InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > De Shopkinsrage in 2016 - verzamel ze allemaal!

De Shopkinsrage in 2016 - verzamel ze allemaal!

Shopkins zijn schattige kleine figuurtjes van plastic in allerlei verschillende kleuren, vormen en formaten. Ze zijn bedachten en gefabriceerd door Moose Toys in de Verenigde Staten. De figuurtjes zijn gebaseerd op supermarktitems in verschillende categorieën, zoals voedingsmiddelen, bakwaren, schoonmaakartikelen, etc. Elk figuurtje heeft zijn eigen unieke naam, passend bij wat het figuurtje moet voorstellen en uitbeelden. In de Verenigde Staten zijn er veel mensen (kinderen en volwassenen) die de verschillende figuurtjes sparen, en anno 2016 is Nederland ook aan de beurt.

De Shopkinsgeschiedenis

De Shopkins zijn bedacht door het bedrijf Moose Toys in Californië in de Verenigde Staten. De ontwerpster is de moeder van de eigenaar van het bedrijf. Voordat de Shopkins verschenen in 2014 was er een serie "Trash pack"-figuurtjes uitgebracht die veel succes had bij jongens. Hierdoor besloot Moose Toys om ook een serie figuren op de markt te brengen gericht op meisjes. Uiteindelijk blijken de Shopkinsfiguurtjes bij zowel jongens als meisjes populair te zijn en ook bij volwassenen.

Hoe zien de Shopkinsfiguurtjes eruit?

Shopkinsfiguurtjes hebben een omvang van ongeveer twee bij twee centimeter. Elk figuurtje heeft zijn eigen uiterlijk en naam en de namen zijn sterk afgeleid van het type figuur dat ze moeten voorstellen. De meeste Shopkins zijn type levensmiddelen, zoals bijvoorbeeld een ui die "boohoo uien" heet, of een sportschoen dat "schoenie" heet, of een appel die "appel bloesem" heet.

Blind bags
De Shopkins komen voornamelijk in kleinere verpakkingen voor waarin niet te zien is welke Shopkin je krijgt totdat je de verpakking daadwerkelijk openmaakt. Je weet dus nooit welke Shopkin je krijgt. Elke verpakking heeft twee Shopkins. In de Verenigde Staten worden dit soort verpakkingen ook wel "blind bags" genoemd. Er zijn verschillende YouTube-filmpjes te zien waarin mensen deze blind bags openmaken. Er bestaan ook verpakkingen met meerdere Shopkins erin (vijf of acht stuks in een verpakking), waarbij je de figuurtjes wel van de buitenkant van de verpakking kunt zien. Deze verpakkingen bevatten echter niet de zeldzamere Shopkins.

Verschillende categorieën en series verkrijgbaar

Er zijn honderden verschillende Shopkins verkrijgbaar verdeeld over vijf verschillende series. De eerste serie begon met negen verschillende categorieën. Met de komst van serie vijf zijn de Shopkins onderverdeeld in de categorieën die je hieronder genoemd vindt.

Categorieën
Shopkins zijn vanaf serie vijf onder te verdelen in de volgende categorieën:
  • Accessoires
  • Babyartikelen
  • Bakkerij
  • Amuletten/talismannen
  • Schoonmaakartikelen
  • IJsproducten
  • Melkproducten
  • Cupcakes
  • Exclusief
  • Mode
  • Fastfood
  • Fruit en groenten
  • Tuinartikelen
  • Hoeden
  • Beauty en gezondheid
  • Internationale voedselproducten
  • Gelimiteerde editie
  • Muziek
  • Feestelijke hapjes
  • Feesten
  • Petkins (huisdieren voor de Shopkins)
  • Dierenwinkel
  • Schoenen
  • Sport
  • Kantoorartikelen
  • Zoete lekkernijen
  • Techniek

De categorieën zullen op den duur naar verwachting nog verder worden uitgebreid.

