InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Linkshandig tekenen

Linkshandig tekenen

Linkshandige mensen worden vaak bestempeld als creatieve mensen. Naar mijn mening klopt dat wel, aangezien ik zelf linkshandig ben en veel creatieve hobby’s heb. Voor het tekenen met links zul je soms ook creatief moeten denken om een oplossing te vinden voor de knelpunten waar je tegenaan loopt. Hierbij mijn ervaringen over het tekenen met links.

Schrijfrichting

Doordat de schrijfrichting van links naar rechts is, veegt een linkshandig persoon meestal over het geschreven werk. Hierdoor wordt een tekst al snel vlekkerig. Voor tekenen geld in veel gevallen hetzelfde. Linkshandige mensen vegen met hun hand over hun werk. Je zal als linkshandig persoon je teken techniek dus ietsje aan moeten passen om een mooie tekening te kunnen maken.

Uitdaging

Veel materialen zorgen voor een uitdaging omdat deze makkelijk gaan vlekken wanneer je er overheen veegt. Of kleuren worden onbedoeld gemengd. Je zou je hierdoor niet moeten laten ontmoedigen. Je kan als linkshandig persoon zeker diverse teken materialen gebruiken. Het vergt een iets andere techniek dan het tekenen met rechts.

Tekenen met potlood

Tekenen met potlood is wellicht het makkelijkst, aangezien dit een droog materiaal is. Toch moet je wel opletten dat je hand niet te veel op het papier rust. Bij grijs potlood moet je er op letten dat er geen grijze waas over je tekening komt. Kleurpotlood geeft naar mijn mening minder problemen.

Tekenen met Oost-Indische inkt

Oost-Indische inkt vormt naar mijn mening de grootse uitdaging. Omdat dit een donker materiaal is. Wanneer je hiermee per ongeluk over je werk veegt, is vaak de tekening verknoeid. Toch is corrigeren niet helemaal onmogelijk. Soms kun je van het gevlekte deel nog schaduw maken.

Tekenen met houtskool

Bij het werken met houtskool heb ik gemerkt dat mijn hand helemaal zwart was na het tekenen. Het is aan te raden hier op te letten en eventueel tussendoor even je hand te wassen. Zo wordt de kans al een stuk kleiner dat je de tekening verknoeid.

Tekenen met Oliepastel en Conté-krijt

Oliepastel en conté-krijt zijn vettige materialen. Hoewel deze niet heel snel vlekken, moet je ook hier weer opletten dat je hand niet te veel op het papier rust.

Creatieve oplossing

Wanneer het tekenen met links regelmatig voor problemen zorgt, kun je er ook op een andere manier gebruik van maken. Je kan van de vlekken die het veroorzaakt ook een ander voorwerp of detail maken. Zo is je tekening toch gered, al was het in eerste instantie niet de bedoeling om de tekening zo te maken.
© 2012 - 2017 Astridtekenares, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Linkshandig tekenen"

Reactie

Thom, 18-06-2012 23:13 #1
Je kan ook van rechts naar links tekenen, ik ben zelf ook linkshandig en ik doe dat altijd

Infoteur: Astridtekenares
Gepubliceerd: 12-06-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!