InfoNu.nl > Hobby en Overige > Kansspelen > De winkansen van de Staatsloterij

De winkansen van de Staatsloterij

De winkansen van de Staatsloterij Door mee te spelen met de Staatsloterij of andere loterijen, maakt u kans om grote geldbedragen te winnen. Deze kans is echter slechts zeer klein.
De Staatsloterij is één van de populairste loterijen van Nederland. Jaarlijks wordt er in Nederland voor een paar honderd miljoen euro uitgegeven aan loterijen. Van het ingezette bedrag komt slechts een klein deel terug. Ze bieden slechts een kleine kans op grote prijzen. De loterijen verkopen als het ware dromen. De deelnemers dromen van de grote hoofdprijs en wat ze met dat geld zouden kunnen doen. Veel deelnemers halen troost uit het feit dat ze in ieder geval bij sommige loterijen goede doelen steunen indien ze niets gewonnen hebben.

Staatsloterij

De Staatsloterij is de grootste loterij van Nederland. De oorsprong van deze loterij ligt bij de in 1726 opgerichte Generaliteitsloterij. De loterij is ingesteld om geld binnen te krijgen en eigenlijk is deze doelstelling nooit gewijzigd. Al in 1848 is de naam omgedoopt in de Nederlandse Staatsloterij.

Jackpot

De loterijen proberen elkaar te overtreffen door steeds hoger wordende hoofdprijzen. De tijd dat de hoofdprijs één miljoen euro bedraagt, ligt ver achter ons. De meeste Nederlanders zouden liever zien dat ze honderd prijzen van 100.000 uitdelen, in plaats van één prijs van 10.000.000. Toch verklaren de feiten iets anders. Loterijen die een hoofdprijs beschikbaar stellen van tientallen miljoenen blijken gewoon veel meer loten te verkopen. Bijvoorbeeld de jaarlijkse Oudjaarsloterij heeft twee hoofdprijzen van meer dan twintig miljoen euro, en worden zeer goed verkocht.

Winkansen

De grootste kans op een grote prijs in de loterij biedt de Staatsloterij. De kans op de jackpot zal ongeveer op de 1 op 20 miljoen zitten. De kansen bij de postcode loterij liggen ongeveer op de 1 op 100 miljoen en bij de Lotto op 1 op de 50 miljoen. Daar staat echter tegenover dat de Staatsloterij ook de duurste variant is van de drie. Een lot met Jackpot kost tegenwoordig 15 en een één vijfde staatslot 3. De winkans op een willekeurige prijs is ook het grootst bij de Staatsloterij, doordat ze ook kleine bedragen uitkeren op eindnummers. Bij uitsluitend het eindcijfer goed maakt u kans op prijzen tussen de 5 en 15. De Staatsloterij heeft een uitkeringspercentage van 65,4 procent. De goede doelen loterijen hebben een uitkeringspercentage van ongeveer 35 procent.

Een straatje Staatsloten

Doordat de loterij ook prijzen laat vallen op uitsluitend de eindcijfers, hebt u bij het aanschaffen van een straatje loten een gegarandeerde prijs. Een straatje loten zijn tien loten met opeenvolgende eindcijfers. De eindcijfers lopen van 0 tot en met 9. Hierdoor bent u zeker van de prijzen die vallen op de eindcijfers. Een straatje volledige loten kost u 10 x 15 = 150. Door de prijzen op de eindcijfers bent u er zeker van dat er 46 weer terug komt. Er vallen namelijk vijf prijzen op de eindcijfers van: 5, 7,50, 8,50, 10 en 15. U kunt ook uw kansen spreiden met een kleiner bedrag. Dit doet u namelijk door een straatje één vijfde loten te kopen voor in totaal 30, met een gegarandeerde prijs van 9,20.

