InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Spelbespreking: Buzz! Quiz TV

Spelbespreking: Buzz! Quiz TV

Spelbespreking: Buzz! Quiz TV 'Buzz! Quiz TV' is de PS3-incarnatie van de populaire 'Buzz!'-quiz, die al meer dan tien verschillende versies kent op de PS2. Met betere graphics, 5000 vragen en uitstekende animatie lijkt 'Buzz! Quiz TV' het beste virtuele spelprogramma op console te zijn. Of niet?

BUZZ! QUIZ TV
Relentless Software

Platform: PS3
Uitgeverij: Sony
Quiz/2008

Achtergrond

Wie Buzz nog niet kent, heeft waarschijnlijk nog nooit een PlayStation 2 gehad. Buzz is immers niemand minder dan de bekendste – en lichtjes irritante – quizmaster die ooit een console heeft geteisterd. Op de PS2 zijn al meer dan 10 verschillende quizvarianten die door dit heerschap in goede banen worden geleid beschikbaar, maar Buzz! Quiz TV voor de PS3 kwam pas deze zomer uit.

Begin

Op het titelscherm kan je zien hoe Buzz vanuit zijn luie zetel naar tv aan het kijken is. Van hieruit kan je kiezen tussen ‘singleplay’, ‘multiplay’ of zelfs een online quiz. Vanzelfsprekend is Buzz! altijd het leukst geweest als je jezelf kunt meten met anderen en dat is zeker nog niet veranderd. Je kunt met tot acht deelnemers spelen, maar standaard krijg je vier zoemers, die deze keer volledig draadloos zijn. Het enige wat je moet doen, is de usb-cartridge die mee in de verpakking zit aansluiten op jouw console. Je kunt zelf de geluiden die de zoemers maken kiezen, net als jouw personage en naam. De personages van eerdere incarnaties zijn teruggekeerd, maar het valt al snel op dat de animatie deze keer stukken beter is. Er is duidelijk gesleuteld aan het visuele aspect, waardoor alles er nog veel kleurrijker, mooier en dus ook leuker uitziet. Via de zoemers kan je de personages nog steeds aan hen unieke bewegingen laten uitvoeren, terwijl de uitdrukkingen nu veel gevarieerder zijn. Alleen de lieftallige assistente van Buzz ontbreekt deze keer, wat toch wel jammer is.

De quiz

Vervolgens wordt het natuurlijk tijd om te quizzen! Elke vraag heeft meerdere mogelijke antwoorden en elk antwoord hangt samen met een andere knop op de zoemers. Zowel de vragenronde (waarbij je rustig vragen kunt beantwoorden zonder tijdsdruk) als de ronde waarbij de spelers zo snel mogelijk moeten reageren is terug. Om een of andere reden maakt ook de bomronde weer een terugkeer en dat is een spijtige zaak voor wie een pure kennisquiz zoekt. Tijdens de bomronde krijgt een personage namelijk een bom in de handen die wordt doorgegeven wanneer een vraag goed beantwoord wordt. Het feit dat de bom op een willekeurig moment ontploft en daardoor punten wegneemt, is al langer een doorn in het oog van verstokte quizfanaten en dat zal nu dus niet veranderen. Leuker is de ronde waarbij elke speler zelf een inzet mag bepalen. Die mag maximaal 500 zijn. Wanneer hij of zij fout antwoordt, wordt dat aantal punten echter afgetrokken van zijn of haar totaal. Ook is er een ronde waarbij personages na het geven van een goed antwoord een tegenspeler mogen bekogelen met een taart en eentje waarbij goede antwoorden punten stelen van een andere speler, iets wat steeds weer voor het nodige gevloek zorgt in de huiskamer. Erg leuk, allemaal, en erg verslavend, ook. Nieuw is de ronde waarbij elke deelnemer op een pilaar wordt geplaatst die zakt naarmate de tijd loopt. Punten scoren zorgt ervoor dat de pilaar weer wat verhoogt. Visueel leuk, ook al is reactiesnelheid hier even belangrijk als kennis.

