InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Take 5! Een vlot kaartspel met een heleboel koeienkoppen

Take 5! Een vlot kaartspel met een heleboel koeienkoppen

Take 5! is een leuk en makkelijk te leren kaartspel, waarbij je zo min mogelijk koeienkoppen wilt verzamelen. Met eenvoudige regels en lastige keuzes, is het een kort en spannend spel. Aantal spelers: 2 tot 10.

Spelmateriaal

Het spel bestaat uit 104 kaarten, met daarop de nummers van 1 tot, jawel, 104. De meeste kaarten hebben 1 koeienkop. De extreem gekleurde kaarten hebben méér koeienkoppen. Nummer 55 wil je echt niet hebben: die levert 7 koeienkoppen op!

Doel van het spel

De spelers proberen zo weinig mogelijk kaarten te pakken. Elke kaart levert minstens 1 minpunt (koeienkop) op. Als een speler 66 (of meer) koeienkoppen heeft verzameld, is het afgelopen. De speler met de minste minpunten wint het spel.

Voorbereiding

Je hebt pen en papier nodig op de score bij te houden. De kaarten moeten worden geschud en iedere speler ontvangt 10 kaarten. Er worden 4 kaarten van de stapel getrokken en open op tafel gelegd, onder elkaar.

Spelverloop

Om te bepalen wie er mag beginnen, legt iedereen één van zijn kaarten tegelijkertijd op tafel. Degene met de laagste kaart mag beginnen. Hij legt één van zijn 10 kaarten aan één van de 4 startkaarten die op tafel liggen. Daarvoor zijn er twee regels:
  • De kaarten in een rij moeten een oplopende getallenvolgorde hebben
  • Een kaart moet altijd naast die kaart gelegd worden die het minst in punten verschilt.

Als een speler niet anders kan (of ervoor kiest, om strategische redenen) dan zijn kaart te leggen naast een rij van 5 kaarten, moet hij die 5 kaarten nemen en voor zich leggen. Zijn 6e kaart wordt nu de 1e kaart in de rij. Er blijven dus altijd 4 rijen liggen. Als een speler een kaart uitspeelt de te laag is om in een rij te leggen, moet hij alle kaarten van een rij naar keuze (natuurlijk die met de minste koeienkoppen!) pakken. Zijn lage kaart wordt dan ook de 1e kaart van de nieuwe rij. Als alle 10 de handkaarten zijn uitgespeeld worden de koeienkoppen geteld, en de (min)punten genoteerd. Alle kaarten worden weer geschud, en een nieuwe ronde kan beginnen.

Einde van het spel

Als na een ronde de punten worden geteld, en één van de spelers heeft (meer dan) 66 koeienkoppen, dan eindigt het spel. De winnaar is degene met het minst aantal punten.

Ten slotte

Take 5! is het leukst met veel spelers. Hoe de rijen zich dan ontwikkelen is moeilijk te voorspellen. Zo denk je een veilige kaart in handen te hebben, zo kun je met de kaart slechts een fijne rij koeienkoppen binnenhalen. Wat de juiste strategie is, daar zijn de liefhebbers het niet over eens. Eerst je laagste kaarten proberen kwijt te raken? Of toch een paar lage overhouden om altijd een nieuwe rij te kunnen beginnen? Dat maakt het spel juist zo uitdagend, en verslavend.

Lees verder

© 2010 - 2017 Snoodaard, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Dixit: met recht een gezelschapsspel!Dixit: met recht een gezelschapsspel!Dixit is een gezelschapsspel uit 2008 dat is bedacht door Jean-Louis Roubira en wordt uitgegeven door Asmodee. Het spel…
Een vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwEen vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwVerkozen tot Speelgoed van het jaar 2009; het spel OnvoorSPELbaar van Paul de Leeuw. In dit maffe en hilarische spel moe…
Ganzenbord - oer-Hollands gezelschapsspelGanzenbord - oer-Hollands gezelschapsspelEen warme kamer, een snorrende poes en een glas warme chocolademelk. En dan is het tijd voor ganzenbord. Het is een heer…

Reageer op het artikel "Take 5! Een vlot kaartspel met een heleboel koeienkoppen"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!