InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Cobi en LEGO: een vergelijking

Cobi en LEGO: een vergelijking

Cobi en LEGO: een vergelijking Wanneer je begint over plastic speelgoed bouwstenen, denkt iedereen aan LEGO. Dit merk is echter niet meer de enige speler op de markt. Al sinds de jaren 90 maakt Cobi sets voor de Europese markt. Vaak vragen mensen zich af of zulk ‘neplego’ wel net zo goed is als het originele idee. Het is dus handig om te weten welke eigenschappen Cobi-steentjes hebben, of Cobi op LEGO past, welke sets Cobi op de markt heeft gebracht en of deze met LEGO te vergelijken zijn. Uiteindelijk ligt het aan de persoonlijke smaak welke set, en welk merk, je het beste kunt kopen voor je kind - of jezelf.

Inhoud

Wat is Cobi?

Cobi is een Pools speelgoedmerk en brengt sinds 1992 plastic bouwblokjes (imitatie-LEGO) op de markt. Zij verkopen veel producten in Oost- en Centraal-Europa en zijn actief in meer dan zestig landen. Alle grondstoffen komen uit Europa en alle sets worden in Polen gemaakt. Daarbij voldoen zij aan strenge Europese maatstaven van kwaliteit en veiligheid. Er zitten geen weekmakers in de blokjes. Cobi laat zijn producten ook testen door het Duitse TÜV (Technischer Überwachungsverein), zodat hun kwaliteit gewaarborgd blijft.

Cobi maakt zelf reclame met de zin “works with other brands”, waarmee ze aangeven de vergelijking met LEGO aan te willen gaan - en er niet voor onder willen doen.

Wat voor sets heeft Cobi?

Cobi heeft een ruime collectie aan militaire sets. Dit is ook wel te begrijpen, omdat het één van de onderwerpen is die LEGO mijdt. Daarmee spreekt Cobi dus een ander deel van de markt aan. Ze hebben een grote variatie aan sets, met meer of minder steentjes en voor ieder wat wils. Zo heeft Cobi bijvoorbeeld kleine cadeausets, maar ook een slagschip van 800 steentjes.

Cobi heeft verschillende klassieke thema’s die lijken op LEGO, maar heeft ook samenwerkingsverbanden met andere merken. Dit heet product licensing. Hieronder volgt een lijst van hun thema’s.

Klassieke thema’s

Knights (Ridders)

Een klassiek thema, dat lijkt op dat van LEGO. Cobi heeft onder andere een paar mooie kastelen.

Action Town (Actie stad)

Een klassiek thema, vergelijkbaar met LEGO’s Town en City. Ze hebben sets met het thema politie, brandweer, kustwacht en bouwers en wegwerkzaamheden. Deze sets zijn vergelijkbaar met de sets van LEGO.

BP

Waar LEGO altijd een samenwerkingsverband met Shell had, heeft Cobi dit met BP. Er zijn onder andere een vliegtuig, een helikopter, een benzinestation en een autowasstraat.

Unieke sets van Cobi, waaronder product licensing

Small Army (Klein Leger)

De militaire voertuigen van Cobi, waaronder tanks, zijn erg geliefd en mooi uitgevoerd. De collectie van Cobi biedt een ruime keuze om een compleet leger mee samen te stellen. Een subthema van Small Army is WOII. Het bevat verschillende tanks, wapens en voertuigen van de verschillende strijdende partijen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast is er de set ‘Battle of Berlin’ met een gehavende Brandenburger Tor, met daarop een rode (socialistische) en een Poolse vlag. Dit is een thema dat misschien niet iedereen aanspreekt, aangezien de Tweede Wereldoorlog nog bij veel mensen vers in het geheugen zit. Zo’n gevoelig thema én politieke boodschap zijn zaken die je bij LEGO niet zult tegenkomen.

Jeep

Dit thema in samenwerking met Jeep bevat gedetailleerde voertuigen, waaronder legervoertuigen.