Zie ook de winkansen van Postcode Loterij, krasloten, Toto en de Lotto.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een Staatslot?Wat kost een Staatslot?Maandelijks verkoopt de Staatsloterij miljoenen loten. Bij een reguliere trekking kunt u kiezen tussen twee verschillend…
Misleiding door de StaatsloterijMisleiding door de StaatsloterijNa de trekking van de winnende getallen in de Staatsloterij van augustus 2009 is er veel commotie ontstaan over de recla…
De winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe Lotto en Lucky Day zijn twee van weinige in Nederland toegestane loterijen. De kans om een grote prijs te winnen is e…
Nederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenNederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenDe Nederlandse staatskas wordt flink gespekt door de legale loterijen. De belastingdruk is dermate hoge dat de staatskas…
Staatsloterij: oprecht kans op winnen?Staatsloterij: oprecht kans op winnen?De Staatsloterij is in 1848 ontstaan en in 1992 ondergebracht in Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij. Iedere…

Reageer op het artikel "De winkansen van de Staatsloterij"

Reacties

W. de Haas, 08-10-2013 13:18 #8
Hoe weet de staatsloterij dat ik meespeel en kans maak op de honderd loten als ik losse loten heb gekocht?

E. Bakelaar, 25-09-2012 10:53 #7
Volgende week elk kwartier kans op 100.000. kan u aan geven en bekend maken hoevaak deze echt valt?

Van Breden, 04-01-2011 20:36 #6
Waarom zo'n groot bedrag in 1 keer. waarom geen kleinere bedragen met meer kansen maak je veel meer mensen blij mee.december loterij had ongeveer 65 prijzen je kunt ook 10.000 prijzen meer verdelen. alleen ben je missschien een dag zoet met het vinden van je lot is niet erg.

Peter, 10-02-2010 19:10 #5
Hallo mensen ik wil ook graag even reageren, het logo van de staatsloterij zegt toch al genoeg.de grote vis (de staat) en de kleine vis (wij kleine burgers )steeds achter ons geld aan om een lot te kopen om vervolgens weer eens niks uit te keren net zo als in ons gewone leven, werken sparen van je zuur verdiende geld waar al belasting over is betaald en als je dan genoeg gespaard hebt naar 30 jaar, dan moet je je spaar geld aangeven om vervolgens weer belasting over te betalen.naar land begint het hier te worden, t, word tijd dat wij nederlanders eens een keer in opstand komen en het niet meer pikken.m.v.g peter

Kottink J. A. Hengelo Ov, 27-01-2010 14:59 #4
Lagere prijzen verhoogd de winstkans bijv 30 x 1 miljoen. en dan nog wat kleinere prijzen.
het wordt wat vriendelijker.
ik speel aotomatisch mee maar voor 10 febr is op mijn rekening nog niet afgeboekt.

Gerard, 31-12-2009 11:45 #3
Ik speel automatisch mee met de Oudejaarsloterij. Op 14 dec. wordt er van mij geld geïncasseerd. Echter ontvang ik - net als vorig jaar- geen lotnummers. Niet zo handig om lotnummers te geven ná de trekking. Voor 10 ct per minuut mag ik dan bellen met een computer. Die geeft dan uiteindelijk de lotnummers, maar zegt erbij: aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. Wat heb ik hieraan? Deze manier van werken komt niet voor een prijs in aanmerking. Ook op mijn email werd niet gereageerd. Ook geen prijs dus!

R. Tijink, 10-09-2009 20:42 #2
Ik ben het er helemaal mee eens waarom niet meer mensen gelukkig maken.

Margret, 10-08-2009 19:00 #1
10-08-2009 het is weer zover het lot is getrokken en ja hoor dit keer wel prijs alleen jammer 1/5 lot, weer geluk voor de staatsloterij waarom niet 5x 1/5 van het zelfde nummer dan is het hele lot er ook uit en hebben meer mensen kans op de prijs ik krijg hier een bittere nasmaak van.

Infoteur: Juul
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Kansspelen
Special: Winkansen loterijen
Reacties: 8
Schrijf mee!