InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Hive: kort spel voor 2 personen dat je steeds weer pakt

Hive: kort spel voor 2 personen dat je steeds weer pakt

Hive is een spannend, strategisch spel voor 2 personen. Een spelletje duurt niet zo lang en is zó uitdagend, dat je meteen nog een keer wilt om nieuwe strategieën uit te proberen. Het doet een beetje aan schaken denken, maar hier draait het om de (bijen)koningin!

Hoe werkt het?

Hive speel je met twee personen vanaf 9 jaar. Iedere speler krijgt 11 zwarte of 11 ivoorkleurige stenen waarop verschillende insecten / spinnen te zien zijn. De insecten kunnen allemaal hun eigen bewegingen maken. Een bord is niet nodig: het spel begint zodra de eerste steen op tafel ligt, de andere stenen worden er aan gelegd. Om de beurt leg je een nieuwe steen aan, of verplaats je een stuk dat al aangelegd is. De bijenkoningin moet uiterlijk bij de vierde zet worden gespeeld.

Een steen leggen of verplaatsen

Na het leggen van de eerste steen, moet iedere nieuwe steen een of meerdere stenen van de eigen kleur raken. Als een steen eenmaal gezet is, blijft deze in het spel. Pas als je de bijenkoningin hebt ingezet, mag je geplaatste stenen verzetten. Je mag steeds kiezen of je dan een steen verzet, of een nieuwe aansluit. Als een steen wordt verzet, dan mag deze steen wel de steen van je tegenstander raken. Een steen mag nooit alleen staan; alle stenen moeten altijd met elkaar verbonden zijn.

Doel van het spel

Doel van het spel is om de bijenkoningin van je tegenstander in te sluiten. Een koningin is vastgezet als ze aan allen kanten door in totaal 6 stenen is vastgezet. Het maakt dan niet uit of dit door eigen stukken is, of met stukken van je tegenstander.

De verschillende stukken

  • De bijenkoningin wordt per beurt slechts één veld verzet.
  • De kever wordt per zet ook maar één veld verplaatst. Maar de kever kan, als enige stuk, ook op een andere steen worden gezet. Daarmee blokkeert hij die steen. De kever kan zich in een volgende beurt naar een aangrenzend leeg veld gaan, ook al is deze helemaal ingesloten door de andere stenen. Op de kever kan weer een andere kever worden geplaatst. De kleur van de bovenste kever geldt.
  • De sprinkhaan springt in een rechte lijn over een rij stenen heen, naar het volgende onbezette veld. Daardoor kan hij ook een veld bezetten dat door andere stenen is ingesloten.
  • De spin wordt per zit altijd 3 velden verzet. Tijdens het lopen moet ze altijd andere stenen blijven raken.
  • De mier kan langs het speelveld zoveel stappen doen als ze wil.

Einde van het spel / gelijk spel

Zodra een bijenkoningin volledig door stenen ingesloten is, eindigt het spel. Het maakt niet uit of dat zwarte of ivoorkleurige stenen zijn. Als de laatste steen die de koningin insluit, daarmee ook de andere koningin insluit, eindigt in gelijkspel.

Uitbreiding

Als je de uitbreidingsset koopt, kun je de mosquito/de mug toevoegen. Eenmaal in het spel neemt de mug de bewegingsmogelijkheden over van elk stuk waar hij naast ligt.

Prijzen

Hive heeft al diverse prijzen gewonnen. Mensa Select gunde het spel een Award, Dr. Toy noemt het spel ‘Product of Excellence,’ en in Duitsland kreeg het de ‘Preis der Wiener Spiele Akademie.’

Hive online

Het is mogelijk om Hive online te spelen. Via: www.boardspace.net

Tot slot

Het fijne van een spel als Hive is, dat je meteen kunt beginnen met spelen; je hoeft geen speelbord klaar te zetten. Het enige dat je hoeft te doen is de zwarte en ivoorkleurige stukken te verdelen. Zoals bij veel spellen is het ook bij Hive zo dat je het een paar keer gespeeld moet hebben om erachter te komen hoe het werkt, en wat de mogelijkheden zijn. De spelregels in het pak kunnen wat verwarrend zijn; het meest ideaal is het spel een keer te spelen met iemand die het al eerder heeft gespeeld.

Lees verder

© 2010 - 2014 Snoodaard, gepubliceerd in Spellen (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Mensa: de club van mensen met een hoog IQMensa: de club van mensen met een hoog IQBen jij iemand met een hoog IQ ? Laat je testen en wie weet kom je in aanmerking voor het exclusieve lidmaatschap van Me…
Gezelschapsspel – AbaloneGezelschapsspel – AbaloneVoor de spelletjesliefhebbers onder ons is er uit een keur aan leuke spellen te kiezen. Abalone is een knikkerspel dat j…
Het sinterklaasspel: een spel voor volwassenenHet sinterklaasspel: een spel voor volwassenenAls je de surprises en andere narigheid die het Sinterklaasfeest gewoonlijk met zich meebrengt helemaal beu bent, overwe…
Bronnen en referenties
  • http://www.boardspace.net/english/about_hive.html

Reageer op het artikel "Hive: kort spel voor 2 personen dat je steeds weer pakt"

Infoteur: Snoodaard
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!