InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Candy Crush - Uitleg en Hints

Candy Crush - Uitleg en Hints

Candy Crush - Uitleg en Hints Candy Crush Saga is op dit moment het spel voor op de Iphone, Android en Facebook. Het is gebaseerd op het spelletje Bejeweled. Toch is het het eerste Bejeweled spel dat vanwege de interactie met vrienden een groot succes is geworden. In dit artikel vind je uitleg, tips en hints voor het spelen van Candy Crush Saga.

Uitleg Candy Crush Saga

Ieder level moet je een bepaald resultaat behalen. Dit kan zijn de gelei wegspelen, een bepaald aantal punten behalen of stukjes fruit naar beneden halen. De moeilijkheidsgraad zit hem vooral in het aantal zetten dat je per level krijgt. Ook dien je in sommige levels een bepaald aantal punten binnen de beschikbare tijd te behalen. Naarmate je verder komt worden de levels steeds moeilijker uit te spelen.

Snoepjes wegspelen
Het spel draait om het wegspelen van snoepjes om de door het spel gegeven doelstelling te behalen. Snoepjes kun je wegspelen door rijen te maken van minimaal drie dezelfde snoepjes. In de afbeelding hiernaast kun je het paarse snoepje met het blauwe snoepje wisselen waardoor er een rij van drie paarse snoepjes ontstaat. De paarse snoepjes zullen vervolgens verdwijnen. Dit levert je punten op en zorgt er voor dat de snoepjes die boven deze rij staan naar beneden vallen. Het is dus belangrijk om niet blindelings maar snoepjes te wisselen, maar goed van te voren al inschatten wat er zal gebeuren indien bepaalde snoepjes verdwijnen.

Candy Crush en je vrienden
Het spel heeft op dit moment 155 levels. Indien je bent aangemeld via Facebook kun je ook precies zien bij welk level je vrienden zijn en wat hun scores zijn per level. Na level 35 moeten drie vrienden je helpen om naar het volgende level te gaan, hiervoor dien je een hulpverzoek te sturen naar je facebookvrienden. Indien drie vrienden je hulpverzoek accepteren, word je toegelaten tot level 36. Om de 15 levels zal hier vervolgens om worden gevraagd.

Je hebt maximaal vijf levens. Indien je levens op zijn, dan zijn er drie manieren om nieuwe levens te krijgen. Ten eerste kun je wachten op de gratis levens die je na een aantal minuten krijgt. Ten tweede kun je je vrienden verzoeken om je een leven te sturen. Ten slotte kun je nieuwe levens kopen in de Candy Crush Shop.

Candy Crush Boosters

Er zijn verschillende boosters om in één keer meerdere snoepjes weg te spelen. De eerste booster krijg je als je een rij van vier dezelfde snoepjes maakt. Deze booster zal afhankelijk of de rij horizontaal of verticaal is bij een volgende zet i.c.m. de booster de hele rij wegspelen. De tweede booster krijg je als je tegelijkertijd drie snoepjes verticaal en horizontaal weg speelt. Indien je deze booster gebruikt ontploft deze twee maal en speelt dan alle omringende snoepjes weg. De laatste booster is het fijnste en speelt alle snoepjes in het spel weg van het snoepje waarmee je deze combineert. Je krijgt deze booster indien je vijf van dezelfde snoepjes op een rij hebt. Indien je de boosters met elkaar combineert krijg je een nog groter effect en zul je nog meer snoepjes wegspelen.

