InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Kapla, de magie van houten plankjes

Kapla, de magie van houten plankjes

Kapla, de magie van houten plankjes Onbehandelde houten plankjes van 11,8 bij 2,4 cm. Is dat speelgoed? Nou en óf dat speelgoed is! Dat is Kapla, tegelijkertijd het simpelste en het meest uitdagende speelgoed dat bestaat. Kapla is houten speelgoed dat zowel voor jonge kinderen als voor volwassenen eindeloos veel mogelijkheden biedt. Van simpelweg plankjes stapelen tot ingewikkelde, metershoge symmetrische constructies of modellen van beroemde bouwwerken: met het constructiespeelgoed Kapla kan het allemaal.

Wat is Kapla?

Kapla zijn ongehandelde houten plankjes van 11,2 bij 2,4 bij 0,8 cm (L x B x H), de verhouding 1:3:5. De naam is een afkorting van kabouter plankjes. Kapla wordt gemaakt van mooi zacht en glad grenenhout, dat niet splintert.

Wie heeft Kapla bedacht? De ontstaansgeschiedenis?

Kapla is niet ontstaan op de ontwerpafdeling van een grote internatione speelgoedfabrikant. Nee, Kapla is een Nederlandse uitvinding. Het is min of meer toevallig ontsproten aan het brein van Tom van der Bruggen. In Frankrijk had midden jaren tachtig hij een oude boerderij gekocht die hij wilde ombouwen tot een kasteel. Hij probeerde een maquette te bouwen van blokken, maar zijn bouwwerken stortten steeds in. Hij bleef expirementeren tot hij de perfecte vorm had gevonden: plankjes in plaats van blokken. Daarmee kon hij alle vormen maken die hij wilde en ze bleven goed liggen. Toen hij dat eenmaal ontdekt was rijpte langzaam maar zeker het plan om Kapla als speelgoed op de markt te brengen: allemaal identieke houten plankjes om eindelijkloos je fantasie en bouwlust op los te laten.

Wat kan je met Kapla?

Kapla is constructiespeelgoed, net als bijvoorbeeld Lego of K'nex. Je kunt er dus mee bouwen. De bouwwerken variëren van eenvoudige gestapelde torens tot de meest ingewikkelde constructies. Met Kapla maak je torens, wokkelvormen, kastelen, parkeergarages, auto's, dieren, of je bouwt metershoge symmetrische constructies, of modellen van beroemde gebouwen als de Eiffeltoren, Arc de Triomphe of Tower Bridge. Zelfs jonge kinderen maken al indrukwekkende bouwwerken. De mogelijkheden zijn bijna onbegrenst, wat Kapla enorm fascinerend maakt.

Wat maakt Kapla eigenlijk zo leuk?

Wie Kapla niet kent of het nog nooit heeft gezien, kan zich maar moeilijk voorstellen wat er nou eigenlijk zo leuk is aan Kapla. Sommige mensen denken dat Kapla-plankjes net zoiets zijn als ijslolliestokjes. Maar door het formaat en afmetingen zijn de mogelijkheden van Kapla oneindit veel groter. Kapla-plankjes kan je niet alleen plat neerleggen, maar ook rechtop zetten op de lange kant of op de korte kant. Met Kapla kan je grote, stevige bouwwerken maken zonder lijm, spijkers of schroeven aan te pas komen. Het is een kwestie van stapelen, passen en uitproberen.

Bouwen met Kapla: fantasie of bouwtekening

Met Kapla kan je dus bouwen. Maar wát moet je dan bouwen? Niets moet, alles mag. Wie zijn fantasie volgt, komt al gauw tot de meest indrukweekende bouwwerken. Zet twee Kapla-bouwers naast elkaar en ze zullen tot een compleet ander bouwwerk komen. Maar soms is het leuk om inspiratie op te doen, of om een ingewikkeld bouwwerk te maken dat je zelf niet kunt uitdenken. Dan bieden bouwtekeningen een uitkomst. In de doos of kist Kapla zit een boekje met een aantal voorbeelden. Maar er zijn ook voorbeeldboeken met bouwtekeningen voor Kapla te koop, bedacht door de zus van Tom van der Bruggen, Hanna. De Kapla-voorbeeldboeken lopen op in moeilijkheid; de eenvoudigste is geschikt voor beginnende bouwers vanaf een jaar of zes, de moeiijkste voor ervaren bouwers.

Vanaf welke leeftijd spelen spelen kinderen met Kapla?

Baby of dreumes
Zodra kinderen een plankje vast kunnen houden, kunnen ze al spelen met Kapla en blijken ze de miniplankjes ook te waarderen. Baby's en dreumessen gebruiken Kapla net zoals ze houten blokken gebruiken: ze stapelen ze op elkaar of leggen ze achter elkaar. Stapelen met plankjes is gemakkelijker dan stapelen met blokjes, waardoor de hele kleintjes minder snel gefrustreerd raken dan bij blokken.

Peuters en kleuters
Peuters en kleuters kunnen al goed uit de voeten met Kapla. Hun motoriek is ver genoeg ontwikkeld om de plankjes goed te kunnen vastpakken en zorgvuldig te stapelen. Hun inzicht reikt vergoeg om de diverse bouwmogelijkheden van Kapla te ontdekken. Natuurlijk kunnen peuters en kleuters nog geen ingewikkelde constructies maken of bouwtekeningen volgen, maar vanuit hun eigen fantasie ontstaan er vaak indrukwekkende bouwwerken.

Kinderen vanaf zes jaar
Kinderen vanaf een jaar of zes kunnen steeds moeilijker bouwwerken met Kapla. Vanaf zes jaar zijn de meeste kinderen in staat om (eenvoudige) bouwtekeningen te volgen. Geleidelijkaan zal de complexiteit en omvang van de bouwwerken toenemen.

