InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Onvergetelijke rages

Onvergetelijke rages

Onvergetelijke rages Rages komen uit het niets, blijven een korte of lange tijd, om stilletjes aan weer te verdwijnen. Sommige rages zijn grootschalig en laten een lange indruk na, andere rages zijn minder evident aanwezig en worden moeiteloos overgenomen door weer een nieuwe rage die velen in de ban houdt. Wanneer er veel media-aandacht aan een rage wordt geschonken heet het een hype. Wat zijn de hypes die we allemaal nog kennen?

Knikkeren

Het knikkerspel is al eeuwen bekend. De eerste knikkers waren van klei, hout, steen of metaal. De glazen knikkers zijn bekend sinds 1890. Elke knikker heeft een bepaalde waarde, afhankelijk van de school of regio waar het spel wordt gespeeld. Vaak hebben ze ook namen, zoals bonk, looiedet of uppie. Meestal wordt om de knikkers zelf gespeeld, de winnaar krijgt 'de hele pot'.

De jojo

De jojo bestaat uit twee schijfjes met een verbindingsstukje waar een touwtje omheen is gewikkeld. Aan het eind van het touwtje zit een lusje waar je je vinger door kunt steken. Als je nu loslaat, rolt de jojo via het touwtje naar beneden. Wie het jojo'en goed onder de knie heeft maakt de juiste handbeweging en de jojo rolt via het touw weer naar boven. Dit wordt dan herhaald.

Bron: Alexas Fotos / PixabayBron: Alexas Fotos / Pixabay

Furby

Elk kind wilde er een hebben, het elektronische vriendje genaamd Furby die nog kon praten ook! De furby houdt het midden tussen een uil, een kat en een hamster en werd een enorme hype. De aardigheid van het diertje zit hem in de ogenschijnlijke intelligentie die het bezat. De taal die de Furby na aanschaf spreekt is het zgn. Furbish, een taaltje met veel korte woordjes, maar de programmatuur is zodanig dat het dier zoetjesaan wat Engels spreekt. Ook kunnen de ogen bewegen en kunnen ze zich een beetje oprichten. Furby was in 1998 een totaal uitverkocht stuk speelgoed dat door de grote vraag steeds duurder werd. In een jaar tijd werden er 27 miljoen Furby's verkocht, een ontzagwekkend record.

Hoepel

Aan het eind van de jaren vijftig was het hoelahoepen populair. Het kind gaat in de hoepel staan, houdt de hoepel ter hoogte van de taille, maakt met de heupen een draaibeweging waardoor als het goed gebeurt, de hoepel in beweging komt en rondom het middel draait. Dit is niet eenvoudig.

Pokémonplaatjes

Het verzamelen van Pokémonplaatjes was een belangrijke hype. De plaatjes werden bekeken en vergeleken, soms geruild en zorgvuldig bewaard. De plaatjes stellen figuren voor die kunnen evolueren in weer andere figuren. De televisie en computer hadden een grote rol in deze hype.

Flippo's

Flippo's waren kleine plastic schijfjes met plaatjes erop die gratis werden gegeven bij een zak chips. In 1995 werd de Flippo op de markt gebracht en direct ontstond een ware rage. Met de flippo's kon je diverse spelletjes spelen of ze gewoon ruilen met een vriendje. Aan de schijfjes werden verschillende punten toegekend, en de plaatjes hadden diverse thema's waaronder de Looney Tunes. Na twee jaar doofde de rage uit.

Elastieken

Het elastieken was vooral een rage onder meisjes op het schoolplein. Twee meisjes hielden een lang cirkelvormig elastiek om hun benen gespannen zodat een derde en/of vierde meisje over en tussen de strakke elastieken kon dansen en springen. Als je het foutloos deed, werd het elastiek hoger gespannen en de kans op verstrikking van de jumpende meisjes weer iets groter. Er waren vele 'regels' om te bepalen wie af was en moest wachten op de volgende ronde.

Sigarenbandjes

In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw was het sigarenbandjes verzamelen zeer populair. Sigaren werden geringd met een papieren bandje waar een klein plaatje op stond. Deze bandjes zijn er in vele vormen, stijlen en vaak zeer fraai ontworpen. Hoe zeldzamer de bandjes hoe meer ze waard zijn. Ze worden nog steeds verhandeld als collector's items.

Bron: OpenClipart Vectors / PixabayBron: OpenClipart Vectors / Pixabay

Rubik's cube

De Hongaar Rubik ontwierp deze uitdagende kubus met verschillende kleurvlakjes die aan alle kanten draaibaar zijn en een zeer ingewikkelde puzzel vormen. In de begin jaren tachtig werd de kleurrijke kubus immens populair en kampioenschappen vonden plaats. Het gaat erom de puzzel in een zo kort mogelijke tijd op te lossen, zodat alle zes vlakken van de kubus dezelfde kleur hebben. De kubus doet een beroep op iemands wiskundig en ruimtelijk inzicht. Later zijn varianten op deze kubus uitgebracht maar hebben de populariteit van de eerste niet kunnen verslaan.

Speldjes verzamelen

In de jaren zestig van de vorige eeuw was het een geliefde bezigheid om de bekende pinspeldjes te verzamelen. Op de kop zat een plaatje of merkje van een artikel, eraan vast zat een prikkertje. Sommigen specialiseerden zich in speciale thema's, anderen spaarden alles wat ze konden krijgen. De speldjes zijn eigenlijk nooit meer in een dergelijke vorm verschenen.

Wuppies

Wuppies zijn kleine pluizige wezentjes met oogjes, een staart en kleine voetjes. De wuppie werd volledig met de hand gemaakt, vaak als reclamemiddel waarbij de staart een tekst bevat. Supermarktketen Albert Heijn begon in 2006 een actie rondom het WK-voetbal en maakte miljoenen wuppies in de kleuren rood, wit, blauw en oranje. De schattige wezentjes raakten allemaal op.

Sudoku

Sudoku is legpuzzelen met cijfers! Negen rijen, negen kolommen, 81 vakjes en de getallen 1 tot en met 9. Daar gaat het om bij Sudoku. Een wiskundige aanleg is niet nodig, de opdracht is eenvoudig: Elke rij en elke kolom moet de cijfers 1 tot en met 9 bevatten, evenals de negen blokken van drie bij drie vakjes waaruit het diagram is opgebouwd. Enkele cijfers zijn van tevoren gegeven, en door logisch te redeneren kun je de andere vakjes vullen. Slechts een oplossing is mogelijk. