InfoNu.nl > Hobby en Overige > Kansspelen > Deelname aan buitenlandse loterijen

Deelname aan buitenlandse loterijen

Deelname aan buitenlandse loterijen Veel buitenlandse loterijen hebben prijzen die vele malen groter zijn dan de prijzen in Nederlandse loterijen. We zien ze buiten het internet echter nooit in Nederland adverteren. Mogen we in Nederland eigenlijk wel deelnemen aan een buitenlandse loterij? Dit artikel geeft het antwoord!

Reclame

Alle in Nederland aangeboden kansspelen, waaronder loterijen, hebben een vergunning nodig van de Nederlandse Kansspelautoriteit. De vergunningen voor meerjarige kansspelen zijn echter allemaal al vergeven aan Nederlandse loterijen. Er worden momenteel ook geen nieuwe vergunningen gegeven. Om deze reden mogen buitenlandse loterijen niet actief zijn op de Nederlandse markt. Iedere vorm van reclame of ledenwerving van de buitenlandse loterijen is dus illegaal. U heeft dan ook het recht uw betalingen aan deze partijen bij uw bank te laten blokkeren.

Deelname

Hoewel buitenlandse kansspelen niet in Nederland aangeboden mogen worden staat het u vrij er aan deel te nemen. De exploitatie is strafbaar, niet de deelname. U kunt via internet op diverse manieren loten kopen. Omdat deze loten ook via internet niet op de Nederlandse markt mogen aangeboden worden geniet u echter geen bescherming over uw aankoop. Ook heeft u geen Nederlandse garantie over een eerlijk verloop van het spel.
Mocht u uiteindelijk een grote prijs (meer dan €454,-) winnen in één van deze loterijen dan bent u wel verplicht om aangifte kansspelbelasting te doen en de kansspelbelasting van 29% over de gewonnen prijs te betalen. Mocht u in het buitenland al een vergelijkbare belasting hebben betaald dan kunt u in Nederland ontheffing aanvragen van de kansspelbelasting. U moet dan echter wel kunnen aantonen dat u daadwerkelijk een vergelijkbare belasting heeft afgedragen. Een aangifteformulier kunt u vinden op de website van de belastingdienst. Let op: u moet ook direct, uiterlijk binnen een maand na het ontvangen van de prijs, de kansspelbelasting overmaken op rekeningnummer 441290 in van de Belastingdienst in Apeldoorn. U vermeldt daarbij het aangiftenummer da u zelf aanmaakt bij het invullen van het aangifteformulier.

Kansen

Uiteraard geldt voor veel buitenlandse loterijen hetzelfde als voor Nederlandse loterijen: uw kansen om geld te verliezen zijn groter dan om geld te winnen. Zeker bij hele grote prijzen moeten er ontzettend veel en/of duurdere loten verkocht voordat de organisatie winst kan maken. Daarnaast geldt dat Nederland geen enkele controle uitoefent op het eerlijke verloop van de buitenlandse loterijen, aangezien zijn geen vergunning hebben voor de Nederlandse markt.

Toekomst

Op dit moment krijgen de gevestigde landelijke loterijen ieder jaar een automatische verlenging van hun vergunning.Ook komen er geen nieuwe vergunningen bij. Deze combinatie maakt het voor buitenlandse bedrijven onmogelijk om op legale wijze een loterij aan te bieden in Nederland. Daarnaast bestaat er kritiek op de "dubbele moraal" van de Nederlandse overheid. Aan de ene kant wil zij kansspelen (zoals loterijen) beperken vanwege de mogelijk verslavende werking ervan, aan de andere kant staat zij het toe dat er uitgebreid reclame gemaakt wordt voor loterijen die hun winsten rechtstreeks in de staatskas storten (zoals de staatsloterij). Onder druk van de Europese Unie gaan er, met name bij de VVD en het CDA, stemmen op om de Nederlandse markt voor Loterijen verder te liberaliseren en de vergunningaanvragen daadwerkelijk per aanvraag en transparant te beoordelen.
De EU geeft lidstaten zelf de ruimte om de wetgeving m.b.t. kansspelen in te richt. Echter, wanneer dit nationale beleid het vrije verkeer van diensten belemmert dan moeten er "dwingende redenen van algemeen belang" zijn. De Nederlandse rechtspraak heeft bevestigd dat dit zo is.

Lees verder

© 2012 - 2017 Mvoetensen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/archief/article/detail/507672/1997/01/24/Ook-PTT-Post-en-ABN-Amro-in-kort-geding-gedagvaard-Postcode-Loterij-duldt-geen-buitenlanders.dhtml
  • http://www.elsevier.nl/web/10216702/Nieuws/Politiek/Kabinet-wil-markt-openstellen-voor-buitenlandse-loterijen.htm
  • http://www.kansspelautoriteit.nl/kansspelen/
  • http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/kansspelbelasting_on9921z9fd.pdf
  • http://www.terechtgesteld.nl/?p=584

Reageer op het artikel "Deelname aan buitenlandse loterijen"

Reactie

Martijn Opperdoes, 17-03-2014 16:30 #1

Infoteur: Mvoetensen
Gepubliceerd: 10-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Kansspelen
Reacties: 1
Schrijf mee!