InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Hoe bouw je een boomhut?

Hoe bouw je een boomhut?

Hoe bouw je een boomhut? Is het ooit je eigen droom geweest, die nooit is uitgekomen? Zou je het nu je kinderen best wel gunnen, maar heb je geen idee hoe je eraan moet beginnen? Een boomhut bouwen is voor papa's en mama's die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken écht geen huzarenstuk. Met de juiste plannen, een goede handleiding en een klein beetje durf ben je al een hele stap in de goede richting. In dit artikel vind je tien tips om een goede boomhut te bouwen en enkele links met extra informatie.

Tip 1: Het hoeft niet groot te zijn om mooi te zijn.

Als je wat gaat rondstruinen op internet, vind je foto's van gigantische boomhutten, die uitgerust zijn met alle comfort. Er zijn zelfs boomhutten waar je met zes personen kan gaan logeren. Schitterend voor natuurliefhebbers! In je eigen tuin kan je het best een stukje bescheidener houden. Kinderen zijn al heel gelukkig met een gezellig kraaiennest. Dat is ook gezonder voor je portemonnee én je kan het samen met je kinderen bouwen in een paar weekends tijd.

Tip 2: Maak het dak niet te moeilijk.

Alles hangt natuurlijk af van je eigen handigheid, maar als je het niet te moeilijk wil maken, kan je opteren voor een hellend dak in plaats van een puntdak. Het kan nog eenvoudiger als je ervoor kiest om geen dak van hout te maken, maar een goed waterdicht zeil strak aantrekt met touwen. Je zou dit eventueel kunnen ondersteunen door een eenvoudig frame van hout of buizen. De simpelste oplossing is uiteraard helemaal geen dak, een aanrader voor wie graag tussen de bladeren door naar de sterren kijkt.

Tip 3: Gebruik recyclagemateriaal.

Je kan het bijna een traditie noemen: wie een boomhut bouwt, gaat z'n materiaal niet bij de houthandel halen. Wie een beetje rondkijkt, vindt helemaal gratis panelen, ramen en andere dingen die een uniek karakter geven aan je boomhut. Pas wel op met nagels en schroeven die nog in het tweedehands hout zitten. Verwijder die voor de kinderen mee aan de slag gaan.

Denk er wel aan dat de dragende onderdelen van je boomhut (palen, dwarsbalken, stutten en dergelijke) uit stevig hout moeten bestaan, die de nodige druk kunnen opvangen. Het is niet slecht om hiervoor behandeld hout te kiezen, dat een lange levensduur kent.

Tip 4: Maak gebruik van palen.

Het is niet nodig dat de boom de hele boomhut ondersteunt. Heb je niet echt een geschikte boom in de tuin, dan kan je je huisje toch tot tussen de bladeren krijgen door stevige palen in de grond te verankeren. Als je bijvoorbeeld maar één hoek van je boomhut aan de boom kan verankeren is deze oplossing ideaal. Het komt al vast de stevigheid en stabiliteit ten goede. Vaak is de ondersteuning door een combinatie van takken en palen de beste oplossing.

Voor absolute stevigheid maak je voor elke paal een put van minstens 75 centimeter diep. Als fundering gooi je een vijftiental centimeter grind op de bodem van de put. Nadat je de paal geplaatst hebt, vul je de resterende opening met beton.

Tip 5: Beschadig de boom zo weinig mogelijk.

Het kan soms nodig zijn om je hut op één of andere manier vast te maken aan de stam of de takken van de boom. Hoe minder nagels of schroeven je daarvoor gebruikt, hoe beter. Schroeven houden ook veel beter dan nagels, dus daar heb je er minder van nodig. Ze laten zich ook gemakkelijker weer verwijderen als je je boomhut wil ontmantelen.

Gebruik grote schroeven van tien tot twaalf millimeter dik. Zorg dat ze lang genoeg zijn om zeker een zevental centimeter in het hout door te dringen onder de schors. Boor eerst een gat waar je schroef moet komen.

Denk eraan om de gaten in je constructie, waar de takken en de stam doorkomen, groot genoeg te maken, zodat de boom de kans krijgt om verder te groeien. Als je kabels gebruikt om delen van je boomhut te ondersteunen, bind die dan niet rond de takken. Je kan zo de boom verstikken. Boor een gat waarin je een oog schroeft dat geschikt is om het nodige gewicht te dragen. Maak daar je kabel aan vast.

Tip 6: Hou het leuk.

Geef de kinderen de nodige inbreng in de plannen en het werk. Als iedereen kan meedoen en iedereen de nodige verantwoordelijkheden heeft (al is het maar het zorgen voor een tussendoortje), dan is het bouwen van de boomhut een echt familiegebeuren. Je kan het als volwassene dan misschien wel beter en sneller, maar als de kinderen kunnen meehelpen, dan zal het nog meer hun eigen huisje zijn. Dan is het een ervaring die ze hun leven lang onthouden.

Tip 7: Maak het veilig.