Overigens is er hier en daar wat kritiek te horen op het feit dat je vaak vooral snel moet zijn om het goed te doen in sommige rondes. Daarbij wordt echter vergeten dat dit in echte spelprogramma’s meestal ook zo is. Bovendien weten veel mensen niet dat reactiesnelheid zeer sterk correleert met IQ. De eerste psychologen maten intelligentie zelfs door proefpersonen op knoppen te laten drukken. Wie een lichamelijke handicap heeft, zal dit allemaal echter niet zo prettig vinden. Bovendien zijn sommige rondes waarbij willekeur of geluk belangrijk is te bepalend voor het verdere spelverloop, al is het wel leuk dat de spelers die het ’t slechtst doen de volgende categorie mogen bepalen.

Blu-ray

Er was op voorhand heel wat te doen rond het nieuwe medium waarop Buzz! Quiz TV zou verschijnen. Een Blu-rayschijfje kan immers heel wat meer informatie bevatten dan een dvd. In tegenstelling tot wat velen verwachtten, staan er echter geen videoclips of uitgebreide geluidsfragmenten op deze game. Spijtig, maar de quiz bevat deze keer wel 5000 vragen en dat is meer dan ooit. Toch keren sommige vragen tijdens meerdere spelsessies terug en herkenden we zelfs enkele vragen uit Buzz! The Big Quiz. Dat is toch een beetje onbegrijpelijk en vrij lui van de ontwerpers, want nieuwe vragen bedenken kan toch niet zoveel moeite kosten. Toch is er een optie die een dergelijke bedenking herleidt tot een minuscuul minpunt. Het is namelijk mogelijk om via het internet zelf vragen te uploaden of vragen van andere gamers te downloaden en bovendien kan je dat volledig gratis doen! Voor iets minder dan 5 euro kan je ook nieuwe officiële categorieën aankopen. Dat gebeurt in ‘quizpacks’ die elk 500 nieuwe vragen bevatten. Natuurlijk heb je hiervoor wel een internetaansluiting nodig, waardoor gamers die hun PS3 niet kunnen aansluiten op het net een beetje benadeeld worden, maar dat geldt tegenwoordig voor bijna elk PS3-spel.

Multiplayer

Via de multiplayeroptie kan je online ook gaan zoeken naar andere tegenstanders via de ‘Sofa vs. Sofa’-optie. Die naam is echter wel een beetje bedrieglijk, want het is onmogelijk om een heel virtueel team samen te stellen waarbij elk personage onder controle staat van een andere speler in de groep. Je kunt natuurlijk wel met verschillende spelers hetzelfde personage controleren, maar dat voelt toch anders.

Conclusies

Ondanks de paar minpuntjes is Buzz! Quiz TV de vooralsnog leukste versie van deze toffe quiz geworden. Het is een uitstekende manier om wat kennis op te doen (al mochten de meeste vragen zeker wat moeilijker zijn) en tegelijkertijd een hele groep te betrekken bij het plezier! Alweer een aanrader voor de PS3, dus.
© 2008 - 2017 Dvandereyken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spelbespreking: Buzz! Master QuizSpelshowgastheer Buzz is een van de bekendste virtuele quizmasters ooit. Het grappige, soms wat ergerlijke, ventje prese…
Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Wanneer je een game-console wilt kopen voor je kind, dan is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan welke game-console b…
Playstation 4, de nieuwe gameconsolePlaystation 4, de nieuwe gameconsoleOp 20 februari 2013 introduceerde Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) haar nieuwe console. Sony belooft een krachtig…
Een Sony PlayStation Plus abonnement, wat is dat?Om online te gamen moet je voor de PlayStation 4 een speciaal Sony PlayStation Plus abonnement kopen. Deze zijn in Neder…
Bronnen en referenties
  • www.buzzthegame.com

Reageer op het artikel "Spelbespreking: Buzz! Quiz TV"

Infoteur: Dvandereyken
Gepubliceerd: 21-09-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!