Candy Crush Tips

  1. Bekijk van te voren welke gevolgen je zet heeft voor de rest van de snoepjes.
  2. Na een aantal seconden geeft het spel je een suggestie voor een zet. Houd er rekening mee dat deze hint niet betekent dat het ook de beste zet is. Het is namelijk mogelijk dat er betere mogelijkheden zijn waarbij je bijvoorbeeld een rij van vier kunt maken.
  3. Maak zo lang mogelijke rijen. Hierdoor krijg je speciale snoepjes welke in één zet een hele rij weg kunnen werken (bij een rij van vier dezelfde snoepjes) of een snoepje waarmee je in één keer alle snoepjes van een bepaalde kleur kunt wegspelen (bij een rij van vijf dezelfde snoepjes). Ook het combineren van deze zogenaamde boosters zorgt ervoor dat je sneller snoepjes weg kunt spelen
  4. Indien je direct via Facebook speelt zijn er diverse boosters beschikbaar bij het begin van een level indien je deze hebt opgespaard. Gebruik deze alleen als je een level na een aantal keren niet krijgt uitgespeeld, anders kom je wellicht later in het spel vast te zitten bij de echt moeilijke levels.
  5. Indien je de levels bereikt waarbij je chocolade tegels hebt, zorg dan dat je eerst deze chocolade tegels weg speelt. Je doet dit door een snoepje naast een chocolade tegel weg te spelen. Ook kun je gebruik maken van een booster om in één keer een hele rij chocola weg te spelen. Iedere keer dat je een snoepje weg speelt dat niet in aanraking staat met een chocolade tegel zal het chocola zich verder verspreiden over de rest van het spel.
  6. Na een bepaald aantal levels krijg je te maken met een soort van tijdbommen. Deze bommen tellen per zet die je doet af vanaf tien. Na tien zetten ontploffen ze en is het level ten einde. Je moet er dus voor zorgen dat je deze bommen al weggespeeld hebt voordat ze de nul bereiken.
© 2013 - 2014 Aangever, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verslaafd aan Candy Crush?Verslaafd aan Candy Crush?Speel je ook zo graag Candy Crush op je pc, tablet of iPhone? Geen zorgen, je bent de enige niet! Maar moet je je zorgen…
Candy Crush: boosters kopen en gratis boosters ontvangenCandy Crush: boosters kopen en gratis boosters ontvangenDe game Candy Crush is enorm populair, zo erg zelfs dat duizenden mensen eraan verslaafd zijn geraakt. Dit leidt ertoe d…
Candy Crush SagaCandy Crush SagaCandy Crush Saga is een relatief simpel spelletje dat lijkt op het bekende puzzelspel Bejeweled. Maar wat is er nu zo sp…
Candy Crush Saga; Levels 147 en 181Candy Crush Saga; Levels 147 en 181Candy Crush Saga is een computerspel dat in april 2012 werd uitgebracht. Het is beschikbaar voor smartphones, computers,…
Slimme tips voor Facebook-spelletjesSlimme tips voor Facebook-spelletjesWil je tips hoe je gratis meer levens kunt krijgen met Candy Crush of Farm Saga Heroes? Of wil je meer lezen over hoe je…

Reageer op het artikel "Candy Crush - Uitleg en Hints"

Reacties

Marian, 16-11-2014 18:22 #53
Ik snap nu waarom mijn vrienden afhaken met dit spel. Zit zelf op level 125 en kom niet verder, dus wat doe je dan, juist afhaken en een ander spel zoeken

Sf, 05-10-2014 21:42 #52
Hoe vaak moet je level 50 klaar spelen om verder te kunnen?

Riekie van Assen, 01-10-2014 19:58 #51
Hallo, ik speel de uil versie, heb level 170 uitgespeeld maar kan niet naar 171 er staat… de volgende droom is vergrendeld voltooi nog een episode van de saga om je droomavontuur vrij te spelen, dan kan ik klikken op speel maar door, maar er gebeurt niets en ik kan niets, wat moet ik doen?

Herman, 28-09-2014 12:39 #50
Ik heb geprobeerd levens te kopen maar elke keer geeft ie aan dat het mislukt is.
Er staat genoeg geld op. en wordt er gezegd. log in bij Facebook ik heb wel Facebook maar gebruik het niet! ik wil gewoon vanaf mijn mobiel levens/ boosters kunnen kopen Weet iemand hoe dat werkt, en hoe ik dat weer zoals ik altijd gedaan heb voor dit euvel via mijn mobiel kunnen kopen?
Heel graag jullie reactie hoe ik dit weer okee krijg!

Monika Volkers, 06-09-2014 09:14 #49
Beste,
Ik zit op level 606 en versta het doel niet van de kikker. Ook, wanneer ik op You Tube kijk voor de uit leg van dit level, komt level 606 van You Tube niet overeen met level van 606 waar ik mee bezig ben. Hoe kan ik dit level doorbreken? Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten.

Geerta, 27-08-2014 12:18 #48
Waarom gaat mijn gestreepte snoepje niet door op level584? weet niet wat ik moet doen nu

Ravi, 22-06-2014 15:03 #47
Voor degene die vastzitten op level 571 hier een tip: Ook ik zat vast, maar heb een manier gevonden om toch verder te spelen. Je gaat eerst terug naar 570 en probeer die uit te spelen. Als dit gelukt is, klik dan niet op het kruisje, maar klik 'volgende' aan. Dan kom je in level 571 terecht en kun je hem spelen!

Martina, 22-06-2014 10:23 #46
Waarom kan ik niet verder in 571, treintje blokkeert de boel.

Liesbeth Kaandorp, 21-06-2014 15:33 #45
Ik kan niet verder met level 571. Een treintje blokkeert de rails. Wat nu?

