InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Een leuk kaartspel: Klok-patience

Een leuk kaartspel: Klok-patience

Een leuk kaartspel: Klok-patience Er zijn veel kaartspellen die je samen kunt spelen. Helaas heb je niet altijd medespelers bij de hand. Kun je dan niet kaarten? Jawel, gelukkig zijn er ook heel wat leuke kaartspellen, die je alleen kunt doen. In veel patience-vormen gaat het erom dat je alle kaarten in de juiste volgorde uit het spel weet weg te spelen. Zo ook in het klok-patience.

Een kaartspel voor één persoon: het klok-patience

Kaartspellen zijn altijd leuk om te spelen. Soms in gezelschap, maar soms ook als je alleen bent en even de tijd wilt doden. Sommige spellen stellen hoge eisen aan je concentratie en inzicht, andere zijn weer erg eenvoudig. We bekijken er eentje in die laatste categorie: eenvoudig. Dat maakt het ook leuk voor kinderen. Bijkomend voordeel voor kinderen is, dat herkenning van cijfers belangrijk is en dat de indeling van de klok onder de aandacht wordt gebracht.

Namen kaartspellen

Verschillende kaartspellen zijn onder verschillende namen bekend. Het klok-patience heeft niets met de tijd te maken, maar met de vorm waarin de kaarten worden neergelegd: in de vorm van de klok. Op de plaats van alle cijfers komen kaarten te leggen, en ook op het midden, de plek waar de wijzers draaien. Het is een erg eenvoudig spel, met eenvoudige spelregels, waar de geluksfactor groot is. Het spel komt lang niet in alle gevallen uit. In de vele patience-vormen is het klok-patience een soort van opruimspelletje.

Wat heb je nodig voor klok-patience?

Bij deze vorm van patience heb je een gewone stok speelkaarten nodig, zonder jokers. Je gebruikt dus alle kaarten, van 2 tot aas, in alle vier soorten: harten, klaveren, ruiten en schoppen. Wat je ook nodig hebt is een tafel, waar je de kaarten kunt neerleggen. In dit spel gaat het alleen om de waardes van de kaarten, er wordt verder geen onderscheid gemaakt in typen kaarten.

Het spel opzetten

De kaarten zijn gelegd.De kaarten zijn gelegd.
Stel jezelf de klok voor. Leg op de plaats van de 1 de eerste kaart, dan op de plaats van de 2 de volgende en zo ga je door tot je het hele rondje hebt gemaakt. Je sluit het eerste rondje af met een kaart in het midden, zeg maar het draaipunt van de wijzers. Dit herhaal je, tot alle kaarten op zijn. Als het goed is heb je nu op elke positie een stapeltje van vier kaarten liggen. Op de foto hiernaast zie je hoe het er dan uitziet.

Het spel begint

Een twee leg je bij de 2-positie.Een twee leg je bij de 2-positie.
Neem een kaart van het middelste stapeltje. Stel dat dit een 2 is. Leg deze naast het stapeltje kaarten dat de 2 van de klok voorstelt. Neem nu een kaart van het twee-stapeltje. Leg ook deze kaart naast het stapeltje dat overeenkomt met de juiste klokstand. Let op, de getallen 1 tot en met 10 zijn duidelijk, de boeren komen naast de 11-positie en de vrouwen naast de 12-positie van de klok. Draai je een koning, dan komt deze naast het centrumstapeltje te liggen.

Voortgang

Je draait steeds een kaart om van het stapeltje waar je net een kaart langs hebt gelegd. De nieuwe kaart bepaalt de volgende, want ook deze kaart leg je bij het juiste getal, en naast dat nieuwe getal draai je weer een kaart van het stapeltje om.

Winnen of verliezen

Helaas, het komt niet uit...Helaas, het komt niet uit...
Als je geluk hebt, kun je zo alle kaarten netjes op volgorde omdraaien tot alle stapeltjes zijn weggespeeld. Je hebt geluk, want nu komt het spel precies uit. Vaak heb je iets minder geluk. Je hebt al drie koningen in het midden liggen en je draait de vierde koning. Die leg je neer, maar omdat je allereerste kaart uit het midden is gekomen, heb je hier geen kaarten meer op een stapeltje liggen. In de afbeelding hiernaast zie je dat dit het geval is. Jammer! Dit betekent dat je niet verder kunt en het spel verloren hebt. Volgende keer beter!

Lees verder

© 2015 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een leuk kaartspel: Klok-patience"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 25-03-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Kaartspelen
Schrijf mee!