InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Lego Fabuland en Fabularia

Lego Fabuland en Fabularia

Fabuland is voormalige Lego lijn welke eind jaren 70, jaren 80 in productie was. Zij vond haar intrede in 1979. Ook waren er diverse Fabularia verkrijgbaar. "Fabuland ligt een beetje naar rechts als je vanuit het zuiden komt en ietsje naar links als je uit het noorden komt. Fabuland is een wereld apart - een wereld waarin van alles kan gebeuren."

Fabuland was een soort Lego sprookjeswereld, met dieren die alle menselijke bezigheden konden doen. Er was een kermis, een woonkamer en er waren diverse autotjes. De onderdelen van Fabuland waren veelal net iets groter dan bij gewone Lego, waardoor het meer geschikt was voor de kleintjes. Fabuland was door haar sprookjesachtige karakter vooral toegespits op kinderen van3 tot 8 jaar.

De Sets

Fabuland was een relatief kleine Lego lijn. In het 10 jarige bestaan werden er ongeveer 90 sets uitgegeven waarmee kinderen verhaaltjes uit boekjes na konden spelen, of een eigen sprookjesdorp konden bouwen.

De Karakters

Er waren in totaal wel 142 characters in 80 variaties. De varriaties bestaan van verschillende kleuren kleding tot verschil in ogen. Dit had er vooral mee te maken dat van 1979 tot 1985 het oude type ogen gebruikt werd. Dit waren zwarte ogen met twee witte puntjes. In 1986 werd er een nieuw type oog gebruikt, ze werden menselijker, met een pupil en een iris.

Er waren beren, panda' s, wasberen, verschillende soorten vogels. konijnen, katten, koeien, crocodillen, honden, olifanten, vossen, geiten, paarden, nijlpaarden, schapen, leeuwen, apen, muizen, varkens en walrussen.

10 jaar na het begin van de productielijn kwam er een einde aan Fabuland. in 1989 viel het doek voor de productielijn.

Niet alleen Lego

De Fabuland lijn bestond niet alleen uit Lego. Zo waren er de " Fabularia". Meestal waren dit sleutelhangers. Maar er waren bijvoorbeeld ook schrijfsets, LP's met luisterboeken, puzzels, spellen en bedrukte poppetjes. Daarnaast waren er de verschillende Fabuland boekjes. In de boekjes komen verschillende Lego pakketjes voor, ook hebben de diertjes een naam gekregen.

Lijst met Fabuland boeken

  • Het aardmannetje van Fabuland
  • Fabuland heeft de brabbels
  • Het leukste spelletje van Ollie
  • Ollie's mooiste verjaarsgeschenk
  • Gniep de Vos
  • Dokter Mazzel
  • Martje Muis
  • Mak de Leeuw
  • Pieppie de muis
  • Tilly
  • Ollie de Olifant
  • Bram Buldog
  • Peter's uitstapje
  • Ollie's wolkenkrabber
  • Pieppie's nieuwe baan
  • Poekie's Verjaarsfeestje
  • Een volle vangst op zee
  • Een bofdag met vuurwerk
© 2011 - 2017 Heidweiller, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.fabuland.net

Reageer op het artikel "Lego Fabuland en Fabularia"

Infoteur: Heidweiller
Gepubliceerd: 21-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!