InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Is Nerf speelgoed pedagogisch verantwoord?

Is Nerf speelgoed pedagogisch verantwoord?

Is Nerf speelgoed pedagogisch verantwoord? Vooral in de decembermaand worstelen veel ouders en grootouders met de vraag of het speelgoed wat op het verlanglijstje van het kind staat wel of niet pedagogisch verantwoord is. Daarbij zijn we geneigd om speelgoed wat te maken heeft met strijd en geweld af te wijzen. In een wereld waar zoveel geweld heerst willen we de kinderen niet stimuleren om er aan mee te doen. Toch zien we kinderen samen op straat spelen met Nerf speelgoed. We stellen onszelf de vraag of dit pedagogisch verantwoord is. De eerste gedachte is om het speelgoed negatief te beoordelen omdat het te maken heeft met schieten. Maar zijn er ook positieve aspecten aan dit speelgoed?

Het ontstaan van Nerf speelgoed

Nerfspeelgoed is ontstaan in 1969 toen een oranje bal werd ontworpen die gebruikt werd bij balspelen in Amerika. De naam betekent Non Expanding Recreational Foam. De fabrikant van Nerf speelgoed is Hasbro. Oorspronkelijk werd Nerf ontworpen door Park Brothers. Dit bedrijf werd in 1991 overgenomen door Hasbro. Het is de moedermaatschappij van diverse dochterondernemingen die als één der grootste van de wereld wordt gezien. Ook heden worden de ballen voor het Amerikaanse basketball door dit bedrijf geproduceerd. Spelen zoals Monopoly, scrabble en Triviant worden door dit concern gemaakt.
Atari 2600 en Commodore zullen velen zich nog herinneren als een van de eerste digitale spelen.

Wat is Nerf speelgoed?

Nerf speelgoed bestaat uit speelgoedpistolen, geweren en bogen. Deze hebben klinkende namen en worden gemaakt in felle kleuren. Hierbij worden darts geleverd die gemaakt zijn van zacht schuim. Kinderen kunnen zich dus niet zo gemakkelijk verwonden aan het speelgoed. Het speelgoed is fel gekleurd en geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. De geweren kunnen diverse afstanden schieten. Er zijn ook waterpistolen te koop zowel voor jongens als voor meisjes. Nu het speelgoed zo geliefd blijkt te zijn worden er steeds nieuwe modellen Nerf speelgoedgeweren en pistolen ontwikkeld.

Voorbeelden van Nerf speelgoed

  • Nerf N Strike Blaster Jolt. Dit is een lichtgewicht speelgoedpistool wat tot 20 meter ver kan schieten.
  • Nerf N Strike Elite Stryfe. Hier hebben we een half automatisch speelgoedgeweer wat werkt op batterijen. Voorzien van een snellaadclip.
  • Nerf Rebelle Heartbreaker Bow. Dit is een speelgoedboog die vooral bestemd voor meisjes. Ze kunnen hiermee darts schieten. De kleuren zijn aangepast aan de jonge dames.
  • Nerf Cam. ECS12 Blaster. Dit is een van de nieuwste speelgoedgeweren waar een videocamera is ingebouwd. Kinderen kunnen hiermee zelf filmpjes maken en op internet zetten.

In onze jeugd werd er ook in het spel geschoten

Een van de argumenten die mensen aanhalen is de gedachte dat velen van ons vroeger samen speelden met buurkinderen. Er werd dan cowboy, indiaantje of politieagent gespeeld. Soms had men een"geheim genootschap" waarbij slechts uitverkorenen mochten deelnemen en de andere kinderen als vijand beschouwd werden die overwonnen moesten worden. Dit was geen echte strijd maar het werd gespeeld. Kinderen maakten zelf geweren van hout en sommige kinderen kregen een "klappertjespistool". In het spel kwamen ook ridders voor en die woonden in kastelen. Maar er kwamen altijd slechte lieden die gevangen genomen moesten worden. Met de komst van de televisie kwam echter méér en harder geweld onze huiskamer binnen en veel ouders maakten zich grote zorgen of het kroost niet beïnvloed zou worden. Wie heeft er niet genoten van kinderseries als: Ivanhoe en Tarzan? Ondanks het spel en datgene wat werd getoond op de T.V. zijn de meeste van de kinderen uit de zestiger jaren opgegroeid tot liefhebbende volwassenen.

De virtuele wereld

Als je als ouders en grootouders ziet waar kinderen zich mee bezig houden op tablet en desktop dan slaat de schrik je soms om het hart. Veel games zijn wel erg strijdlustig. Maar in de praktijk blijkt dat kinderen het verschil tussen virtueel en de werkelijkheid bijzonder goed door hebben en dit minder slechte invloed heeft op het kind heeft dan men zou verwachten. Zo zal het ook gaan met het Nerf speelgoed. Zo lang het om een spel gaat zal er weinig nadelige invloed zijn.

Wat is nuttig aan Nerf speelgoed?