Boeing

Cobi heeft drie mooie Boeings op de markt gebracht: tweemaal de 737 en een 787 Dreamliner van 600 stukjes.

Titanic

Dit thema bestaat eigenlijk maar uit één set, een schaalmodel van de R.M.S. Titanic die zonk in 1912. De set heeft 450 stukjes en het bouwwerk is uiteindelijk 58 cm lang.

Romans and Barbarians

Zoals de naam al zegt speelt dit thema in de Romeinse tijd met onder andere torens, vestingen, katapulten en schepen. Een prachtig thema dat alleen Cobi op de markt heeft gebracht. In 2015 is Romans and Barbarians alweer een paar jaar oud, en daarom niet meer zo makkelijk te krijgen. Sommige online winkels hebben nog wel een voorraad.

Vodafone McLaren Mercedes Formula

Cobi heeft een paar mooie Mercedes Formule 1 wagens op de markt gebracht.

Madagaskar Pinguins

Een groot nieuw thema, naar de bekende animatiefilms. Er is een groot aantal verschillende sets verkrijgbaar, van minifiguren tot wagens en een geheim hoofdkwartier.

Winx Club

Thema naar de bekende Italiaanse animatieserie, gericht op meisjes. De Winx zijn een groepje feeënvriendinnen. Wat kleur betreft overheersen roze en paars. De setontwerpen zijn gericht op stereotype ‘meisjesdingen’, zoals mode, fitness, zwemmen, muziek en show, spa, varen op een jacht en naar het strand gaan. Hierin wijkt het Winx-thema van Cobi niet veel af van LEGO Friends of van Lego’s nieuwste meisjesthema, Elves.

Trash Pack Brix

Naar het Australische populaire speelgoed en de game Trash Pack. Heeft onder andere een hele leuke skatebaan met veel speelmogelijkheden.

Wildstory

Een erg mooi thema met wilde dieren, survival en ruige natuur. Vooral de dieren zijn erg mooi uitgevoerd, iets wat LEGO niet heeft.

FC Barcelona

Voor de voetbalfans. Naast de spelerfiguren en twee kleine sets heeft Cobi ook het voetbalstadion Camp Nou met 1258 stukjes! Deze set is niet heel gedetailleerd, vergeleken met de grotere LEGO-sets, maar wel te bouwen vanaf 7 jaar.

Monsters vs. Zombies

Een griezelthema met vampieren, weerwolven, zombies en Frankenstein. Er zijn 14 minifiguren om te verzamelen en verschillende sets, zoals een kasteel en een grafkamer. Een uniek thema door Cobi.

Vergelijking tussen Cobi en LEGO

Kwaliteit

Cobi maakt bouwsteentjes die bijna dezelfde kwaliteit hebben als Lego. Ze passen prima op elkaar, en gaan ook weer makkelijk genoeg van elkaar. Alleen heel soms zit er een kleine beschadiging of verkleuring op een steentje. Veel blokjes zijn ‘gewoon’, dus niet aan een enkele set verbonden en daardoor kan ook zelf creatief gebouwd worden met Cobi-steentjes. De sets hebben mooie details, ook in de accessoires, bijvoorbeeld de wapens bij de legereenheden. Cobi heeft mooie, eigen designs, ook al lijken enkele thema’s wel sterk op LEGO.

Prijs

De prijs van een Cobi-set is vaak zo’n 20-25% goedkoper dan een vergelijkbare set van LEGO.

Minifiguren

De minifiguren verschillen het meeste met die van LEGO. Het meest opvallende verschil is de uitstekende neus. Ze zijn iets realistischer dan LEGO-poppetjes met bijvoorbeeld rondingen van de arm en een geboden elleboog. De handjes zijn vergelijkbaar. De minifiguren hebben verder een blank uiterlijk.

