InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Cartagena: help je piraten de tunnel door!

Cartagena: help je piraten de tunnel door!

Wie laat zijn gevangen genomen piraten als eerste ontsnappen uit het zwaarbewaakte fort van Cartagena? Elke speler krijgt 6 piraten onder zijn hoede. Laat je piraten ontsnappen via de nauwe tunnel, door je attributen zo slim mogelijk in te zetten. Een vlot en strategisch kaartspel. Aantal spelers: 2 5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 45 minuten

Doel van het spel

Elke speler krijgt 6 piraten in een kleur. Door een kaart in te leveren, mag je naar het volgende veld lopen dat daarop staat afgebeeld. Kaarten krijg je door een piraat in zijn achteruit te zetten. Leid al je piraten zo snel mogelijk naar het eind van de tunnel: daar ligt een sloep klaar. Zorg ervoor dat je als eerste al je piraten aan boord van de sloep hebt gebracht: dan mag je jezelf de winnaar noemen.

Spelmateriaal

  • 6 speelbordstukken: door deze aan elkaar te leggen bouw je je eigen tunnel
  • 1 sloep
  • 103 kaarten (17 kaarten per teken, en een kaart met een pijl erop)
  • 30 piraten (6 sets in 5 kleuren)

Voorbereiding

  • Bouw een mooie tunnel door de 6 tunnelstukken aan elkaar te passen.
  • Elke speler krijgt 6 piraten in zijn kleur. Deze worden aan het begin, naast de tunnel, opgesteld.
  • De speelkaarten worden goed geschud, en iedereen krijgt 6 kaarten. De rest van de kaarten vormt de trekstapel.

Spelverloop

Degene die het meest op een kapitein lijkt, mag beginnen. Verder met de klok mee. Wie aan de beurt is moet minstens 1 actie ondernemen, maar mag maximaal 3 acties uitvoeren. Je kunt uit twee acties kiezen:

Een kaart uitspelen
Speel een kaart uit en loop met één van de piraten vooruit richting de sloep, naar het volgende lege veld met het symbool dat op de kaart is afgebeeld. Over alle andere tekens spring je heen, ook als daar andere piraten op staan. Als je een kaart speelt met, bijvoorbeeld, een sleutel, en er zijn geen velden met een sleutel meer voor die piraat, mag die in één keer aan boord van de sloep springen. Leg de kaart op de aflegstapel.

Loop met één van de piraten terug door de tunnel en pak 1 of 2 nieuwe kaarten

De speler kiest één van zijn piraten, en zet hem terug naar het dichtstbijzijnde veld waar 1 of 2 andere piraten staan. Het maakt niet uit of het je eigen piraten zijn, of die van een medespeler. Je mag niet terugspringen naar een veld met 3 piraten. Als je teruggaat naar een veld met 1 piraat, krijg je 1 kaart; een veld waar 2 piraten staan, levert 2 kaarten op.

Je mag niet over een veld heen springen waar 1 piraat staat, om naar een veld te gaan waar 2 piraten staan. Je mag wel in dezelfde beurt, als volgende actie, een piraat op het nu dubbel bezette teken te zetten, om nog 2 kaarten te verdienen.

Je mag deze acties met dezelfde piraat of met verschillende piraten uitvoeren, in een volgorde naar keuze. Er mogen maximaal 3 piraten op een veld staan.

Einde van het spel

De speler die als eerste alle 6 de piraten op de sloep heeft weten te krijgen, gooit de trossen los en wint het spel.

De Tortuga-versie

In deze variatie leggen de spelers hun 6 kaarten open voor zich neer, zodat alle spelers de kaarten kunnen zien. Van de stapel overige kaarten worden de 12 bovenste open naast de tunnel gelegd. Leg de kaart met de pijl hierbij; deze geeft aan van welke kant nieuwe kaarten worden gepakt. Als de rij kaarten op is, worden er 12 nieuwe kaarten open neergelegd. Deze versie vergt nog meer tactiek en hierbij is de geluksfactor een stuk kleiner. Wel kan het spel wat traag worden, als je (medespeler) veel tijd steekt in de planning.

Winnaar Nederlandse Spellenprijs

In 2002 won Cartagena de Nederlandse Spellenprijs. Het won van, onder andere, Medina en Pueblo.

Ten slotte

Cartagena is een spel dat snel uit te leggen is, lekker vlot speelt, en redelijk tactisch is. Het doet mij sterk aan Haas en Schildpad denken: snel vooruit levert een koppositie op, maar kan ervoor zorgen dat je snel door je kaarten heen bent en geen kant meer op kunt. Als je kaarten spaart en achteraan blijft bungelen, kan je soms met weinig (of geen) kaarten in één keer een piraat in de sloep krijgen. Maar het kan ook zijn dat je net te laat bent. Het komt allemaal op timing aan.

Je kunt je tegenstanders dwarszitten door groepjes met 3 piraten te vormen, zodat ze niet aan kaarten kunnen komen.

Vind de juiste balans tussen je twee doelen: zo snel mogelijk vooruitkomen om je piraten in de sloep te krijgen, en voldoende kaarten te verzamelen, door achteruit te gaan. Een leuke uitdaging. Een medespeler die aan het eind van het spel heel slecht lijkt te gaan, kan door de juiste kaarten te spelen ineens zijn piraten in de sloep krijgen.

Er zit wel een geluksfactor in: als je geluk hebt pak een je paar dezelfde kaarten, of kaarten die ervoor zorgen dat je meteen een heel eind kan lopen omdat andere spelers ze al bezet houden.

Al met al een leuk en vlot tussendoortje.
© 2010 - 2017 Snoodaard, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Speelgoed van het jaar 2016Speelgoed van het jaar 2016Inspiratie nodig voor een cadeau? Het is niet eenvoudig om goed speelgoed te kopen. Elk jaar selecteert een vakjury het…
Een vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwEen vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwVerkozen tot Speelgoed van het jaar 2009; het spel OnvoorSPELbaar van Paul de Leeuw. In dit maffe en hilarische spel moe…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Gezelschapsspel  AbaloneGezelschapsspel AbaloneVoor de spelletjesliefhebbers onder ons is er uit een keur aan leuke spellen te kiezen. Abalone is een mooi uitgevoerd k…

Reageer op het artikel "Cartagena: help je piraten de tunnel door!"

Reactie

Martje, 13-09-2012 07:36 #1
Heb dit spel steeds graag gespeeld met de kinderen en wil dit nu ook aan anderen cadeau doen maar ik vind het nergens meer. Kan iemand mij zeggen waar ik cartagena nog kan kopen? Reactie infoteur, 14-09-2012
Hoi Martje,

online is het nog wel te koop. Bijvoorbeeld bij spellenfabriek.com : http://www.spellenfabriek.com/identity-games-cartagena-p-2201.html

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 1
Schrijf mee!