InfoNu.nl > Hobby en Overige > Kansspelen > Loterijen vergelijken op winkansen

Loterijen vergelijken op winkansen

Loterijen vergelijken op winkansen Als u de reclames moet geloven dan is er geen ontkomen aan: U loopt bij vrijwel iedere loterij enorme kansen en risico's op nog veel grotere prijzen. Maar wat is die kans nu echt? Hoe komt u erachter bij welke loterij uw kansen het grootst zijn? Onderstaand artikel geeft hier een objectieve kijk op zodat u zelf kunt beslissen of, en aan welke loterij, u deelneemt.

U verliest altijd... of niet?

Loterijen zijn vrijwel altijd in het leven geroepen zodat de organisatie ervan uiteindelijk geld overhoudt. Dit betekent dat deelnemers gemiddeld genomen minder geld terugkrijgen dan dat zij aan de loterij uitgeven. Uw kans om te verliezen is dus zeer groot. Echter, aangezien we spreken van een gemiddelde, zijn er ook altijd enkele deelnemers die met (grote) prijzen naar huis gaan. Bedenkt u zich wel dat bij een hele grote prijs, er ook veel verliezers moeten zijn om de loterij winstgevend te laten zijn. Mocht u zelf verblijdt worden met een prijs, bedenkt u zich dan ook eens hoeveel de investering in de loten uiteindelijk is geweest...

Het deelnemen aan een loterij betekent dus een grote kans op het verliezen van geld en een kleine kans op het winnen ervan. Vaak is het echter één van de weinige manieren waarop iemand op korte termijn toch een kans maakt om heel erg rijk te worden. Dit kan een goede reden zijn om een mogelijk verlies te riskeren.

Berekenwijze

Er worden een tweetal manieren gehanteerd om aan te geven wat uw kansen zijn in een loterij. Hieronder zal ik deze uitleggen:
  • Winkans: De winkans geeft aan hoeveel loten u gemiddeld moet kopen alvorens een prijs te winnen. Is de winkans 1 op 3 dan moet u gemiddeld drie loten kopen alvorens één keer prijs te hebben. De winkans zegt echt helemaal niets. Het bedrag of de prijs die u wint kan namelijk vele malen kleiner zijn dan het geld dat u heeft besteed aan de loten. Laat u zich dus niet verleiden door reclameboodschappen waarin de hoge winkansen worden benadrukt.
  • Uitkeringspercentage: het uitkeringspercentage is het gedeelte van de totale inkomsten van een loterij dat wordt uitbetaald aan prijzengeld. Een uitkeringspercentage van 60% betekent dat van iedere Euro die wordt uitgegeven aan loten er 60 cent wordt uitbetaald aan prijzengeld. Loterijen met een laag uitkeringspercentage moeten, ten opzichte van loterijen met een hoog uitkeringspercentage, meer of duurdere loten verkopen om een zelfde bedrag aan prijzen uit te keren. Hierdoor daalt dus ook de kans dat u dat grote bedrag daadwerkelijk wint.

Goede doelen

Het feit dat veel loterijen openlijk benadrukken dat zij geld doneren aan "het goede doel" klinkt zeer sympathiek. Of dit echt van harte gaat is maar de vraag. Volgens de wet op kansspelen zijn meerjarige loterijen in Nederland namelijk verplicht op minimaal 50% van hun opbrengsten uit te geven aan goede doelen. De enige uitzondering hierop is de Staatsloterij. De opbrengsten van deze loterij gaan namelijk direct naar de staatskas. Hier heeft de Nederlandse overheid, en dus de Nederlandse samenleving, dus plezier van.

Vergelijkingssites

Er zijn diverse vergelijkingssites op internet waarop de winkansen en uitkeringspercentages van de diverse Nederlandse loterijen in Nederland. Deze vergelijkingssites verkopen tegelijkertijd vaak ook zelf loten. Hoewel de informatie in de vergelijkingstabellen vaak wel juist is, wordt u door middel van tekst en beeld vaak uitgelokt een lot te kopen. Mocht u dit kunnen weerstaan en toch een vergelijkingstabel willen bekijken dan kan dat o.a. op deze site. Bekijkt u echter altijd de algemene voorwaarden van een loterij om er zeker van te zijn dat de gegeven informatie op de vergelijkingssite klopt.

Legale en illegale loterijen

Er zijn in Nederland slechts een beperkt aantal loterijen met een meerjarige vergunning. Dit zijn de volgende loterijen:
  • de Nationale Postcode Loterij
  • de Vriendenloterij
  • de Staatsloterij (inclusief miljoenenspel)
  • de Instantloterij/krasloterij
  • de Lotto
  • de Toto
  • totalisator
Verder kunnen er kleine kansspelen georganiseerd worden of kan er een vergunning worden gevraagd voor een éénmalige loterij van bijvoorbeeld een sportvereniging. Hierbij mag geen winst worden gemaakt voor een commercieel belang.

Helaas worden er ook veel illegale loterijen georganiseerd. Het belangrijkste dat u kunt doen om te voorkomen dat u hier slachtoffer van wordt is uw gezond verstand gebruiken. Gegarandeerde prijzen die te mooi klinken om waar te zijn zijn ook echt niet waar. Onbekende organisaties, veel taalfouten en het moeten overmaken van geld om uw prijs te kunnen ontvangen wijzen ook vaak op illegale praktijken. Ook het moeten afgeven van creditkaartgegevens en gegevens waarmee geld van uw bankrekening kan worden afgeboekt duiden hierop. Bel ook nooit naar dure buitenlandse nummers voor een loterij!

Samenvatting

Bij iedere loterij is de kans om geld te verliezen groter dan de kans om geld te winnen. Wilt u toch weten welke loterij de hoogste winkansen biedt kijkt u dan naar het uitkeringspercentage.

Lees verder

© 2012 - 2017 Mvoetensen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenDe Nederlandse staatskas wordt flink gespekt door de legale loterijen. De belastingdruk is dermate hoge dat de staatskas…
Winkansen bij de Postcode LoterijWinkansen bij de Postcode LoterijDe winkansen bij de Postcode Loterij liggen lager dan de meeste andere Nederlandse loterijen. Bij de Postcode Loterij li…
De winkansen van de StaatsloterijDe winkansen van de StaatsloterijDoor mee te spelen met de Staatsloterij of andere loterijen, maakt u kans om grote geldbedragen te winnen. Deze kans is…
Kleine kans om miljoenen te winnenKleine kans om miljoenen te winnenVele mensen dromen ervan om van de ene op de andere dag miljonair te worden. De kans hierop is echter zeer klein. De wen…
De winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe Lotto en Lucky Day zijn twee van weinige in Nederland toegestane loterijen. De kans om een grote prijs te winnen is e…
Bronnen en referenties
  • www.kansspelautoriteit.nl
  • http://www.trosradar.nl/consumentenhulp/hulp-bij/detail/article/consumententip-herken-valse-loterijen/

Reageer op het artikel "Loterijen vergelijken op winkansen"

Infoteur: Mvoetensen
Gepubliceerd: 05-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Kansspelen
Schrijf mee!