InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Nintendo Wii vs. Playstation 3 vs. Xbox 360

Nintendo Wii vs. Playstation 3 vs. Xbox 360

In 2006 zijn zowel de Nintendo Wii als de Playstation 3 gelanceerd, om de strijd tegen de Xbox 360 aan te gaan. Welke console wint de strijd?

Wat zijn de verschillende strategieën van Nintendo, Sony en Microsoft?

Nintendo introduceerde de Nintendo Wii op 8 december 2006 in Nederland. Op 23 maart 2007 introduceerde Sony de Playstation 3. De Xbox 360 was al langer te verkrijgen, namelijk al vanaf 2 december 2005. De Xbox 360, Playstation 3 en de Nintendo Wii horen tot de zogenaamde 7e generatie van spelcomputers, en valt in het zogenaamde HD tijdperk (High Definition).

De strategie van Sony en Microsoft is nagenoeg hetzelfde: het draait om 'performance'. Nintendo heeft een andere strategie, de Wii moet mensen entertainen, en het gaat bij Nintendo dan ook om de unieke controllers en leuke games. De prijzen van de drie verschillende consoles volgen de productstrategie van de drie bedrijven.

Sony Playstation 3

De Playstation is de duurste van de drie. De Playstation 3 is vanaf ongeveer €200,= tot €400,= te koop. De PS3 met een geheugen van 160GB is het duurst. De PS3 bevat:
  • Een standaard hard drive;
  • Een HD BluRay drive;
  • HD video output;
  • Bluetooth draadloze controllers;
  • WiFi draadloos netwerk (alleen in de Premium versie).

Sony wil de PS3 graag neerzetten als een alternatief van de PC. De Premium versie van de PS3 heeft een memorycard lezer, niet voor enkel de memorystick van Sony maar voor flash en SD geheugenkaarten. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld foto's op de Playstation te bekijken. De PS3 kan als een echte PC functioneren, omdat er een USB keyboard en muis op aan kunnen worden gesloten en omdat er een standaard webbrowser geopend kan worden.

Vanaf 1 september 2009 is er een Playstation 3 'Slim' versie te verkrijgen, met een geheugen van 120 GB. Deze versie is dunner en is 33% kleiner, 36% lichter en verbruikt 34% minder energie dan de oudere modellen. Deze versie is op internet vanaf ongeveer €280,= te koop.

Microsoft Xbox 360

De Xbox 360 werd als eerste van de drie gelanceerd. De Xbox is vanaf ongeveer €220,= te koop. Ook is er nog een Arcade en een Elite versie, dit zijn duurdere versies van de Xbox 360. De Xbox 360 Arcade bevat vijf extra spellen, de Xbox Elite bevat een HDMI aansluiting. De Xbox 360 bevat:
  • Een standaard DVD-drive;
  • Een hard-drive;
  • Een draadloze controller;
  • Full HD;
  • 1080P video output;
  • Xbox Live.

Microsoft positioneert de Xbox 360 niet als PC-vervanger, in tegenstelling tot Sony met haar Playstation 3, maar combineert het met het Microsoft Media Center. Zo kan de Xbox 360 gebruikt worden om muziek en films te streamen vanaf een centrale Media Center PC.

Nintendo Wii

De Nintendo Wii is de goedkoopste van de drie. Tegenwoordig is een Nintendo Wii online al vanaf zo'n €150,= te koop. De Wii bevat zowel Bluetooth voor draadloze controllers als een DVD-drive. De Wii kan geen DVD's afspelen. Ook heeft de Wii geen hard-drive. De Wii richt zich op het fysieke spelen van de games. De controllers zorgen voor een interactieve spel-ervaring.De Wii heeft ook een zogenaamde 'Nunchuk controller' waarbij het spelen van een game nog interactiever wordt. De Nintendo Wii maakt gebruik van zogenaamde 'accelerometers' om aan te voelen hoe spelers bewegen, richten en de controller optillen.
De Wii kan ook draadloos verbinden met een Nintendo DS. Ook is het mogelijk de klassieke Nintendo spellen (bijvoorbeeld van de Super Nintendo) te downloaden voor een zeer lage prijs.

Welke game console wint?

De cijfers van augustus tot oktober 2009 zijn in een grafiek gezet. De PS3 heeft een prijsverlaging gehad, en zoals te zien is in de grafiek heeft dat goed uitgepakt. Maar ook de verkoopcijfers van de Wii zijn omhoog geschoten. De Xbox 360 blijft stabiel, maar Microsoft is bezig om de Xbox 360 in een nieuw daglicht te zetten!
© 2010 - 2017 Anny87, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Wanneer je een game-console wilt kopen voor je kind, dan is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan welke game-console b…
Microsoft’s gameconsole de XboxMicrosoft Corporation is een bekend bedrijf dat de Microsoft software ontwikkeld, verspreidt, licenseert en ook nog eens…
Welke spelcomputer kun je het beste kopen?De Nintendo Wii, de Xbox 360 en de Playstation 3 zijn op dit moment de drie beste verkopende spelcomputers. Omdat het vo…
Spelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteSpelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteAls je spelconsoles gaat vergelijken is het belangrijkste dat je kijkt naar het soort spellen dat je wilt gaan spelen. D…
De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De 3D-televisies hebben hun opmars gemaakt in 2010. Iedereen wil tegenwoordig alleen nog maar een LCD- of plasma-scherm,…
Bronnen en referenties
  • Gamecore
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Nintendo Wii vs. Playstation 3 vs. Xbox 360"

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 05-01-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!