Instructies

De instructies zijn goed te begrijpen en kleurrijk. Bij elke stap wordt aangegeven welke steentjes nodig zijn. Door middel van kleurverschil wordt ook duidelijk gemaakt welke steentjes al eerder geplaatst zijn en wat in de betreffende stap geplaatst dient te worden. Dit laatste is even wennen wanneer je LEGO-instructies gewend bent, maar wel duidelijk.

Spelen of bouwen

Niet ieder kind houdt even veel van spelen en bouwen. Traditioneel gezien is een bouwend kind meer geïnteresseerd in LEGO/Duplo, en een spelend kind bijvoorbeeld meer in het bekende Playmobil. Het ene is niet beter dan het andere. Met Cobi-sets kan heel leuk gespeeld worden, en omdat de steentjes vaak niet set-gebonden zijn biedt Cobi ook voor de bouwers veel bouwplezier. Over het algemeen adverteert Cobi zijn sets als 5+, dus iets makkelijker dan LEGO.

Past Cobi op LEGO?

Ja, de meeste Cobi-steentjes passen prima op LEGO, en andersom. De pasvorm is hetzelfde, namelijk nopjes van een standaardhoogte die vallen in een precies passende ruimte aan de onderkant van het aangrenzende blokje. LEGO zit wel iets steviger vast, maar het scheelt niet veel en doet aan speel- en bouwplezier niet onder. Je kunt Cobi en LEGO dus prima combineren.

Lees verder

© 2015 - 2017 Feirefiz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voor- en nadelen van imitatie-LegoLego-klonen verschijnen al langer op de Nederlandse markt, maar de afgelopen jaren wist Lego de concurrentie nog juridis…
Lego, maar dan goedkoperLego, het bekendste bouwsteentje en kinderspeelgoed ter wereld, krijgt (eindelijk) legale concurrentie. Sinds september…
Sluban LEGO speelgoed: bouwstenen, thema's jongens/meisjesSluban LEGO speelgoed: bouwstenen, thema's jongens/meisjesSluban review! Sluban LEGO speelgoed, niet alleen leger spullen voor jongens, maar ook thema's voor meisjes! LEGO heeft…
De LEGO film is een groot succesDe LEGO film is een groot succes‘The Lego Movie’, een film gebaseerd op het LEGO speelgoed was een groot succes. De recensies waren lovend en een vervol…
LEGO-steentjes scheppen bij Bart Smit (BLOX)LEGO-steentjes scheppen bij Bart Smit (BLOX)In augustus 2015 introduceert Bart Smit iets nieuws in zijn winkels: steentjes scheppen. Iedereen kan voor een vast bedr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Logo Cobi
  • www.cobi.eu
  • www.slugo.nl

Reageer op het artikel "Cobi en LEGO: een vergelijking"

Reactie

J. Musterd, 18-10-2015 14:09 #1
Mijn kleinzoon maakte vandaag de doos open van de carwas [actie bp] om die bij zijn tankauto te zetten maar er mist een dakpannentje van op blz 17 moeten er 2dakpannen in zitten maar er zit er maar 1in dit is heel jammer want de rest van deze serie van bp is helemaal goed hopelijk doen jullie hier iets mee want nu kan hij hem niet afmaken. Reactie infoteur, 19-10-2015
Geachte meneer / mevrouw Musterd,

Wat jammer dat de set van uw kleinzoon niet compleet is. Als Infoteur ben ik echter niet verbonden aan Cobi, dus ik kan u daarmee niet helpen. Wel heb ik enkele suggesties om het probleem te verhelpen:

- U kunt set ruilen in de zaak van aankoop.
- U kunt zich melden met een email aan Cobi. Volgens hun eigen website sturen zij dan de ontbrekende onderdelen op. Zie: http://cobi.eu/customised/bp/car-wash, geraadpleegd 19-10-2015.
- U kunt vergelijkbare steentjes van het merk LEGO nabestellen, bijvoorbeeld op www.lego.com of lossestenen.nl.

Succes!

Infoteur: Feirefiz
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: LEGO: Alternatieve merken
Reacties: 1
Schrijf mee!