InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Originele Dinky Toys

Originele Dinky Toys

Dinky Toys is door meerdere fabrikanten geproduceerd. De miniatuurauto's werden aanvankelijk op de markt gebracht door Meccano, een Britse fabrikant van modelauto's. De Dinky Toys leken ten onder te gaan toen het bedrijf failliet ging in de jaren zeventig, maar nog geen tien jaar later werden de Dinky Toys opnieuw op de markt gebracht door Matchbox. Tegenwoordig zijn Dinky Toys geen speelgoedwagens meer, zoals zij ooit waren, maar vooral ook verzamelobjecten die behoorlijk prijzig kunnen zijn. Dinky Toys zijn de meest bekende en meest populaire modelauto’s binnen de internationale markt. Uiteraard zijn er veel meer fabrikanten (geweest) die miniatuurauto’s op de markt hebben gebracht, maar geen enkele producent kreeg de autootjes zo perfect lijkend op de echte modellen als de fabrikant van Dinky Toys. Doordat het gaat om uitstekende replica’s van de echte wagens, zijn de Dinky Toys wereldwijd een begrip geworden en zijn er talloze verzamelaars. Onder de verzamelaars bevinden zich vooral volwassenen die vroeger met de originele Dinky Toys hebben gespeeld en deze hobby nooit los hebben kunnen laten.

Herken de originele Dinky Toys

Dinky Toys werden al voor de oorlog gemaakt. Tegenwoordig zijn er veel fabrikanten die de miniaturen zo veel mogelijk doen lijken op de echte exemplaren. Helaas is er hierdoor ook veel bedrog te vinden in de wereld van Dinky Toys. Door de jaren heen zijn heel wat verzamelaars opgelicht door een aanzienlijk bedrag te betalen voor een niet-originele miniatuur van Dinky Toys. De echte, originele Dinky Toys hebben enkele kenmerken die de neppers vaak niet hebben. Hierbij valt te denken aan de merknaam en het nummer aan de onderzijde van de miniatuur en aan de ‘made in’ vermeldingen. De originele Dinky Toys zijn made in France of made in England.

De waarde van Dinky Toys

Dinky Toys zijn veel geld waard, afhankelijk van het jaar waarin het model werd geproduceerd. De meeste nog bestaande modellen zijn afkomstig uit de jaren vijftig en zestig. De modellen van tussen de 1945 en 1965 zijn over het algemeen tussen de 40 en 80 euro waard. Als de Dinky Toys nog nieuw in de doos zitten, dan zijn deze vaak direct het dubbele waard. De Dinky Toys van voor en tijdens de oorlog zijn het meeste waard. Deze zijn dan ook zeer zeldzaam, daar er veel verloren zijn gegaan.

Weetjes over de Dinky Toys

De eerste Dinky Toys werden in 1930 geïntroduceerd op de markt. De Dinky Toys werden geproduceerd door Frank Hornby, wie voor de onderneming Meccano werkte, een Britse fabrikant van miniatuurautootjes. De Dinky Toys leken in de ondergang mee te gaan, toen het bedrijf aan het einde van de zeventiger jaren failliet ging, maar in de tachtiger jaren kwamen de Dinky Toys, met de bekende schaal van ca. 1 op 43 in Frankrijk en Groot-Brittannië weer terug en ze werden populairder dan ooit. De Dinky Toys zijn vervaardigd uit een materiaal (zamak) dat vooral bestaat uit zink en uit koper, magnesium en aluminium in mindere mate. De Dinky Toys werden na de ondergang van Meccano opnieuw op de markt gebracht door Matchbox, die zowel de oude als de nieuwe modellen produceerde. Tegenwoordig is Mattel de eigenaar van merknaam Dinky Toys.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Verzamelaar Bert Hugens (NL)
  • Verzamelaar B.M. Batchelor (USA)

Reageer op het artikel "Originele Dinky Toys"

Infoteur: Marensa
Laatste update: 20-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!