mee zoet.

Spelen met water

Is het net te koud voor een badje? maar wel mooi weer om met water te spelen? Vul grote bakken met water, een paar emmers kan ook en geef uw kind er bijvoorbeeld zandbak speelgoed bij. Zo word het kind niet helemaal nat maar toch is het verfrissend om lekker met water bezig te zijn. Natuurlijk zijn er altijd kinderen die al het water over zichzelf heen gooien dus trek wel kleertjes aan die nat mogen worden. Of laat uw kind gewoon lekker in zijn/haar romper spelen.

Picknick

Als het lekker weer is kunt u met uw kind buiten gaan picknicken. Smeer thuis vast de broodjes en neem ze mee naar een park. Dan gaan jullie lekker op een kleedje picknicken. daarna kunt u misschien nog een verhaaltje voorlezen. Voor kinderen is dit echt een feest.

Bloemen plukken
Ga met uw kind naar een open grasveld. Daar groeien in de lente en de zomer volop bloemetjes. U kunt deze samen met uw kind plukken en mee naar huis nemen om ze in een kleine vaas te zetten.

Herfst

Knutselen met blaadjes

Ga op zoek naar blaadjes. Ze zijn in de herfst te vinden in alle soorten en maten en in allerlei kleuren. Neem een grote zak mee waar alle blaadjes in verzameld kunnen worden. Daarna nemen jullie alle blaadjes mee naar huis. Een deel van de blaadjes die mooi recht zijn kunnen worden gedroogd tussen een boek. Doe aan beide kanten een stuk keukenpapier zodat daar het vocht in opgenomen kan worden. Met de overige blaadjes kan al meteen geknutseld worden. Plak een mooi gevormd blaadje op een vel papier. laat uw kind hier overheen verven. Als de verf gedroogd is verwijderd u het blaadje en u heeft een mooi kunstwerk. Als na een paar dagen de blaadjes tussen het boek gedroogd zijn kan uw kind deze ook op een vel papier plakken en zo ontstaat er een leuke activiteit.

Herfsttafel, kastanjes zoeken en knutselen

Ga met uw kind kastanjes zoeken in het bos. Neem een grote tas mee waar alle kastanjes in verzameld kunnen worden. Ook kunt u andere voorwerpen mee nemen die te vinden zijn in het bos zoals eikels en de basten van de kastanjes. Thuis kunt u een herfst tafel maken waar alle gevonden voorwerpen op tentoongesteld kunnen worden. Kinderen vinden dit erg leuk en interessant. Met de overige kastanjes kunt u poppetjes maken. Neem een tandenstoker en prik er aan beide kanten een kastanje in. (het hoofd en het lijf) In de onderste kastanje prikt u links en rechts nog een tandenstoker (de armen) en nog 2 tandenstokers voor de benen. Zo kunt u met uw kind allerlei voorwerpen namaken met de kastanjes.

Winter

Ook in de winter is het lekker om naar het strand of naar het bos te gaan. Een lekkere wandeling maken met uw kind en vertellen wat jullie allemaal zien is een leuke activiteit. Natuurlijk kunt u sneeuwpoppen maken als er sneeuw ligt en sleeën. Bij een wandeling in het bos of op het strand zal u er wel rekening mee moeten houden dat uw kind zelf loopt. Als uw kind in de buggy zit krijgt hij/zij het te snel koud en zal de wandeling snel afgebroken moeten worden.

Lees verder

© 2011 - 2017 Nice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Seizoenen: betekenis, data en halfrondeSeizoenen: betekenis, data en halfrondeVier keer per jaar wisselen wij in Nederland van seizoen. In de lente komt de wereld tot leven, in de zomer is het warm,…
Gratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenGratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenDe tijd die een gezin samen doorbrengt is erg belangrijk. De band tussen ouder en kind wordt sterker als jullie regelmat…
Astronomische en meteorologische seizoenen / jaargetijdenAstronomische en meteorologische seizoenen / jaargetijdenDe lente, zomer, herfst en winter. Dit zijn de seizoenen, ook wel jaargetijden die wij over het algemeen hanteren. Het b…
Duitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsDuitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsMaandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag... Januari, februari, maart, april, mei... Zomer, herfst, winter en herfs…
Seizoentafel door het jaar heenSeizoentafel door het jaar heenHeeft u al een seizoentafel in huis? Zeker als u kinderen hebt is het een leuke manier om ze vertrouwd te maken met de v…

Reageer op het artikel "Activiteiten met uw peuter (buiten)"

Infoteur: Nice
Laatste update: 08-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Kinderactiviteiten
Schrijf mee!