InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil?

Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil?

Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil? Wist je dat krokodillen hele gevaarlijke dieren zijn die alles opeten, wat maar aan hun neus voorbij komt? Hoe meer ze in dit spel eten, hoe langer ze worden. Dit spel is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar tot een jaar of zeven, het is erg leuk om dit spel als volwassene met je kind te spelen. Het is een spel van Jumbo en je betaalt er ongeveer acht euro voor.

Inhoud artikel

Inhoud van de doos

  • 4 krokodillen: 4 kopstukken, 4 staartstukken
  • 28 kaartjes met dieren
  • 1 geïllustreerde dobbelsteen
  • de spelregels staan op papier

Hoe speel je het spel

Het spel is geschikt voor twee tot vier personen (vanaf vier jaar). Eerst kiest iedereen een krokodil uit, dat wil zeggen een kaart met een kop, een kaart met een staart. De kaartjes met dieren, deze zijn kleiner dan die met de krokodillen, leg je op tafel. Aan de ene kant van de kaartjes staat een tussenstukje van de krokodil, aan de andere kant staat een land-, water- of luchtdier afgebeeld. Leg de kaartjes met de afbeelding van het stukje krokodil naar boven op tafel. De jongste speler mag beginnen, daarna gaat het spel verder in de richting van de wijzers van de klok. Gooi met de dobbelsteen.

Gooi je een landdier, draai dan één kaartje om. Staat er op het kaartje een landdier dan mag je met het kaartje je krokodil langer maken, je legt het kaartje dus tussen de kop en de staart in. Staat er op het kaartje een water- of luchtdier dan leg je het kaartje weer met de juiste zijde naar boven op tafel.

De dobbelsteen

Bij dit spel hoort een aparte dobbelsteen.
  • Landdier: een afbeelding van een konijntje met een groene achtergrond.
  • Waterdier: een afbeelding van een vis met een lichtblauwe achtergrond.
  • Luchtdier: een afbeelding van een vogel met een donkerblauwe achtergrond.
  • Op een vlakje zie je zowel een land- als water-, als luchtdier, dan mag je een kaartje naar keuze pakken.
  • Lachende krokodil: pak een tussenstukje naar keuze bij één van je medespelers.
  • Krokodil die een doek om zijn mond heeft (kiespijn): je hebt pech en moet een beurt overslaan.

Winnaar

Als er geen kaartjes meer op tafel liggen is het spel afgelopen. Degene die dan de langste krokodil heeft is de winnaar van het spel.

Mijn mening over dit spel

Dit spel van Jumbo hebben wij al heel vaak gespeeld. Het is leuk omdat ook jonge kinderen kans maken op de overwinning, een goed geheugen is handig maar er komt ook veel geluk bij kijken. De lachende krokodil en de krokodil met kiespijn zorgen voor veel lol, al kan het ook wel eens moeilijk zijn voor een klein kind als er een tussenstukje wordt weggepakt door een medespeler. Een spelletje Kroko Loko kost niet veel tijd (15 minuten is mijn inschatting), fijn omdat kleine kinderen soms hun concentratie snel verliezen.

Het spel is van goed materiaal gemaakt, de kaartjes zijn stevig, de afbeeldingen op de dobbelsteen vervagen niet na frequent gebruik. Het kost ongeveer acht euro. Een aanrader!
© 2010 - 2014 Wolfje02, gepubliceerd in Spellen (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jumbo; een vriendelijke en klantgerichte supermarktJumbo; een vriendelijke en klantgerichte supermarktJumbo is een van de grote supermarkten in Nederland. Jumbo geniet vooral bekendheid door de 7 dagelijkse zekerheden. Dit…
Dier op Dier - Het grote avontuur - HabaDier op Dier - Het grote avontuur - HabaDier op Dier is een behendigheidsspel van Haba. Het spel is makkelijk te pakken en staat zeer snel klaar. De spelregels…
Jumbo nog klantvriendelijker door online initiatievenIn een tijd van sociale media is het goed dat ook supermarkten zich daar op richten en van de mogelijkheden gebruik make…
Het leven van de krokodilHet leven van de krokodilDe krokodil is een makkelijk te herkennen dier. Hij heeft een bek vol scherpe tanden en een lange staat. Het is een vlee…
De Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Zwitserse modelspoorlocomotief ‘Krokodil’ voor O-spoor werd tussen 1933 en 1941 door Märklin op de markt gebracht. He…
Bronnen en referenties
  • Informatie op doos en gebruiksaanwijzing

Reageer op het artikel "Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil?"

Infoteur: Wolfje02
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!