Verkrijgbare aantallen
De ene Shopkin is makkelijker te vinden dan de ander. Er zijn verschillende edities verkrijgbaar. De edities per serie zijn onderverdeeld als volgt:
  • Gewoon
  • Exclusief
  • Gelimiteerde editie
  • Zeldzaam
  • Speciale editie
  • Buitengewoon zeldzaam

De verschillende series
  • De eerste serie Shopkins is verkrijgbaar in blauwe plastic mandjes. In elk mandje zitten twee Shopkins in plastic verpakt.
  • De tweede serie Shopkins is verkrijgbaar in paarse plastic mandjes. De speciale edities bevatten Shopkins van suède.
  • De derde serie Shopkins is verkrijgbaar in roze glittermandjes met twee Shopkins erin. Je kunt in deze verpakkingen ook de gelimiteerde editie Shopkins in de categorie "coole juwelen" vinden.
  • De vierde serie Shopkins is verkrijgbaar in roze plastic kratjes. Hier is goed over nagedacht omdat de kratjes op elkaar gestapeld kunnen worden. Omdat de voorkant een lage uitlijning heeft kun je zo je Shopkins op een zichtbare manier bij elkaar zetten.
  • De vijfde serie Shopkins is apart verpakt, de plastic zakjes zitten nu elk in een plastic koffertje dat roze of groen is. De koffertjes hebben ook een Shopkinsgezicht erop getekend en alle koffers kun je aan elkaar bevestigen. Dit is een leuk idee omdat je zo al je Shopkins op een overzichtelijke manier kunt bewaren, al kun je ze op deze manier niet van de buitenkant bezichtigen.

Meer Shopkinsproducten

De Shopkinsrage in de Verenigde Staten is zodanig op gang gekomen dat er meerdere producten rondom de figuurtjes zijn ontwikkeld. Je kunt activiteitsboeken kopen, opbergtassen, verzamelkaarten, speelgoed, etc. Als je zoekt op het internet zul je veel van deze producten vinden, maar de meesten zijn helaas (in 2016) nog niet in Nederland verkrijgbaar. De Shopkins zelf, de blind bags, kun je in de betere speelgoedwinkels (Bart Smit, Intertoys, etc) vinden. Via Bol.com kun je ook een aantal producten vinden van de Shopkins. Houd hierbij wel rekening met een langere levertijd, aangezien sommige producten minder verkrijgbaar zijn of vanuit het buitenland moeten komen.

Shopkinsfilmpjes

Er zijn een aantal filmpjes gemaakt over de Shopkins, die in 2016 niet op officiële tv-kanalen zijn verschenen, maar wel te bezichtigen zijn via YouTube. Het zijn korte filmpjes van drie minuten. Of deze filmpjes op tv zullen verschijnen of dat er langere filmpjes komen is in mei 2016 bekend. Via YouTube kun je ook talloze filmpjes vinden van mensen die de Shopkins blind bags uitpakken en hun Shopkinsverzamelingen laten zien.
Gerelateerde artikelen
Eenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlEenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlOnline speelgoed kopen kan erg eenvoudig op de website van Lobbes (www.lobbes.nl). De website biedt een breed en gevarie…
Online zand bestellenNaast vele webshops op het gebied van allerlei artikelen is het tegenwoordig ook mogelijk om grote partijen te bestellen…
Speelgoed LEGO: ook in computertijdperk nog veel liefhebbersLEGO is al lang niet meer alleen de naam van een fabriek maar is ook de soortnaam geworden van het speelgoed dat de firm…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
Little Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes speelgoed is zeer populair kinderspeelgoed. Het speelgoed kenmerkt zich door de uitgesproken vrolijke kleur…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org/shopkins
  • www.shopkinsworld.com
  • www.bol.com
  • www.bartsmit.com
  • http://www.mooseworld.com
  • http://www.toywiz.com
  • http://www.littlemindstoys.com
  • http://www.toyztoy.com

Reageer op het artikel "De Shopkinsrage in 2016 - verzamel ze allemaal!"

Infoteur: Esthercita79
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!