InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > De beste schaakopening

De beste schaakopening

Bij het schaken is de opening van fundamenteel belang, dat zullen de meeste schakers beamen. In de opening worden de bouwstenen gelegd voor de rest van het spel. Er zijn veel schaakopeningen mogelijk, maar wat zijn nu de beste opties? Een aantal openingen uitgelicht.

Wat is de beste schaakopening?

Schaakopeningen
In de opening zult u moeten proberen uw stukken te mobiliseren en u zult een sterke positie willen zien ontstaan op het bord, het liefst in het nadeel van uw tegenstander. Probeer deze doelstellingen goed vast te houden in het achterhoofd bij het overwegen van uw zetten, en denk altijd verder vooruit dan één zet. Het beste denkt u vier tot vijf zetten minimaal vooruit (lukt dat nu nog niet, vrees dan niet: dat vergt training). Hieronder zal ik een aantal schaakopeningen met u bespreken, die voor u wellicht de basis kunnen vormen voor een eigen opening. Want een verrassing in de opening, levert tijdvoordeel op en meestal ook overzicht op het bord!

De eerste opening, de herdersmat

Deze opening werkt alleen tegen onervaren spelers, of spelers die u onderschatten. De zetten zien er als volgt uit:

1. e4 e5 2. Lc4 Pc6 3. Dh5 d6 4. Dxf7 Schaakmat.

Tegen deze opening is gemakkelijk te verdedigen, dus u zou er verstandig aan doen deze opening alleen uit te proberen in vriendschappelijke partijen. Op toernooien zien we deze opening nauwelijks terug.

De tweede opening, de gekkenmat
De tweede opening die ik u voor wil leggen, is afhankelijk van het niveau van de witspeler. Ik wil u er alleen op wijzen, dat u met de opening vooral moet anticiperen op hetgeen de tegenstander doet. Neemt u deze opening eens in ogenschouw, en doe er uw voordeel mee!

1. f3 e5 2. g4 Dh4 Schaakmat

De derde opening, Catalaans
Een veel geziene opening, vanwege de vele mogelijke vervolgzetten, is de Catalaanse opening.

1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.g3

Let op het feit dat u als witspeler alle stukken mobiel heeft gemaakt. Zonder verdere tussenzetten kunt u alle stukken, met uitzondering van de torens, in het spel brengen. Het gevaar ligt er wel in dat uw koning een redelijk ‘tochtige’ positie heeft opgebouwd; maar dat kunt u verhelpen door een rochade aan de korte zijde.

De vierde opening, het Dame-Indisch
Deze variant lijkt weliswaar op de vorige besproken opening, het Catalaans, maar er is een wezenlijk verschil. Speelt u de volgende zetten maar eens na:

1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pf3 b6

U merkt dat na deze zetten zwart in het voordeel is. Hier heeft de zwartspeler alle stukken optimaal gemobiliseerd terwijl de witte loper nog altijd opgesloten staat. Merk op dat Lb7. een logische vervolgzet is voor zwart, die daarmee direct een claim legt op de g2-pion.

De vijfde opening, een basis voor velen
De volgende opening levert voordelen voor zowel wit als zwart. Houdt u deze opening in uw achterhoofd als u beter in het middenspel bent; want hier is duidelijk het vervolg van uw vervolg afhankelijk, en niet de beperking van eventuele mogelijkheden.

1.d4 Pf6 2.c4 g6

De zesde opening, het open Spaans
Een standaardopening die ik verplicht ben te vermelden, is het Open-Spaans. Speelt u deze opening eens na, maar denk vooral na hoe u deze opening kunt combineren met de voorgaande zes openingen. Probeert u vooral een eigen variant op deze opening te ontwikkelen, ten einde uw tegenstanders radeloos of versteld te doen staan!

1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 a6 4.La4 Pf6 5.0-0 Pe4

Nu moet ik bij deze opening toevoegen dat dit alleen de standaarduitvoering is. La4. is geenszins logisch, overweegt u Lc4. liever eens in uw eigen variant in plaats van de Lb5. die in de derde zet voorkomt. Mijn voorstel zou dan zo verlopen:

1. e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lc4! (in feite de Italiaanse opening)

Wanneer zwart alsnog Pf6. speelt, verrast u door Pg5. te spelen en een claim te leggen op f7.

De zevende opening, Nimzowitz-Larssen
Tenslotte nog mijn eigen favoriet, die ik alleen in de basisvariant weer zal geven. Neemt u vooral in overweging dat deze opening vele mogelijkheden kent en aan beide zijden uitgevoerd kan worden, met ieder zijn eigen voor- en nadelen.

1. g3 e7 2. d3 d4 3. Lg2 (let op de claim op b7. die de zwartspeler gedurende de partijen die ik gespeeld heb, vergat).

Deze opening is, nogmaals, in meerdere varianten uitvoerbaar.

Besluit

Ik heb geprobeerd u een overzicht te bieden van verschillende schaakopeningen, waarmee u in staat bent uw eigen draai te geven aan de opening. Houdt u ten alle tijden het doel van uw opening in de gaten, en vergeet nooit te denken voor uw tegenstander!

Naschrift: Veel openingen zijn bekend geworden onder zeer uiteenlopende namen. Bij het etiketteren van de zetten heb ik gepoogd de meest authentieke naam de plaatsen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Historia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Meest gespeelde schaakopeningen: Siciliaans, Frans en meerMeest gespeelde schaakopeningen: Siciliaans, Frans en meerHet schaakspel kent vele openingen die nog altijd door zowel grootmeesters als clubspelers gespeeld worden. De meeste op…
Schaken: de drie gouden regels van de openingSchaken: de drie gouden regels van de openingDat veel schakers hun partij met e2-e4, d2-d4 of een paardzet als Pg1-Pf3 beginnen, weten de meeste beginnende schakers…
Schaken, de spelregelsSchaken, de spelregelsSchaken is een denksport. Als je de regels eenmaal kent is het een leuk spel om te spelen. Het doel van het schaken is o…
Spaans leren in SpanjeSpaans leren in SpanjeSpanje en Spaans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er lijkt dan ook geen betere oplossing dan de taal Spaans te l…
Schaken en een strategie ontwikkelenSchaken en een strategie ontwikkelenHet edele schaakspel houdt miljoenen mensen al eeuwenlang bezig. Het spel biedt zoveel mogelijkheden dat het onlogisch i…

Reageer op het artikel "De beste schaakopening"

Reacties

Tronic (infoteur), 14-12-2014 03:25 #3
Hi Historia, mooi artikel. Het lukt mij maar niet om een goede schaker te worden, die openingen dat moet de basiskennis zijn, niet?

Historia (infoteur), 18-04-2013 22:33 #2
Wat leuk om te horen John, heel veel succes bij het leren schaken! Mocht je meer vragen hebben, dan kun je die altijd stellen! Leuk om onderwerpen over te maken.

Groetjes,

John Dane, 18-04-2013 00:33 #1
Leuk artikel!

ik ben recent begonnen met echt schaken, en deze tips helpen me hier zeker bij!

Hartstikke Bedankt!

Infoteur: Historia
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Leren schaken
Reacties: 3
Schrijf mee!