InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Het merk Jamara en de drones die zij in 2015 verkopen

Het merk Jamara en de drones die zij in 2015 verkopen

Het merk Jamara en de drones die zij in 2015 verkopen Jamara is in 1973 opgericht door twee broers. Zij begonnen een klein bedrijfje in de kelder van hun ouderlijk huis. Na de oprichting van het dochterbedrijf Jamara Toys maakt Jamara ook drones en quadcopters. Deze zijn anno 2015 erg populair en staan dikwijls in de toplijsten van bestverkochte drones van de maand. Het Duitse bedrijf heeft goedkope drones om mee te stunten, maar ook goedkope drones (vergeleken met andere aanbieders) met een zeer goede camera. Welke drones zijn in Nederland en België in 2015 makkelijk te verkrijgen? Waar kun je deze kopen? Hoe is het bedrijf Jamara eigenlijk ontstaan en hoe is het uitgegroeid tot een van de grootste modelbouwers ter wereld?

Inhoud

Het merk Jamara

Het merk is in 1973 opgericht als familiebedrijf in Duitsland door de familie Natterer. Wat ooit is begonnen als een klein bedrijf dat experimenten uitvoerde met op afstand bestuurbaar Radio-Controlled speelgoed, is anno 2015 uitgegroeid tot een gigantisch bedrijf. Meer dan 100 mensen zijn werkzaam voor Jamara, dat ook drones en quadcopters uitbrengt. Een overzicht van de geschiedenis van het bedrijf:
  • 1973: Het bedrijf wordt door de broers Natterrer opgericht in het huis van hun ouders in Leutkirch Duitsland
  • 1977: Het bedrijf Jamara wordt officieel geregistreerd
  • 1978: Jamara is voor het eerst aanwezig op het speelgoedevenement Toy Fair in Nuremberg. Hier zullen zij de jaren die daarop volgen nog vaak staan in een stand.
  • 1985: De oudste broer neemt de leiding over het bedrijf
  • 1986: Het bedrijf verhuist naar Altmannshofen, Duitsland
  • 1990: Een nieuw kantoor en fabriek van 2000 vierkante meter wordt gebouwd in Aichstetten, Duitsland
  • 1993: Het eerste kantoor in Moskou, Rusland, wordt geopend
  • 1994: Productie wordt voor een deel uitbesteedt aan landen in Azië
  • 2000: Jamara Toys wordt als onderdeel van Jamara opgericht. Hier vallen anno 2015 de drones en quadcopters onder
  • 2002: Het kantorencomplex wordt groter gemaakt
  • 2005: Er wordt aan de huidige fabriek 2500 vierkante meter aangebouwd
  • 2006: Naburig gelegen gebouw van 1800 vierkante meter wordt overgekocht
  • 2007: Jamara is dertig jaar lang aanwezig op de Toy Fair in Nuremberg.
  • 2013: Jamara viert zijn veertig jarig bestaan
  • 2014: Erich Natterer geeft de leiding over aan zijn zoon Manuel Naterrer

Drones te koop in 2015 van Jamara

Sinds de oprichting van Jamara Toys als onderdeel van het hoofdbedrijf, richt het bedrijf zich ook het ontwerpen en vervaardigen van drones en quadcopters. Deze op afstand bestuurbare voertuigen zijn anno 2015 mateloos populair en verwacht wordt dat de verkoop in drones de komende jaren gaat verviervoudigen. Jamara heeft meerdere soorten drones op de markt in 2015 in diverse prijsklassen. De goedkoopste Jamaradrone in 2015 heeft een adviesprijs van €59,99 en heeft geen camera. De duurste drone, die makkelijk in Nederland en België valt te verkrijgen, van het merk heeft een adviesprijs van €155 en is uitgerust met een kwalitatief goede camera.

Voor de samenstelling van de onderstaande lijsten is er gebruik gemaakt van grote webwinkels als Mediamarkt, Bol.com, Conrad en Wehkamp. Omdat de drones in het assortiment zitten van deze bedrijven zijn ze makkelijk te verkrijgen in Nederland en België. Speelgoed dat alleen door buitenlandse bedrijven als Alibaba, Banggood en Amazon.com worden verkocht zijn niet meegenomen in de statistiek.

