InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Spelbespreking: Buzz! Master Quiz

Spelbespreking: Buzz! Master Quiz

Spelshowgastheer Buzz is een van de bekendste virtuele quizmasters ooit. Het grappige, soms wat ergerlijke, ventje presenteerde al tal van spelprogramma’s op de PS2 en recentelijk ook de PS3, maar maakt nu ook zijn opwachting op de PSP.

Buzz! Master quiz
Relentless Software

Platform: PSP
Uitgeverij: Sony Computer Entertainment
Quizgame/2008

Quiz op de PSP

Zoals gewoonlijk krijg je in Buzz! Master Quiz telkens vragen voorgelegd die vier mogelijke antwoorden hebben. Elk van die antwoorden is deze keer echter niet gebonden aan een specifieke knop van een zoemer, maar aan de vierkant-, driehoek-, cirkel- en kruistoetsen van de PSP zelf. Dat impliceert natuurlijk ook dat de spelervaring heel anders is dan op een console, waar iedereen naar hetzelfde scherm kijkt. Als je Buzz! Master Quiz niet alleen wilt spelen, zijn er echter nog drie multiplayeropties voorhanden waar tot zes spelers aan kunnen meedoen.

Ten eerste is het mogelijk om de game te delen met andere PSP’s. Je hebt dus maar een exemplaar van Buzz! Master Quiz nodig. Het probleem is dat de overdracht van informatie behoorlijk wat tijd inneemt en dat de quiz zelf in deze vorm niet zo lang duurt.

Ten tweede kan je de handheld gewoon van speler tot speler doorgeven. Om deze manier wat interessanter te maken, zijn er spelonderdelen toegevoegd waarin het de bedoeling is dat maar een iemand het scherm kan zien voor de PSP wordt overgedragen. Zo moet een kandidaat bijvoorbeeld naar een beeld kijken en dan het gedeelte selecteren dat de volgende deelnemer, die vervolgens moet raden om wat of wie het gaat, kan zien. Ook wordt er soms een vraag weergegeven, waarna de speler die op dat moment de PSP in de handen heeft kan kiezen welke tegenstrever moet antwoorden, wat voor een iets andere ervaring zorgt dan als iedereen al de vraag op voorhand kan zien.

Ten derde kan een speler in de rol van Buzz kruipen en de vragen luidop voorlezen, waarna hij invoert wie een juist antwoord heeft gegeven.

Beoordeling

Er zouden 5000 vragen in dit Buzz! Master Quiz zitten, maar eerlijk gezegd zagen we sommige vragen al terugkomen na een paar uurtjes spelen, wat niet echt de bedoeling kan zijn. Verder ontbreken de traditionele categorieën en verschillende spelonderdelen die we kennen van op de console, al is onder andere de ‘Bomronde’ wel aanwezig. Er zijn ook voldoende multimediaclips verwerkt in het spel, maar visueel maakt Buzz! Master Quiz niet zoveel indruk. Dat komt niet omdat er slecht werk is afgeleverd. Buzz ziet er nog altijd als zichzelf uit en de Australische ster Jason Donovan zorgt nog steeds voor ’s mans stem. De vragen worden zelfs door Buzz zelf luidop voorgelezen, wat best wel leuk is. Jammer genoeg ontbreekt de sfeer van de oorspronkelijke Buzz!-games echter nagenoeg volledig. Heel wat visuele elementen die de andere games zo leuk waren – zoals de volledige representatie van de verschillende deelnemers en het driedimensionale decor – zijn afwezig. Gewoonlijk zal je enkel de buste van elke kandidaat kunnen zien. Daardoor moeten we, ironisch genoeg, vaststellen dat Buzz! Master Quiz ongetwijfeld betere recensies zou gekregen hebben als de consolevariant nooit had bestaan. Dit is immers best wel een onderhoudende quiz, maar gamers die bekend zijn met Buzz zullen waarschijnlijk met deze game een beetje op hun honger blijven zitten. ***
© 2008 - 2017 Dvandereyken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Meer info: http://www.buzzthegame.com/nl-be/

Reageer op het artikel "Spelbespreking: Buzz! Master Quiz"

Infoteur: Dvandereyken
Gepubliceerd: 25-09-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!