Nerf speelgoed vraagt om coördinatie. Hierbij is al snel enig technisch gevoel nodig.De hand- oog coördinatie is belangrijk en wordt door dit speelgoed verbeterd. Ook het onderhoud vraagt de nodige aandacht. Bij de nieuwste Nerf zit een camera. Hierbij is kennis en kunde nodig om filmpjes te maken en deze te delen met vrienden of vijanden waarmee het gevecht samen werd uitgevoerd. Kinderen spelen buiten en met elkaar in een groep. Het is leuk om te zien hoe de kinderen na afloop van het spel de darts weer aan elkaar terug geven en als dikke vrienden uit elkaar gaan. Samenvattend kunnen we zeggen dat:
  • Kinderen met dit speelgoed leren om samen te spelen
  • Kind is in de buitenlucht
  • Goede manier om in beweging te blijven
  • Kinderen zitten niet te hangen achter de T.V.
  • Tablet of Ipad blijft even achterwege.

Jongens en meisjes spelen met Nerf

Het is leuk om te zien dat zowel jongens als meisjes spelen met Nerf. Zowel jongens als meisjes spelen door- en met elkaar met een Nerf. Voor de meisjes zijn deze in speciale kleuren uitgevoerd. Hier spreken we over de Nerf Rebelle. De Pink Crush kan men veranderen in een kruisboog. Wordt geleverd met vier pijltjes in leuke kleuren. Ook in het water kan men gevechten organiseren met Nerf speelgoed. Nerf Rebelle Messenger is een speelgoedpistool wat het mogelijk maakt om je eigen geheime berichten schrijven en te schieten. In de kolf zit een speciale pen. Met de bijgeleverde code kan je de berichten ontcijferen.

Nerf speelgoed in alle soorten en prijzen

Nerf speelgoed is er in vele uitvoeringen te koop. Er zijn goedkope modellen maar er zijn ook hele dure te koop. We kennen de geweren, de pistolen, waterpistolen en de bogen. Waterpistolen zijn er vanaf veertien euro te koop. Pistolen zijn er in de prijsklasse van twintig tot vijftig euro. Speelgoedgeweren kosten rond de veertig euro. men kan wel tot twintig meter ver schieten. Met de Firestrike Blaster kan je ook in het donker schieten. Hierbij is toezicht van ouderen wel noodzakelijk

Hoe werkt Nerf speelgoed?

Het Nerf speelgoed is geschikt voor jongens en meisjes van acht tot veertien jaar. Het dragen van een speciale bril is aan te raden. Ook al zijn de darts van kunststof toch is het gevaarlijk als een pijltje in de ogen komt. Er zijn geweren en pistolen waarbij meerdere keren achter elkaar geschoten kan worden en sommige moeten steeds geladen worden. De darts zijn altijd gemaakt van zacht foam en zijn in diverse winkels los verkrijgbaar.

Waar kopen we Nerf speelgoed?

Nerf speelgoed is o.a. te koop bij:
  • Bol.com
  • Bart Smit.
  • Intertoys
  • Blokker

Is het speelgoed nu wel of niet pedagogisch verantwoord?

In algemene zin kan niet zeggen of het speelgoed wel of niet pedagogisch verantwoord is. Er zullen steeds vóór en tegenstanders zijn. Tegenstanders zeggen dat ze hun kinderen niet willen laten spelen met speelgoed wat aanleiding kan geven tot geweld. Veel ouders zeggen dat ze geen pistolen of geweren in huis willen hebben als speelgoed voor de kinderen. Zij achten dit speelgoed niet pedagogisch verantwoord. Toch zijn er ook mensen die terug denken aan hun jeugd en hier anders over denken. Mensen moeten zelf hun keuze maken. Het is wel goed om te kijken naar de eigen emotionele en rationele argumenten. Deze zullen voor iedereen anders zijn.
Gerelateerde artikelen
Nerf speelgoed: het assortimentNerf speelgoed: het assortimentVoor jongens vanaf 6 - tot 12 jaar is er nieuw speelgoed op de markt: de Nerf rage vanuit Amerika verovert met rasse sch…
Pedagogisch werkAls Pedagogisch werker ben je werkzaam op de kinderopvang, basisschool of jeugdzorg. Je werkt dan in de sector sociaal a…
Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelenMaatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig een populair onderwerp. Het wordt ook wel duurzame ontwikkeling g…
Stripcultuur: in het kortDe maatschappelijke opinie rondom strips is in de loop van de jaren sterk veranderd. We kijken in dit geval naar de afge…
Te veel speelgoed schadelijk voor ontwikkeling kindTe veel speelgoed schadelijk voor ontwikkeling kindWe overvoeren onze (klein)kinderen met speelgoed. Maar hoe kunnen we ze dan aan het verstand brengen dat er in deze were…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maklay62 / Pixabay
  • http://www.wikipedia.org/wiki/nerf
  • www.Bart Smit.nl
  • www.Intertoys.de

Reageer op het artikel "Is Nerf speelgoed pedagogisch verantwoord?"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-09-2016
Gepubliceerd: 25-11-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!