Goedkope drones van het merk

De volgende drones hebben een adviesprijs van onder de 100 euro in Nederland en België:

Jamara X-Hornet

De drone kan een waanzinnige snelheid van 40 kilometer per uur halen en is geschikt om mee te stunten. Omdat de drone van sterk materiaal is gemaakt zal deze niet snel stuk gaan. Ook worden er standaard een groot aantal reserveonderdelen bij het apparaat geleverd en zijn reparaties gemakkelijk om zelf uit te voeren. De adviesprijs van de X-Hornet in 2015 is €59,99.

Jamara X-Flash

De X-Flash lijkt veel op de bovenstaande drone. Beide zijn ze van sterk materiaal gemaakt en hebben een zelfde adviesprijs. De X-Flash is echter iets langer vergeleken met de X-Hornet en is daarom geschikter om buiten mee te vliegen. De meegeleverde controller kan in drie standen gezet worden. In de eerste stand krijg je veel ondersteuning tijdens het vliegen, tijdens de expert stand moet je het vooral zelf uit zien te zoeken.

Drones met camera van Jamara

De volgende drones van het Duitse merk zijn uitgerust met een camera waarmee je luchtfoto’s, luchtvideo’s en dronies mee kunt maken:

Jamara quadrocopter Q-Drohne

De Q-Drohne had ook in de bovenstaande categorie kunnen staan. Je kunt deze quadcopter namelijk kopen met of zonder camera. Qua adviesprijs scheelt dit gemiddeld 35 euro. De versie met camera heeft een adviesprijs van €110 euro in 2015 en maakt opnames op een resolutie van 640x480 pixels. Dit is geen uitzonderlijke kwaliteit, maar wel ideaal voor kinderen en beginners om te oefenen.

Jamara Observer

De Observer is anno 2015 een van de populairste drones van Jamara, omdat deze vergeleken met andere merken, goedkoop is en is uitgerust met een zeer krachtige camera. De media die je vanuit de lucht maakt met de Jamara Observer wordt opgeslagen op een meegeleverde Micro SD kaart. Met een adviesprijs van 130 euro is het een van de goedkoopste drones met een camera te koop in Nederland en België.

Jamara Flyscout Compass + LED camera

Een van de duurste drones van het merk is de Flyscout Compass. Deze is uitgerust met een krachtige camera om luchtopnames mee te maken. De adviesprijs is 150 euro. Voor dit geld wordt het apparaat wel gebruiksklaar (RTF, Ready-To-Fly) geleverd. Je hoeft zelf niets meer te monteren. Met de meegeleverde controller kun je de drone in een speciale turbostand en stuntmode zetten. In de laatste modus is het mogelijk om stunts als flips, salto’s en 360 graden draaien uit te halen in de lucht. Dit is volgens fans van drones en expert een zeer goede drone voor mensen die het besturen van een drone willen leren, willen stunten, en foto’s vanuit de lucht willen maken. Deze combinatie zie je namelijk niet vaak in een drone onder de 200 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drone: Jamara Quadcopter invader, stunten zonder cameraDrone: Jamara Quadcopter invader, stunten zonder cameraDe invader van het merk Jamara kan met een simpele druk op de controller stunts uithalen. Zo is het mogelijk om 360 grad…
Kopen van een drone: de verschillende prijsklassenKopen van een drone: de verschillende prijsklassenVeel mensen zijn anno 2014 helemaal enthousiast geworden over drones en quadcopters. Deze op afstand bestuurbare vliegtu…
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Revell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraRevell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraDe Revell Control XS Nano Quad is een drone die wordt aangedreven door vier propellers. Het opladen van de onbemande, op…
Drone: vier goedkope quadcopters van het merk AmewiHet Duitse merk Amewi is anno 2015 bekend van de goedkope drones van het type quadcopter (quadrocopter). De meest popula…
Bronnen en referenties
  • http://www.neuershop.jamara.com/
  • http://www.jamara.de/modelltechnik-shop-2009/Dokumente/press_release_jamara_eng.pdf
  • https://www.facebook.com/pages/Jamara-Company-Limited/233114863508338?rf=1414752175406159
  • http://www.yelp.com/biz/jamara-e-k-aichstetten
  • Jamara drones bij Conrad
  • Jamara drones bij Mediamarkt
  • Jamara drones bij Wehkamp
  • Jamara drones bij Bol.com

Reageer op het artikel "Het merk Jamara en de drones die zij in 2015 verkopen"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 12-02-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Drone
Schrijf mee!