InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Gezelschapsspel – Rummikub

Gezelschapsspel – Rummikub

Gezelschapsspel – Rummikub Op lange winteravonden en lange zomerdagen doen we graag een spelletje. Rummikub is een gezelschapsspel met stenen waar cijfers op staan. Het is een veel verkocht spel dat diverse eervolle vermeldingen won. Het is spannend, vraagt strategisch inzicht en geeft urenlang speelplezier. Het is een van de populairste familiespellen in de wereld.

Rummikub

Rummikub is een succesvol gezelschapspel waarin spanning, geluk, strategie en snelheid gecombineerd zijn tot een spel dat uren speelplezier oplevert. Het combineert elementen van diverse andere spelen tot een spel dat aandacht vasthoudt, fantasie prikkelt en intellectueel een uitdaging vormt. In het spel zitten elementen van:
  • Mah-Jongg;
  • domino;
  • jokeren;
  • schaken.

Bron: RummikubBron: Rummikub

106 stenen

Het spel bevat 106 stenen, inclusief twee jokers. De stenen hebben elk een nummer van 1 tot en met 13 in vier kleuren, rood, geel, zwart en blauw. Het kan gespeeld worden met twee tot vier spelers, die beginnen met 14 stenen op hun bordje. Doel van het spel is om zo snel mogelijk reeksen te vormen van de cijfers en daarbij alle stenen te gebruiken. Dit kunnen opvolgende cijfers zijn van dezelfde kleur, of drie of vier dezelfde cijfers van verschillende kleuren.
Voorbeeld:
  • Je mag van blauw de cijfers 1, 2, 3, 4, 5, 6 en verder naast elkaar leggen;
  • je mag meerdere enen neerleggen, als ze maar verschillend van kleur en minimaal met drie zijn, dus:
  • rode 1, gele 1, zwarte 1.
  • je mag de series pas open op tafel leggen bij een totaal van 30 punten. Daarna mag je in een volgende ronde ook aanleggen bij de series van je medespelers.

Prijs

Het spel won diverse prijzen. Het was in 1977 in Amerika Game of the Year, een titel voor het meest verkochte spel van het jaar. In Nederland kreeg het in 1983 een eervolle vermelding Speelgoed van het Jaar in 1983.

Ephraim Hertzano

Het spel is bedacht in de jaren dertig van de 20e eeuw door Ephraim Hertzano. Hij maakte zijn eigen spellen en probeerde die te verkopen aan speelgoedwinkels. Rummikub kon al snel een aantal liefhebbers aan zich binden en via mond-tot-mond reclame groeide het succes. Een eerste kleine fabriek werd in de jaren 50 in Tel-Aviv gebouwd. Het was niet meer dan zijn eigen keuken waar de stenen van het spel vervaardigd werden. Later werd een moderne fabriek gebouwd in Arad, een plaatsje in de Negev-woestijn in Israël. De kinderen van Ephraim stichtten deze fabriek.

Distibuteur

Aan de geschiedenis van de distributeur zit ook al zo’n succesverhaal. Adi Golad en zijn vrouw Margreeth ontdekten tijdens een vakantie in Israël in de woestijn een spel met stenen en cijfers. Ze speelden het, vonden het leuk en namen het mee naar Nederland om er met hun familie mee te spelen. Al snel bleek dat de familie, vrienden en kennissen belangstelling hadden om zelf zo’n spel in huis te hebben. Golad verkocht zijn auto en van dat geld importeerde hij een eerste zending van 500 spellen. Hij kon toen niet bevroeden wat een geweldig succes dit zou worden. In 1986 werden er in Nederland niet minder dan 600.000 Rummikub-spellen verkocht. Dertig jaar later loopt dat aantal in de miljoenen. Golad werd spellendistributeur voor de BeNeLux met de naam Goliath.

Rummikub spreidde zijn vleugels over de wereld uit en wordt in tientallen landen verkocht.

Uitvoering

Rummikub is niet alleen een leuk spel, het is ook erg mooi gemaakt. De stenen zijn stevig en glad en voelen lekker in de hand. Ze zijn gemaakt van onbreekbaar plastic en hebben een prettig gewicht waardoor er buiten mee gespeeld kan worden: de stenen waaien in een briesje niet weg.

Rummikub is er in vele varianten, waaronder een iPad-versie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spel met Rummikub-stenen: JokerenSpel met Rummikub-stenen: JokerenRummikub is een gezelschapsspel dat in Nederland veel wordt gespeeld. Met de stenen van Rummikub zijn ook vele andere sp…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Israelische rockster: Aviv GeffenIsraelische rockster: Aviv GeffenAviv Geffen is een Israelische rockster die zeer populair is bij de jeugd in zijn thuisland Israel, hetgeen niet bij ied…
Lijst met banken en financiële instanties in IsraëlEen lijst met banken en financiële instanties in Israël. De vijf belangrijkste banken zijn o.a. Bank Hapoalim B.M, Bank…
Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?De huizencrisis in Israël in 2011 waarbij vooral studenten demonstreren tegen hoge huizenprijzen doet de vraag rijzen wa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezelschapsspel – Rummikub"

Reactie

Greet, 22-12-2015 17:20 #1
M.H.,

Ik had een vraagje kan ik bij jullie ook losse standaards krijgen voor rummikub waar de pootjes aan vast zitten.Dit doe ik bij de zonnebloem met de ouderen maar ze zijn steeds de pootjes kwijt bij die lossen. Heb er 10 nodig als dit kan wat gaat dat dan kosten.

Vriendelijke groeten.

Mevr. M.Vroegop-Maarseveen
de Flier 3556
6605zk Wijchen Reactie infoteur, 22-12-2015
Dag Mevr. M.Vroegop-Maarseveen,
Nee, helaas, die heb ik niet. Mijn tip is om ze door een handige knutselaar te laten maken.
Hoop dat het lukt.

Vriendelijke groeten,
Sjaan fan Ameland

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 04-04-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Reacties: 1
Schrijf mee!