Inez Eijkelenkamp, 13-06-2014 14:02 #44
Heb level 575 gehaald op i-pad, maar kan niet vrijspelen. Bij vrienden vragen staan al 3 foto's maar kan niet ontgrendelen. Bovendien heeft mijn i-pad niet gesynchroniseerd met de computer, waardoor ik daar pas bij level 562 ben ( het level waar ik juist een zet voor had gekocht!). Hoe nu verder?
Graag jullie antwoord.

Hedwig Dikken, 09-05-2014 23:37 #43
Mijn vader is overleden en verwijderd van Facebook, ook zijn telefoon wordt niet meer gebruikt maar hij vraagt nog steeds om een leven!? Zou ik hem graag willen geven! Hoe kan dit? En willen jullie hier eens naar kijken want dit is erg confronterend. Graag zie ik het antwoord tegemoet.

Sonia, 05-05-2014 00:34 #42
Ik kan de namen van mijn vrienden niet meer zien en ook geen verzoek meer sturen om mij door te laten. wat kan ik daar aan doen?

Ria, 17-04-2014 01:36 #41
Ik heb een HTC one, nu valt als ik het spel wil spelen het steeds terug naar mijn home scherm en kom ik niet bij het spel. Wat kan ik doen?

Avdlouw, 13-04-2014 18:44 #40
Spel stopt bij level 35. Ik kan niet verder spelen terwijl mijn level 35 goed heb voltooid en eigenlijk naar level 36 moet ik baal hiervan.
Ik speel op een tablet.

Grt Avd louw

Ctje, 03-03-2014 14:47 #39
Hallo
Hoe kan het zijn dat ik verzoeken krijg om levens te geven terwijl die mensen niet in mij vriendenlijst staan?

Levina, 27-01-2014 10:43 #38
Ook ik zit vast! Heb een iPad van Apple. Papa Pear, Candy Crush dus alle KING-spelletjes vallen weer weg, zodra je wilt gaan spelen. KNAP IRRIRITANT. Help, wat is er aan te doen!

Hedwig van Heertum, 19-12-2013 22:29 #37
Ik kan sinds vandaag geen levens meer geven en vragen. Hoe kan dat?

mvg
Hedwig van Heertum

En Nu, 26-11-2013 21:37 #36
Ik kan geen gebruik maken van mijn boosters als ik via mijn mobiel speel. Zie ik wat over het hoofd? Op de laptop zie ik de boosters wel staan en kan ze inzetten… help ik zit vast :-(

Wina, 25-11-2013 23:32 #35
Hoi,

Ik heb een vraagje wat eerder is gesteld, maar kon de antwoord niet vinden. Waarom valt candy crush steeds weg? Is heel irritant.

Frieda, 25-11-2013 19:52 #34
Hoe zet ik de muziek terug op ipad Apple voor candy crush?

Loes Janssen, 13-11-2013 13:18 #33
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik op de laptop geen levens kan sparen?

Allegaert, 26-10-2013 18:07 #32
Graag wil ik hier even op het spel reageren. IK speel candy al een tijdje, ik moet of kan nog altijd levens geven, zelfs aan iemand die al een vijftal maand overleden is. Ik kan best begrijpen dat mensen die een verlies lijden, dat die het niet zien zitten om via facebook alles stop te zetten. Voor mij komt dit heel raar over. Eigenlijk is het voor jullie een spel, maar dat spel moet je ook kunnen stoppen. Hou daar even rekening mee, mensen die al maanden afwezig zijn, die hoef je toch geen levens meer te geven?

Björn, 21-10-2013 22:58 #31
Als je op een apple product speelt hoef je geen extra levens te kopen want als je de tijd vooruit zet krijg je ook levens.

Dirk, 21-10-2013 00:55 #30
Candy crush valt steeds uit, heb een samsung tablet van 3 maanden oud, heeft iemand een idee?

Roelfien, 14-10-2013 11:57 #29
Candy saga valt steeds weg, ben ik al mijn levens kwijt, ik heb hem al opnieuw geinstalleerd, het probleem blijft. Ik heb een samsung galaxty 2 tablet behoorlijk nieuw.

Irene, 12-10-2013 14:31 #28
Er staat genoeg geld op. Weet iemand hoe dat werkt?