Zorg ervoor dat je ontwerp een goede reling heeft en vermijd touwladders. Die zijn vaak moeilijk en gevaarlijk om op te klimmen. Zelf een ladder maken is niet zo erg moeilijk. Denk eraan dat kinderen nooit zonder begeleiding mogen hameren, snijden of boren.

Gebruik handschoenen, veiligheidsbril en dergelijke als het nodig is en laat geen nagels en schroeven rondslingeren. Hou je 'werkplaats' netjes.

Tip 8: Gebruik draadloze machines.

Als je ze hebt, gebruik ze dan. Anders biedt dit moment het perfecte excuus om een draadloze boor of cirkelzaag te kopen. Het is zoveel gemakkelijker en veiliger om niet in een web van stroomkabels te moeten werken.

Tip 9: Bouw beneden en installeer het daarna in de boom.

Doe al wat je kan op de grond. Daar is het veel makkelijker en veiliger om te werken. Installeer dan een stevige katrol in de boom of op het platform van je boomhut en til op deze manier de grote onderdelen naar boven. Zorg er natuurlijk voor dat je uitrusting stevig genoeg is om het gewicht te dragen. Spreek een teken af wanneer je begint te heisen, zodat iedereen op dat moment onder de lading weg blijft.

Nadat je boomhut klaar is, is de kans groot dat je kinderen je katrol nog heel vaak zullen gebruiken...

Tip 10: Rond scherpe hoeken af.

Met schuurpapier of een schuurmachine kan je scherpe kanten waar je kinderen regelmatig mee in contact komen wat meer afronden. Zo zal mama heel wat minder schaafwonden te verzorgen hebben.

Links

  • Heb je een papa die een duwtje in de rug nodig heeft? Dan is 'De boom in!' het ideale verjaardagscadeau. Met dit boek gaat hij dadelijk aan de slag.
© 2007 - 2014 Mamalies, gepubliceerd in Hobby (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boomklimmen in AustraliëBoomklimmen in AustraliëIn sommige landen hebben ze wel een heel speciale manier bedacht om een in de top van de boom aangebrachte boomhut te be…
Boomhut.nl, van boomhut of speelhuisje tot een loungeplekBoomhut.nl, van boomhut of speelhuisje tot een loungeplekBoomhut.nl is een bedrijf die van alles maakt op het gebied van boomhutten, houten meubelen, speelhuisjes tot complete o…
De winterslaap van de eekhoornDe winterslaap van de eekhoornDe eekhoorn is vooral een boomdier. Hij klimt vlot de stam op en af; springt van tak tot tak, van boom tot boom. Zijn pl…
Bijzondere hotels in NederlandBijzondere hotels in NederlandOvernachten in een piepklein hotel, een wijnvat of een vliegtuig; in Nederland kan het allemaal! Voor wie eens iets heel…
Tekenen met kinderen: boom laten groeienTekenen met kinderen: boom laten groeienIn de lente gaan er nieuwe takken en nieuwe bladeren aan de bomen groeien. We gaan in een tekening nu ook een boom laten…
Bronnen en referenties
  • Bron: http://www.cornerhardware.com/home_improvement_articles/building_a_treehouse/61

Reageer op het artikel "Hoe bouw je een boomhut?"

Reacties

A., 29-07-2014 10:51 #4
Leuk artikel, jammer dat de positieve start mbt klussende moeders (Een boomhut bouwen is voor papa's en mama's die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken écht geen huzarenstuk.) verderop totaal onderuit gehaald wordt door de opmerkingen 'Zo zal mama heel wat minder schaafwonden te verzorgen hebben' en 'Heb je een papa die een duwtje in de rug nodig heeft? Dan is 'De boom in!' het ideale verjaardagscadeau. Met dit boek gaat hij dadelijk aan de slag.'
Terug naar het seksisme helaas.

Gloria Willems, 06-11-2011 02:57 #3
Tja, Ik heb meegedaan aan het programma: "Wat zou jij doen met onze poen?".
Kwam door 2 selecties, werd uitgenodigd voor de PITCH, had een hele boom behangen met ideeën over boomhutten enz… maar één panellid: Hans Kraaij Jr. HÁD NIKS met boomhutten! Zo jammer, anders had ik mijn droom kunnen verwezenlijken!
16 november a.s. is de eerste aflevering van het programma, op SBS6, om 21.30 uur.

Gloria Willems, 08-09-2011 00:18 #2
DIT is altijd al mijn droom geweest! Wat een goede tips. Ik heb zojuist een tweedehands speeltoestel gekocht voor mijn kleinkinderen. Er valt nogal wat aan op te knappen, maar als het even meezit, bouw ik er een "boomhut" omheen! Jammer dat mijn man dit niet ziet zitten. Maar ik wel! Altijd blijven dromen! Wat een geweldige site! Mijn complimenten!

Jordy, 09-01-2008 12:06 #1
Het is mooi gemaakt.

Infoteur: Mamalies
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 4
Schrijf mee!