InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Zelf speelgoedeendjes op wielen maken

Zelf speelgoedeendjes op wielen maken

Deze gezellige en grappig ogende speelgoedeendjes kan iedereen makkelijk zelf maken met de uitgebreide bouwbeschrijving die hier gegeven wordt. Het is eenvoudig speelgoed waar elke peuter met plezier mee zal spelen en hoe meer eenden u aan elkaar koppelt hoe leuker het wordt. Maak minstens vijf eendjes achter elkaar, dat is toch wel het minimum om een aantrekkelijk effect te bereiken. Wanneer u er meer maakt neem dan altijd een oneven aantal dat ziet er het leukst uit en bedenk dat een moedereend tot wel dertien pulletjes kan krijgen!

Leuk klusje voor de lange winteravonden

Dit is nou typisch zo´n klusje voor de lange winteravonden, wellicht dat u jonge kinderen of kleinkinderen hebt die u hiermee kunt verrassen. De houten wielen kunt u zo kopen, u krijgt dadelijk het adres, maar het kan ook leuk zijn om houten schijven te nemen waarin u zelf een gat boort een klein beetje uit het midden vandaan, de eendjes lopen hierdoor ietwat hobbelig, dat is leuker.

Moedereend met zes of meer kleintjes

Het aardigste is om één moedereend te maken met zes of meer kleintjes, eenvoudiger is het om vijf of zeven dezelfde eendjes te maken, aan u de keus. De onderlinge verbinding met de gesloten schroefogen zorgt ervoor dat de eendjes niet voorover of achterover kunnen tuimelen. Maakt u er een moedereend bij die vanzelfsprekend iets zwaarder is dan is de plaats van het voorste schroefoog met het trekkoord eraan bepalend voor de juiste balans, dat moet u proefondervindelijk vaststellen. Bevestig een voldoende lang nylon trekkoord aan de moedereend van minimaal 3 mm dikte.

Levendig karakter

De kopjes van de eendjes zijn qua formaat gelijk aan de wieltjes, door de kopjes steeds in een andere richting te plaatsen krijgt de rij eendjes een levendiger karakter. Voor de wigvormige snavels zaagt u een inkeping in de kopjes en lijmt ze vast, hetzelfde geldt voor de staarten die wat groter zijn dan de snavels. Geef de lijfjes een lichtbruin of lichtgeel kleurtje en maak de snavels en wieltjes oranje. Gebruik een geschikte verf op waterbasis die onschadelijk is voor kleine kinderen en verf de onderdelen voor u de eendjes in elkaar zet, dat geeft het strakste resultaat.

Onderdelen en ijzerwaren

  • a. Lijf met inkeping voor de staart en gat voor de hals
  • b. Kop met hals en inkeping voor de snavel
  • c. Wielen met voorgeboord schroefgat
  • d. Wigvormige snavel
  • e. Bolkopschroeven 25 mm met volgringen
  • f. Schroefogen
  • g. Ogen van zwarte punaises
  • h. Wigvormige staart

Afmetingen en houtmaten

In de belevingswereld van de peuter hebben jonge eendjes best grote afmetingen, we maken ze ongeveer 14 cm hoog, de moeder 20 cm hoog. Voor de wielen nemen we de houten wielen van www.aduis.nl van 30 mm doorsnede en voor het kopje gebruiken we vurenhouten schijven ook van 30 mm. Voor de snaveltjes en de staarten bestelt u lindenhouten latjes van 0,5 x 50 mm en ook nog beuken rondhout van 8 mm rond voor de halsjes dat eveneens op de site te vinden is. Voor de lijfjes zagen we zelf cirkels uit vurenhout van 27 mm dik met een doorsnede van 60 mm, voor de moedereend nemen we wielen en een kop van 40 mm en het lijf wordt 90 mm in doorsnede.

Voorbereiding voor het samenstellen van de eendjes

Wanneer u alle materialen en de bolkopschroeven, de volgringen en de schroefogen bij de hand hebt kunt u de eendjes gaan samenstellen. Begin met het boren van een gat van rond 8 mm in het lijf waar de hals in komt, boor niet recht naar het centrum toe maar iets van het centrum af. Daarna zaagt u een inkeping in het lijf van 5 mm dik voor de staart, ongeveer onder een hoek van 70 graden met het gat voor de hals, doe dit bij alle lijven op dezelfde manier. In de kop van de eend boort u ook een gat voor de hals, ditmaal wel naar het centrum toe en u maakt een inkeping voor de snavel onder een hoek van 130 graden met de hals. Boor in het lijf het gat voor de wielen en boor ook de gaten voor de schroefogen voor. Zaag wigvormige snaveltjes en staartjes van ongeveer 3 cm lang uit het lindenhout, pas de breedtemaat aan aan lijf en kop.

Afwerking van de eendjes

Tot slot zaagt u de halsjes uit het rondhout, ongeveer 60 mm lang, daarvan blijft na het monteren nog zo´n 30 mm zichtbaar. Verf vervolgens alle onderdelen en lijm ze daarna in elkaar, tik eerst nog even de zwarte punaises in de kopjes die als ogen dienen. Zoals gezegd geeft u de kopjes telkens een andere richting. De wielen schroeft u vast met de bolkopschroeven, daarbij gebruikt u telkens aan elke kant van het wiel een volgringetje waartussen het wiel soepel moet draaien. De gesloten schroefogen die de eendjes aan elkaar verbinden buigt u telkens aan één kant van een eendje met behulp van twee tangen even open, u haakt de eendjes aan elkaar en buigt het schroefoog weer dicht. Als u ook de iets grotere moedereend hebt samengesteld doet u het trekkoord aan haar voorste schroefoog en dan kan het spelen beginnen. Veel succes met de bouw van uw eendjes!

Lees verder

© 2015 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Aduis.nl/houten-wiel-gladde-zijkant-10-st-pak,-%C3%B8-30-mm-art307019.aspx
  • Aduis.nl/vurenhouten-schijven-50-st-pak,-%C3%B8-30-mm-art307042.aspx
  • Aduis.nl/lindehout-20-cm,-0,5-x-5-cm-art802085.aspx
  • Uk.opitec.com

Reageer op het artikel "Zelf speelgoedeendjes op wielen maken"

Infoteur: Fijnesteyn
Gepubliceerd: 20-08-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Kinderpret
Schrijf mee!