InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Spelbespreking: ATV Offroad Fury 4

Spelbespreking: ATV Offroad Fury 4

Spelbespreking: ATV Offroad Fury 4 Hoewel hij toch een beetje begint te verouderen, behoeft de PS2 voorlopig nog geen euthanasie. Met de regelmaat van de klok verschijnt er nog een goede game die het voortbestaan van de console nog een tijdje verrechtvaardigt en ATV Offroad Fury 4 hoort zeker bij die spelletjes.
  • Platform: PS2
  • Uitgeverij: Sony
  • Racegame/2008

Vierde in de reeks

Zoals de naam het al zegt, gaat het om de vierde game in deze reeks en die maakt wel duidelijk dat de grafische beperkingen van de PS2 ondertussen wel zijn bereikt. Buiten hier en daar wat verbeteringen verschillen de graphics niet wezenlijk van de vorige delen, maar dat betekent niet dat er geen snoepgoed voor de ogen aanwezig is. De open tracks voelen namelijk lekker wild aan en op de achtergrond wordt er weinig herhaald. Wie oog heeft voor detail, zal de flashflitsen van camera’s tussen het publiek van stadions en de knap ogende begroeiing buiten zeker kunnen appreciëren. Dat niet alles er even vloeiend uitziet, kan je dan weer verwachten van een console die tot de vorige generatie behoort.

Voertuigen

De belangrijkste verandering zit hem in de beschikbare voertuigen. De ATV’s (‘all-terrain vehicles) van weleer zijn vanzelfsprekend van de partij, maar nu kan je ook met trucks, buggy’s en MX-motorfietsen rijden. De besturing van de ATV’s voelt vertrouwd aan, terwijl de MX-motorfietsen minder stabiel zijn, maar uiterst geschikt zijn om allerlei trucjes mee uit te proberen. De buggy’s manoeuvreren op een gelijkaardige manier als de trucks, maar glijden vlotter over de ondergrond, terwijl de trucks iets stabieler zijn, maar vanzelfsprekend ook logger en dus minder leuk om mee te rijden. Je kunt overigens extra punten verdienen door stunts uit te voeren, maar die zijn vrij moeilijk om onder de knie te krijgen wanneer je voor een MX-bike of zelfs een ATV kiest. Buggy’s en trucks moeten echter aan minder stringente voorwaarden voldoen, waardoor je vooral met een buggy heel gemakkelijk extra punten kunt rapen. Daardoor wordt de interne logica gerespecteerd, maar zullen sommige spelers zich ergeren aan het feit dat ze minder gemakkelijk bonuspunten kunnen grijpen met de leukere voertuigen.

Story mode

In tegenstelling tot vroeger krijg je nu ook een ‘story mode’ voorgeschoteld. Daarin worden de verschillende races aan elkaar geregen door ‘cutscenes’, die jammer genoeg niet al te best geschreven zijn. Ook de ‘voice acting’ laat wel te wensen over. Om naar een volgend gedeelte van het verhaal te gaan, moet je wel in een aantal races minstens derde worden, wat soms een beetje onrealistisch aanvoelt, vooral omdat opponenten die ver achter jou eindigden wel later terugkeren. De ‘credits’ die je verzamelt dankzij trucs en goede eindposities tijdens races kan je gebruiken om aanpassingen te maken aan jouw voertuig. Zowat elk onderdeel kan wel vervangen worden, of het nu om de remmen, de versnellingsbak, de uitlaat, de motor of zaken zoals cosmetische aanpassingen gaat. De keuze is ruim en behoorlijk interessant, waardoor je graag naar de garage terugkeert om aan jouw twee- of vierwieler te sleutelen. Natuurlijk kan je ook nieuwe modellen kopen en dat is een ander aspect waarin ATV Offroad Fury 4 excelleert.

Uitgebreide keuzemogelijkheden

De waaier aan keuzemogelijkheden is namelijk erg breed: 30 voertuigen, 70 tracks, verschillende modi (‘story mode’, ‘training mode’, ‘classic mode’, ‘Baja point-to-point’, het frustrerende ‘freestyle’, ‘dirt circuits’, ‘supercross’, ‘rallycross’, ‘national’, ‘head-to-head’, ‘circuit’ en ‘hill climbs’). Ook de simpel te gebruiken ‘track editor’ en de uitstekende ‘online gameplay’ verlengen de levensduur van deze game. Online kunnen tot acht spelers met elkaar de strijd aangaan, en alles is opgesmukt met leuke extraatjes als ‘buddylists’, scoreborden en ‘messageboards’.

Andere kenmerken

Op de baan kunnen verschillend gekleurde lijnen de beste weg aantonen. Elk van de vier types voertuig heeft een eigen kleur toebedeeld gekregen. De tegenstanders zijn echter iets minder indrukwekkend. De AI doet wel zijn werk, maar meer ook niet. Tijdens het verhaal worden sommige rijders wel aangeduid als rivalen, wat betekent dat ze agressiever worden naarmate je vaker tegen hen aanbotst, maar hoewel dat een leuke optie is, heeft het allemaal niet zo gek veel om het lijf. Het komt er dus vooral op aan om goed te sturen. Gelukkig is de ‘gameplay’ zelf wel op de afspraak, waardoor ATV Offroad Fury 4 nog een leuke game van de vorige generatie is geworden.

****
© 2008 - 2017 Dvandereyken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Motortypes en classificatiesMotortypes en classificatiesMotorrijden is een fascinerende vrijetijdsbesteding. In deze gids geef ik wat meer uitleg over de types van de motors.
Bronnen en referenties
  • www.us.playstation.com/ATVOffroadFury4

Reageer op het artikel "Spelbespreking: ATV Offroad Fury 4"

Infoteur: Dvandereyken
Gepubliceerd: 23-06-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!