InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Recycle je wijnflessen: creatief en hergebruik

Recycle je wijnflessen: creatief en hergebruik

Recycle je wijnflessen: creatief en hergebruik Soms is het leuk om oude voorwerpen die je normaal zou weggooien, te hergebruiken. Met een beetje creativiteit geef je je wijnflessen zo een tweede leven. Wat valt er allemaal te verzinnen om je wijnflessen een nieuwe functie te geven? Doe het zelven met lege wijnflessen is veel leuker dan een ritje naar de glasbak.
Maak de flessen voor gebruik goed schoon. Leg ze even in het warme afwaswater zodat de etiketten los laten. Verwijder de laatste lijmresten met een beetje lampenolie of terpentine. Was de flessen hierna goed af en spoel na met water. Laat ze voor gebruik goed drogen. Liefst op zín kop zodat het laatste restje water er uit kan lopen.

Decoreer je wijnflessen

  • Smeer je wijnflessen in met lijm en wikkel ze voorzichtig van boven naar beneden in gekleurd wol. Zo krijg je allerlei grappig gekleurde flessen die je decoratief in de vensterbank kan zetten. Je kan ze zelfs aan de kleur van je bank of gordijnen aanpassen door wol in die kleuren te gebruiken. Het is een simpel karweitje met een mooi resultaat.
  • Beschilder je wijnflessen met schoolbordverf. Laat ze daarna lekker drogen en je kan je flessen gebruiken om boodschappen in krijt op te zetten.
  • Ben je een echte Picasso? Misschien een ideetje om een tafereel van één van je schilderijen door te laten gaan op een fles. Verf de fles in de achtergrondkleuren van het schilderij en schilder een boom of ander voorwerp op het schilderij ook op de fles. Zet hem vlak bij je schilderij en je krijgt een echt 3D-effect.
  • Mozaïek je wijn flessen om er een decoratief plaatje van te maken.

Wijnflessen in de tuin

  • Graaf de flessen met bovenkant en hals in zodat alleen de dikkere onderkant tot een bepaalde hoogte boven de grond komt. Zo krijg je een mooi randje in de tuin, bijvoorbeeld langs je tuinpad.
  • Maak je wijnflessen schoon en zet er een kaars in. Gezellig op de tuintafel tijdens warme lange zomeravonden.

Kruidenazijn

Maak de fles goed schoon en bewaar de draaidop. Als basis voor je kruidenazijn gebruik je gewone natuurazijn, witte wijnazijn of rode wijnazijn. Je gebruikt voor de kruidenazijn verse kruiden. Gewoon de gewenste takjes en blaadjes toevoegen aan de azijn. Daarna de fles sluiten en dagelijks schudden. Niet in het volle zonlicht bewaren. Na ongeveer tien dagen is de kruidenazijn klaar voor gebruik. Het staat erg decoratief en is 6 tot 8 maanden te gebruiken. Ook leuk als cadeautje.

Enkele goede mengsels voor kruidenazijn:
  • Bonenkruid, marjolein, bieslook en dragon
  • Basilicum, rozemarijn, munt, dragon en laurier
  • Tijm, dille, dragon en basilicum

Natuurlijk kan je ook zelf wat verzinnen. Al zijn er enkele soorten die niet goed samen gaan en dat zijn:
  • Mierikswortel met citroenmelisse
  • Pimpernel met koriander
  • Citroenmelisse met knoflook
  • Peterselie met pimpernel
  • Tijm met dille

Om de azijn rood te laten kleuren voeg je wat papaverblaadjes of blaadjes van rode rozen toe.

Aromatische olie

Ook hiervoor kan je de goed schoongemaakte wijnflessen gebruiken. Als basis neem je gewone olijfolie en je voegt gedroogde tomaten, gedroogde pepers, teentjes knoflook, takje rozemarijn of basilicum toe. Ook dit moet ongeveer tien dagen trekken. Mocht de olie wat troebel zijn, gebruik dan een zeef. Heldere olie met ingrediënten ziet er smakelijker en decoratiever uit. Aromatische olie is afhankelijk van de gebruikte ingrediënten twee tot drie maanden goed te houden.

Vaasjes

Natuurlijk kan je de flessen (wel of niet gedecoreerd) ook altijd nog gebruiken als vaasjes voor je bloemen of je droogboeketten.
Gerelateerde artikelen
Kruiden en specerijen: anijs tot en met kappertjesKruiden en specerijen: anijs tot en met kappertjesBij een goed gerecht horen lekkere kruiden en specerijen. Daarom een aantal zeer bekende toegelicht. Van anijs tot en me…
Kruipend meerjarig bonenkruidKruipend meerjarig bonenkruidHet blad van bonenkruid wordt in de keuken gebruikt bij verse boongerechten. Bij tuinbonen, doperwten, sperziebonen en s…
Bonenkruid (Satureja hortensis) en (Satureja Montana)Bonenkruid (Satureja hortensis) en (Satureja Montana)Bonenkruid (Satureja hortensis) en (Satureja Montana bergbonenkruid) is een mooi plantje wat thuishoort in elke kruident…
De geneeskracht van eenjarig bonekruidDe geneeskracht van eenjarig bonekruidBonenkruid is familie van tijm en rozemarijn. Er zijn ruim 30 soorten bonenkruid, naast eenjarig bonenkruid is er bonenk…
Kruiden: bieslookBieslook of allium schoenoprasum is een zacht smakend kruid dat familie is van de ui. In het oude China werd het gebruik…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recycle je wijnflessen: creatief en hergebruik"

Reactie

Infodebster (infoteur), 28-07-2012 18:35 #1
Een zeer leuk artikel! Ik heb zelf een paar bollen wol gekocht en hier mijn wijnflessen (en vazen) mee gedecoreerd. Geeft een zeer leuke uitstraling en ik krijg mooie complimenten van mensen die ze zien!
Daarnaast hoef je alleen een bol wol aan te schaffen in een leuke kleur en een tube lijm; voor twee euro heb jij dus een leuke vaas in huis! Reactie infoteur, 29-07-2012
Dank je wel voor het compliment. Ik heb zelf ook drie flessen gedecoreerd met wol op de vensterbank staan. Alle drie in een andere kleur en een droogboeketje in de hals geplaatst. Voor weinig geld iets leuks en iets orgineels voor het raam!

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!