InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Vrijheidsdressuur kunstjes met je paard, hoe aanleren?

Vrijheidsdressuur kunstjes met je paard, hoe aanleren?

Vrijheidsdressuur kunstjes met je paard, hoe aanleren? Wil jij ook je paard/pony een paar kunstjes uit het vrijheidsdressuur leren? Hier leg ik een paar kunstjes uit het vrijheidsdressuur. Als je paard/pony nog geen of bijna geen ervaring heeft met vrijheidsdressuur, dan is het handig om eerst de basis aan te leren. Zoals de makkelijkere kunstjes voetje geven, kusje geven, flemen enz. In deze advertentie leg ik uit hoe je de kunstjes: Het compliment en flemen uit.

Het compliment

Het Compliment is een prachtige kunst, maar niet zonder risico en zonder goeide training vooraf zal ook nooit een evenwichtig compliment kunnen bereiken.

Voorwaarden
Voor deze manier van leren kan het handig zijn als je paard de spagaat kent. Ook moet natuurlijk de basis er goed inzitten, en moet je paard een goed gevoel voor evenwicht hebben.

Let op
Het is geen makkelijke oefening, en dwing je paard niet met zijn been. Hierdoor houd hij er geen leuke herinering aan, en kan hij ook makkelijk uit balans raken!!

De makkelijkste manier om het aan te leren is om je paard zn been te vragen ( Hoe je de hoeven uitkrabt) en dan rustig zijn been naar achteren te leggen, en dat een paar keer herhalen. Daarna kun je een stapje verder gaan en met een suikerklontje of een andere beloning door de voor benen het hoofd naar beneden te vragen. Dit ook een paar keer herhalen. Dan zn been pakken en naar achtern leggen en ook het hoofd naar beneden vragen, als het goed is gaat hy dan op zn knie leunen. elke keer als je paard het goed doet moet je niet vergeten hem te belonen! Dit nu een paar keer herhalen, maar niet te vaak. Je moet er niet van uit gaan dat je paard het in een dan gelijk foutloos doet. Je kan het het beste een paar dagen achter elkaar laten doen. Zodat het paard het begint te begrijpen. Als je paard dit kan met hulp, kun je er een comando aan geven. Dit doe je door je paard met hulp het compliment te laten doen en het woord (dat je als comando wilt gebruiken) hardop en duidelijk te zeggen, dit moet je ook een paar keer herhalen. En langzaamerand zal je paard je begrijpen en het op comando doen!

Flemen

Flemen is echt grappig! Misschien ken je het wel: je paard ruikt iets bijzonders en trekt zijn lip op. Dat is Flemen! Hier zullen we je uitleggen hoe je het ook op commando kan leren!

Voorwaarden
Bijterige paarden willen soms meer gaan bijten dan daadwerkelijk hun lippen op te trekken, let daar dus even op. Sommige paarden zullen het ook alleen om het snoepje doen, dus als ze daar heel erg op focussen, wacht je even een seconden langer dan je normaal een snoepje geeft.

Sommige paarden doen dit al uit zich zelf, dan hoef je hem alleen nog maar op het juiste moment te belonen het het comando er by te zeggen. Als je paard dit niet uit zich zelf doet kun je een beetje aan zn lip kietelen of een klein beetje baby oli op zn lip doen, als het goed is doet hy dan zin lip omhoog. Dan goed belonen en het comando geven en weer een paar keer herhalen. en als het goed is kan hij nu ook flemen!
© 2012 - 2014 Amber1996x, gepubliceerd in Hobby (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
VrijheidsdressuurWaarschijnlijk verreweg het bekendste voorbeeld van vrijheidsdressuur is het circus. Iedereen kent toch wel de paarden d…
Vrijheidsdressuur: GapenVrijheidsdressuur: GapenNet als mensen kunnen paarden gapen. De meeste paarden doen dit gewoon uit zichzelf, maar het is mogelijk dit op command…
Vrijheidsdressuur: FlehmenVrijheidsdressuur: FlehmenFlehmen, het lachen van een paard. Dat is het natuurlijk niet, maar zo ziet het er wel uit. Het is een oefening van de v…
Vrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schuddenVrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schuddenEen paard ja laten knikken of nee laten schudden zijn vooral in vrijheidsdressuur-shows onmisbaar. Hiermee kan je immers…
Vrijheidsdressuur: Om te beginnenVrijheidsdressuur. Een nieuwe hype in de paardenwereld. Maar wat houdt het nu precies in en hoe begin je?

Reageer op het artikel "Vrijheidsdressuur kunstjes met je paard, hoe aanleren?"

Infoteur: Amber1996x
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!