Marie-Claire, 11-10-2013 05:59 #27
Weet iemand waarom ik bij level 20 niet verder kan? Speel op laptop. Hebben de geoefende spelers misschien een oplossing, volgens mij stond er dat ik eerst 3 vrienden moest uitnodigen, maar die melding krijg ik nu niet meer, maar ik heb geen fb vrienden, kun je ook verder zonder die vrienden en zonder iets te hoeven kopen?
Alvast erg bedankt!
Liefs Marie-Claire

Gladys Cabenda, 10-09-2013 12:46 #26
Ik zit op level 89 en moet de bommetjes verwijderen en 90000 punten halen. Ik haal de punten binnen de gegeven zetten, maar het blijft zeggen level niet gehaald… wie weet er raad mee… alvast bedankt. Reactie infoteur, 11-09-2013
Heb je alle gelatine weggespeeld?

Loes Janssen, 06-09-2013 13:07 #25
Op mijn tablet heb ik ondertussen al meer dan 100 levens gespaard, maar op mijn laptop krijg ik wel extra levens, maar kan deze niet sparen. Waarom lukt dat niet?

Leon de Graef, 05-09-2013 16:18 #24
Ik ben bij level 130 - moet daar vijf boosters wegspelen, heb al van alles geprobeerd. maar dit lukt niet. weet iemand wat voor boosters dat zijn. Heb ze nog niet gezien.

Janneke, 01-09-2013 12:58 #23
Speel candy via de app op mijn telefoon. Ben nu bij levl 35 maar hoe kan ik zonder vrienden om hulp te vragen of om levens te kopen verder spelen?

Brigit, 30-08-2013 12:20 #22
Ina, monique en A. peter, ik heb hetzelfde probleem wat jullie hebben/hadden.
Is het al bij jullie opgelost? Ik wil ook graag weten hoe dat komt, want ik kan ook nog steeds geen vrienden vragen, terwijl mijn gezin het wel kan doen op de laptop en ik niet! hoe kan dat!

Hoop graag op een reactie
brigit

Cindy, 12-08-2013 19:47 #21
Vraagje: ik speel candy crush op mijn mobiel. Als ik levens krijg van vrienden kan ik die gewoon accepteren. Op mijn laptop lukt dit mij niet… hoe kan ik levens accepteren via mijn laptop?

Jeannet, 26-07-2013 14:09 #20
Bij level 45 kom ik niet verder: er zit in het midden ook gelatine en ik snap niet hoe je die weg kan spelen! Reactie infoteur, 31-07-2013
Hiervoor kun je de verticale en horizontale booster gebruiken, of de booster die alle snoepjes wegspeelt van dezelfde kleur (welke je krijgt bij een rij van vijf snoepjes). Zie voor een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=Z0DuaawO2gc

Manon, 19-07-2013 08:34 #19
Hallo, soms verschijnt de boodschap: 2 vrienden hebben levens gekocht. Als ik dan vraag wie ontkent iedereen dit. Kan ik de namen zien van wie extra levens koopt? Reactie infoteur, 31-07-2013
Waarschijnlijk is dit een standaard promotie berichtje van Candy Crush om jou aan te zetten ook geld uit te geven aan levens. Uiteraard hoef je dit niet te doen. Voor het verkrijgen van levens kun je ook een aantal minuten wachten per leven of levens vragen aan je vrienden.

Nikki, 04-07-2013 20:54 #18
Ik kan geen vrienden vragen om levens nu moet ik 3 mensen vragen of ze me willen helpen om met het vliegtuig naar een nieuw level te komen hoe moet ik dit dan doen? Kan iemand me helpen?

Marion, 04-07-2013 19:08 #17
Sinds een poosje kun je geen vrienden meer vragen op de pc; meerdere mensen stellen deze vraag.

waarom geen reactie? Reactie infoteur, 12-07-2013
Ik weet ook niet waarom dat niet werkt, maar probeer het dan via een tablet of mobiel indien je vast zit. Dat lijkt me op dit moment de enige oplossing.

J. B., 30-06-2013 20:41 #16
Waarom geen reactie van infoteur op de vraag: Waarom staat er nu profiteer en kan je op de computer geen levens meer vragen aan vrienden of reclame filmpjes kijken voor extra levens? Reactie infoteur, 01-07-2013
Op sommige vragen heb ik helaas ook het antwoord niet. In dit geval heb ik ook geen idee.

Anne, 30-06-2013 14:06 #15
Beste F. ik heb hetzelfde probleem. Kan geen candy crush op mijn telefoon spelen maar alleen op de computer. Alleen worden daar mijn gekregen levens niet bewaard dus begin ik altijd met vijf en moet ik dan weer opnieuw vragen om levens! Vervelend. Wat tot vorige week wel kon was dat je levens krijgt door het kijken van filmpjes, dat lukt mij nu niet meer!?! Iemand anders die daar ook last van heeft?

