InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Hattrick - het stadion

Hattrick - het stadion

Het stadion in Hattrick is een belangrijke bron van inkomsten voor je club. Het is van belang dat de grootte van je stadion aansluit bij het aantal supporters van je club.

De beginsituatie

Als je net bent begonnen met Hattrick bestaat je stadion uit 12.000 plaatsen.
  • 8.000 staanplaatsen
  • 3.000 gewone zitplaatsen
  • 1.000 overdekte zitplaatsen

Voor een beginnende manager is dit ruim voldoende. Uitbreiden is sowieso nog geen goed idee, want hoe groter je stadion hoe hoger ook je wekelijkse stadionkosten.

Vuistregel voor stadiongrootte

Naarmate het aantal fans in je supportersclub stijgt, wordt het interessant om te gaan denken aan uitbreiding van je stadion. De vuistregel voor de ideale grootte is ongeveer 20 tot 25 keer het aantal fans. Heb je 1.000 fans dan betekent dat dus een stadiongrootte tussen de 20.000 en 25.000.

Procentuele verdeling van plaatsen

Ben je toe aan een uitbreiding van je stadion dan is het slim om rekening te houden met de ideale verhouding tussen de soorten plaatsen. Een goede verhouding is:
  • 58,0% staanplaatsen
  • 22,0% gewone zitplaatsen
  • 17,5% overdekte zitplaatsen
  • 2,5% zitplaatsen in de VIP-boxen

Het weer is van invloed

Het weer is van invloed op de bezetting van de plaatsen. Is het zonnig, dan zullen er relatief meer kaartjes voor gewone zitplaatsen worden verkocht. Regent het, dan worden er juist meer kaartjes voor overdekte zitplaatsen verkocht. Als je optimaal wilt profiteren van de diverse weersomstandigheden is het verstandig om je stadion een beetje ruim (25 keer het aantal fans) te nemen.

Stemming supporters

Ook de stemming van je supporters is van grote invloed op het aantal bezoekers. Doe je bovenin mee en win je veel wedstrijden, dan komen er veel mensen naar je stadion (en wil je dus eerder uitbreiden). Speel je echter onderin en zijn je fans ontevreden dan is het vaak beter om nog even te wachten met een uitbreiding.

Stadion verbouwen kost geld

Het verbouwen van je stadion is best prijzig. Als je de ideale grootte en verhouding aanhoudt verdien je het echter vrij snel terug. Reken wel eerst even uit of je de volledige verbouwing kunt betalen. Excel is hiervoor een goed hulpmiddel.

De verbouwingskosten zijn als volgt:
  • 45 euro per staanplaats
  • 75 euro per zitplaats
  • 90 euro per overdekte zitplaats
  • 300 euro per VIP-boxplaats

Daarbovenop betaal je 10.000 euro verbouwingskosten ongeacht de grootte van je uitbreiding. Doe dit dus niet te vaak in kleine aantallen.

Offerte aanvragen

Op de pagina van je stadion kun je een offerte aanvragen voor de verbouwing. Je zit dan direct wat de kosten zijn en kunt altijd nog terug als dit niet in je budget past.
© 2010 - 2017 Dixy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hattrick - het stadion"

Infoteur: Dixy
Gepubliceerd: 27-03-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!