InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Een robot als huisdier

Een robot als huisdier

Een robot als huisdier Vijf jaar geleden bracht de ene na de andere speelgoedproducent robot huisdieren op de markt. Vooral Japanse bedrijven probeerden zo voort te bouwen op het onverwachte succes van de Tamagotchi. Maar de robot dieren sloegen niet aan, misschien omdat ze zo duur waren. De robot huisdieren die nu te koop zijn worden steeds slimmer en grappiger, maar zijn voor speelgoed nog altijd te duur. Ze worden vooral gebruikt in de zorg, als middel om ouderen en mensen met handicaps te activeren.

Robot hond

De meest besproken ‘robot pet’ (robot huisdier) aller tijden was AIBO, gemaakt door Sony. De robot trok veel belangstelling, maar weinig kopers. Begrijpelijk, want het Japanse bedrijf verkocht de metalen namaakhond voor bijna € 2.000,-.

Vergelijkbare robot honden zijn nog steeds op de markt, zoals de Genibo (ongeveer € 1.400). Verkrijgbaar in vier kleuren (waaronder blauw, een kleur die bij echte honden niet veel voorkomt). De robot kan worden geprogrammeerd via een PC, en vervolgens draadloos worden bestuurd. Maar je kunt hem ook zelfstandig laten rondlopen. Genibo is nieuwsgierig, alles wat hij niet kent trekt hem aan, hij gaat eraan snuffelen, probeert er op te klimmen, en eventueel zelfs om het in stukken te scheuren.
Genibo is voorzien van Kunstmatige Intelligentie, de robot leert van zijn omgeving, en van de reacties die hij opvangt van zijn baasjes. Hij kan 100 woorden onthouden, en reageert op commando’s. Als antwoord daarop kan hij ‘emoties’ laten zien. Genibo beschikt over zeven voorgeprogrammeerde emoties (gelukkig, vrolijk, verveeld, slaperig, verrast, kwaad en droevig). Bij elk gevoel horen bepaalde gebaren, zodat het baasje kan zien wat er aan de hand is.

Net als bij de Tamagotchi (een sleutelhanger met een piepklein beeldschermpje waarop je kon zien hoe een wezentje zich ontwikkelde van baby tot volwassene) geldt dat de robot positief reageert op aandacht, en wegkwijnt wanneer er niet voor wordt gezorgd. Het zou volgens sommige deskundigen kinderen kunnen helpen om te leren zorgen voor een dier dat van hen afhankelijk is.

Pleo, de robot dinosaurus

Een van de leukste robot huisdieren is Pleo. Deze baby dinosaurus, geproduceerd door een Amerikaans/Chinees bedrijf (Innvo Labs) wordt op de markt gebracht voor ongeveer € 400. Het diertje bekijkt zijn omgeving, reageert op aaien en woorden, en trekt er zelf op uit. Ook de Pleo is een zelflerende robot, het diertje verandert van karakter door de manier waarop het wordt behandeld.
Robot huisdieren zijn, zoals de voorbeelden hierboven lieten zien, nog altijd te duur om ze als speelgoed te gebruiken. Zolang de prijzen zo hoog blijven zullen ze nooit een groot commercieel succes worden, zelfs niet in het technologiegekke Japan. Maar er is een andere toepassing die veel belooft: als gezelschap van ouderen en gehandicapten.

Robots die een emotionele band opbouwen met mensen

In de Robotica worden ze "Mental Commitment Robots" genoemd: wezens die zijn ontworpen om te communiceren met mensen, en een emotionele band opbouwen. Een schoolvoorbeeld is Paro, een robotje dat er uitziet als een jonge zeehond, met grote bruine ogen en een dikke witte vacht (zie de foto bij dit artikel) Deze robots kunnen allerlei positieve effecten oproepen bij de mensen die er mee spelen, door ze te helpen ontspannen (wegnemen van angstgevoelens en eenzaamheid), en door ze te activeren (praten tegen de robot, contact maken met andere bewoners en verplegend personeel). Sommige van deze robots zijn zo geprogrammeerd dat ze op de juiste tijden de ‘baasjes’ eraan herinneren hun medicijnen in te nemen.
© 2011 - 2017 Alexderijke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een robot als huisdier"

Infoteur: Alexderijke
Gepubliceerd: 22-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!