F., 26-06-2013 12:27 #14
Heb een brandende vraag :(
Op de i=pad krijg je extra levens van vrienden… ik speel het spel op de laptop en zie dat vrienden mij levens geven, maar kan ze niet krijgen :( Ik speel eerst mijn 5 levens op en vervolgens zijn ze nergens meer te zien :( Jammer dat ik iedere keer zo lang moet w88… Enig idee hoe het wel kan? Reactie infoteur, 28-06-2013
Wellicht werkt het wel als je op je ipad vervolgens de levens accepteert, het zou anders normaal moeten werken.

Jolanda, 23-06-2013 16:49 #13
Als ik extra zetten inzet krijg ik ze bij een level dat ik al gespeeld heb. Hoe kan dit?

Sandra, 21-06-2013 16:06 #12
Helaas kan ik de antwoorden op onderstaande vragen niet lezen.
Ik heb dezelfde vraag. Ik kan alleen kiezen voor profiteer (dan ben ik verplicht een ander spel te gaan spelen). Ik kan geen vrienden meer vragen. Heeft iemand de oplossing? HELP!

Iris van der Pijl, 20-06-2013 20:30 #11
Leuk spel, maar ik kan geen vrienden meer om levens vragen. er staat profiteer ipv vrienden vragen. hoe kan ik dit veranderen/

Nia, 19-06-2013 11:46 #10
Wanneer ik alle gelatine weg moet spelen, zijn dat speciale figuurtjes? Reactie infoteur, 28-06-2013
Gelatine zijn de glazige vakjes. Deze dien je dan weg te spelen.

Jos, 18-06-2013 21:26 #9
Ik speel candy crush en kan geen levens meer aan vrienden vragen, er staat profiteer of koop.?

Els, 17-06-2013 09:49 #8
Als ik extra zetten aanklik die ik van vrienden heb gekregen verschijnt er een roze strik maar de extra zetten zijn verdwenen.

Aletta van Goolen, 16-06-2013 21:42 #7
Ik speel candy crush op mijn laptop en op mijn mobiel. op mobiel valt het telkens uit en ik kan de mensen niet helpen. Valt het ook uit. Het heeft het altijd goed gedaan, tot de update. Heb het ook al een keer van mn mobiel verwijderd, en toen er weer op gezet, al mn berichten weg. Graag reactie

Ina, 13-06-2013 09:25 #6
Waarom kan ik geen vrienden meer vragen via de computer. Er staat nu profiteer i.p.v. vrienden vragen. Kan dit opgelost worden? Ina

Monique, 11-06-2013 18:43 #5
Ik kan sinds een week geen vrienden meer vragen voor extra levens. Er staat nu profiteer i.p.v. vrienden vragen. Ik krijg ook geen filmpje meer.
Wie weet waarom? wie heeft een oplossing?

A. Peter, 09-06-2013 22:21 #4
Kan iemand mij vertellen waarom ik tegenwoordig profiteer i.p.v. vrienden vragen krijg als de beurt afgelopen is en ik geen levens meer heb. Kan ook geen filmpje kijken meer voor een leven.

Y. Donkers, 03-06-2013 03:52 #3
Waarom verschijnt er op beginveld op sommige levels een roze strik?

H. Greeven, 20-05-2013 00:13 #2
Kunt u mij laten zien hoe een GELEI er uit ziet?
M.vr.gr.
H.greeven Reactie infoteur, 22-05-2013
Dit is bijv. gelei: http://www.tipsom.nl/wp-content/uploads/2013/02/candy_crush_saga_cheats_2.jpg

Er zit dus een doorzichtige laag over het snoepje heen.

Gonny, 06-05-2013 14:55 #1
Ik heb ergens een rose strik staan wat kan ik hier mee? Reactie infoteur, 25-05-2013
Op de mobiele versie van Candy Crush ontvang je bij een Rose strik (Pink Ribbon) extra zetten. Een roze strik verschijnt op het level dat je op dat moment speelt. Je kunt het alleen gebruiken de eerste keer dat je het level speelt. Nadat het spel gespeeld is en je hebt verloren, zal het verdwijnen. Maar als je wint, zal de roze strik er blijven staan, maar zal niet resulteren in extra zetten als je het level nog een keer speelt.

On the mobile version, you sometimes receive extra moves. A pink ribbon will show up on the map on the level you are currently playing on. You will only be able to use it the first time you play the level. After the game finishes it will disappear when you lose. However, if you win, the pink ribbon would still be there but you won't have any extra moves if you play it again.

Infoteur: Aangever
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 53
Schrijf mee!