InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Pasen, spelletjes met of zonder eieren

Pasen, spelletjes met of zonder eieren

Pasen, spelletjes met of zonder eieren Tijdens de paasdagen is het leuk om het eten af te wisselen met leuke spelletjes. Je kunt dan even lekker in beweging komen en de kinderen kunnen uitrazen. De meeste spelletjes zijn met eieren, zoals eieren verstoppen en zoeken, eieren overgooien, en eieren beschilderen. Maar ook notenspelletjes passen bij deze tijd. Er zijn volop noten te koop in de winkel, en noten schieten is een typisch Paasspel.

Eieren zoeken

Eieren zoeken is een traditioneel spel wat vaak met Pasen wordt gespeeld. Verstop in huis of in de tuin eieren, afhankelijk van het weer. Het leukste zijn chocolade eitjes, die kunnen de kinderen dan lekker opeten. Hou er rekening mee dat het ene kind meer eieren zal vinden dan de anderen. Vertel van te voren dat alle gevonden eieren verdeeld zullen worden tussen de kinderen, om ruzie of tranen te voorkomen.

Eigen kleur
Het is een idee om verschillende kleuren eieren te kopen en te verstoppen. Geef elk kind een kleur om te zoeken. Zo kun je van te voren voor elk kind even veel eieren verstoppen. Als een kind een ei in een andere kleur dan die van hemzelf vindt, moet hij het laten liggen. Duurt het erg lang, dan kunnen andere kinderen het laatste kind helpen, of bijvoorbeeld met 'warm-koud' het kind hints geven.
Stop er eventueel een verrassingsei bij voor elk kind, dan hebben ze na het zoeken een leuk cadeautje om mee te spelen.

Eiergooien

Dit spel kun je met twee personen of meer spelen. Je gaat een stukje uit elkaar staan en pakt een rauw ei. Dit ei gooi je met een boogje naar de andere speler. Die vangt het ei (hopelijk) weer op. Daarna ga je beide een stap verder van elkaar staan en gooi je het ei weer naar elkaar toe. Het gaat erom welk team het verste uit elkaar een ei kan gooien en weer opvangen. Daarbij moet het ei natuurlijk heel blijven. Vindt je het vies om kapotte eieren te vangen (of juist niet), dan kun je ook gekookte eieren gebruiken.

Tips
  • trek oude kleren aan
  • gebruik rauwe eieren, of eventueel gekookte eieren
  • speel het spel buiten in de tuin of op straat
  • vervang het ei door een chocolade-eitje om het extra moeilijk te maken

Eiertikken

Bij het Paasontbijt of de Paasbrunch eet iedereen een gekookt eitje. Tik de eieren tegen elkaar aan, degene met de meeste deuken en scheuren verliest. Diegene met de minste wint!

Eierace

Dit spel wordt buiten gespeeld. Elke deelnemer houdt een lepel vast met zijn mond, legt daar een ei op en probeert zo snel mogelijk een parcours af te leggen. Diegene die het eerste bij de finish is, en nog een heel ei heeft, heeft gewonnen. Je mag het ei of de lepel natuurlijk niet met je handen vasthouden. Valt het ei van je lepel, dan ben je af.

Tips
  • gebruik rauwe eieren
  • gebruik chocolade eieren, de deelnemers kunnen ze daarna lekker opeten
  • dit spel is ook als estafette te spelen
  • Variatie: Je legt het ei op de grond. De deelnemers moeten dan op handen en voeten het (gekookt) ei met de neus vooruit duwen. Dit is een versie voor jonge deelnemers.

Eierdans

De kinderen (en eventueel volwassenen) gaan in een kring zitten. De muziek start, de kinderen geven een gekookt ei door aan diegene die rechts naast hun zit. Als de muziek stopt is diegene die het ei in de handen heeft af. De persoon die als laatste overblijft heeft gewonnen.

Eieren versieren

Kinderen vinden het leuk om eieren te beschilderen. Leg een zeil op de tafel, of oude kranten. Trek de kinderen een schort of oude kleren aan. Geef de kinderen hardgekookte eieren en uitwasbare verf en kwasten. Er zijn speciale eierhouders te koop waar je een ei in kunt klemmen en rond kunt draaien. Dat maakt het beschilderen van het ei een stuk makkelijker. Vaak wordt dit als setje met verf en kwasten verkocht.

Memorie

Maak een memoriespel van eieren. Hiervoor kunt u eieren op kaartjes tekenen. De kinderen kunnen de eierkaartjes inkleuren, steeds twee dezelfde. Als alle kaartjes klaar zijn kunnen ze het memoriespel spelen.

Noten schieten

Koop zakjes met walnoten en hazelnoten. Leg de noten op een rij achter elkaar. Naast elke noot kun je een muntje of een Paaseitje neerleggen. Gebruik een kleine kogel (speciaal voor noten schieten) of een grote knikker, en rol of gooi die richting de nootjes. Elke noot die je raakt, mag je opeten, of het chocolade-eitje er naast, of het muntje houden. Net welke versie van het spel je speelt.

Lees verder

© 2008 - 2017 Coby79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pasen: eieren vervenPasen: eieren vervenEen leuke bezigheid als het Pasen is, is het verven van eieren. Dit kun je samen met de kinderen doen en het is ontspann…
Leuke kinderspellen voor PasenLeuke kinderspellen voor PasenPasen is van oorsprong een Christelijk feest waarin de opstanding van Jezus uit de dood wordt gevierd, maar Pasen beteke…
Activiteiten en spelletjes met PasenActiviteiten en spelletjes met PasenMet Pasen wordt de lente feestelijk ingeluid! Het is een feest van de vruchtbaarheid en in het christendom wordt gevierd…
Activiteiten rondom Pasen (kinderen)Activiteiten rondom Pasen (kinderen)Pasen is voor kinderen een periode om creatief bezig te zijn. Er zijn hele leuke dingen om rond Pasen te doen met kinder…
Lessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom PasenLessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom PasenPasen leent zich goed voor tal van leuke lessuggesties voor kleuters. Hierbij wordt al gauw gedacht aan knutselactivitei…
Bronnen en referenties
  • Vanharte.nl

Reageer op het artikel "Pasen, spelletjes met of zonder eieren"

Reactie

Inge, 18-04-2014 11:58 #1
Hallo,

Leuke spelletjes paaseieren zoeken kan ik doen met mijn broertje!
Maar wat meeeer spelletjes zoals: paashaas poepen ofzo

X inge

Infoteur: Coby79
Laatste update: 17-04-2016
Gepubliceerd: 17-03-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Pasen
Reacties: 1
Schrijf mee!