Volwassenen!
Kapla alleen voor kinderen? Welnee. Kapla blijkt ook een enorme aantrekkingsrkracht te hebben op volwassenen. Wie via google op zoek gaat naar mooie Kapla-bouwwerken, zal al snel ontdekken dat ze vaak gebouwd zijn door volwassenen. Kapla leent zich dan ook uitstekend om met hele gezin mee te spelen: plankes op de grond en bouwen maar!

Wat leren kinderen van spelen met Kapla?

Kapla is op de eerste plaats speelgoed: gewoon hartstikke leuk dus. Maar Kapla heeft zeker een educatieve waarde. Het is niet voor niets dat Kapla langzaam Nederland verovert via scholen, kinderdagverblijven en speel-o-theken, die Kapla eerder ontdekt hebben dan het grote publiek. In Frankrijk en de Verenigde Staten, waar Kapla al veel langer ontzettend populair is, is de pedagogische waarde van Kapla al veel langer bekend. In Frankrijk is het geïntergreerd in het onderwijs. Op de officiële Kapla-site legt Tom van de Bruggen uit waarom Kapla zo goed is voor de ontwikkeling: "Door het gebruik van identieke losse plankjes ontwikkelt het kind inzicht in het rangschikken van onderdelen in driedimensionele ruimte. Het kind ontdekt en scherpt zijn mentale vermogens in relatie tot objecten. Kapla helpt het kind de fundamentele principes van geometrie, fysica en technologie te ontdekken. Bovendien vormt Kapla een introductie tot de wereld van kunst en het universum van vormen en volumes, terwijl tegelijkertijd het concentratievermogen en evenwichtsgevoel erdoor verbeteren." Tijdens het bouwen met Kapla werkt de logica van den linkerhersenhelft samen met de verbeeldingskracht van de rechterhersenhelft.

Hoeveel Kapla heb je nodig?

Hoeveel Kapla heb je nodig om een beetje leuk te kunnen bouwen, is een vraag die veel ouders stellen die van plan zijn Kapla te kopen. De meest verkochte verpakkingen zijn een koffer van 200 en een kist van 1000 Kapla-plankjes. Met 200 plankjes kan je in eerste instantie prima uit de voeten, bij minder kom je al snel plankjes tekort. Wanneer meer dan twee personen met de Kapla gaan bouwen, of er grotere bouwwerken gemaakt moeten worden, dan is een kist van 1000 plankjes geschikter.

Prijs, zelf namaken, of nep-Kapla

''Een verzameling simpele houten plankjes met een belachelijk prijskaartje." Of: "Ik koop wel een plank bij de bouwmarkt en zaag die in stukjes." Of: "Op Marktplaats verkopen ze nep-Kapla, veel goedkoper."

Het zijn opmerkingen die veel gemaakt worden in relatie tot Kapla. Nee, goedkoop is Kapla niet, vergeleken met goedkoop plastic speelgoed uit China. Vergeleken met ander merkspeelgoed als Lego, Playmobil of K'nex of kwalitatief goed houten speelgoed (Eichhorn, Brio) is Kapla echter helemaal niet zo duur.
Een doos met 200 plankjes kost ongeveer 40 euro.

En zelf namaken, of nep-Kapla kopen? Het kan en misschien ben je ook wel goedkoper uit. Het is echter de vraag of de plankjes die het oplevert dezelfde kwaliteit hebben. Sommige mensen zweren bij de goedkope namaak-Kapla, anderen geven er behoorlijk op af. Feit is dat de orginele Kapla-plankjes van uitzonderlijk goede kwaliteit zijn: het hout splintert niet en beschadigt niet, waardoor de plankjes veilig blijven en hun bouwkwaliteiten behouden. Door de kwaliteit is Kapla behoorlijk waardevast.

Kapla-weetjes

  • Er zijn speciale Kapla-workshop die dienst doen als teambuildinguitje voor werknemers.
  • Kapla wordt gemaakt in fabrieken in Bordeaux (Frankrijk) en Tanger (Marokko)
  • TomTec is een speciaal voor Kapla ontwikkeld verbindingsstukje dat de bouwmogelijkheden van Kapla nog verder vergroot.
  • Er zijn diverse musea waar Kapla-bouwwerken uitgestald zijn.
© 2010 - 2014 Kennishelp, gepubliceerd in Speelgoed (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kapla en BBlocks: plankjes stapelen tot prachtige bouwwerkenKapla en BBlocks: plankjes stapelen tot prachtige bouwwerkenKapla is educatief, milieuvriendelijk speelgoed, tevens stimuleert het de fantasie en het ruimtelijk inzicht. Veel kinde…
Eenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlEenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlOnline speelgoed kopen kan erg eenvoudig op de website van Lobbes (www.lobbes.nl). De website biedt een breed en gevarie…
Je kind verslaafd aan beeldscherm, monitor, ipad etcJe kind verslaafd aan beeldscherm, monitor, ipad etcWe zouden onze iphone, ipad, laptop enz. niet meer willen en kunnen missen. Maar als je nog kind bent belemmeren deze hu…
Waarom houten kinderspeelgoed kopenWaarom houten kinderspeelgoed kopenLoop een speelgoedwinkel binnen en je wordt als het ware overvallen door een assortiment dat bijna geheel uit plastic be…
Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen is vaak erg gemakkelijk en soms nog voordelig ook. Maar waar vind je een groot assortiment speelg…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad. Officiële Kapla-site. Kapla-creations.

Reageer op het artikel "Kapla, de magie van houten plankjes"

Infoteur: Kennishelp
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!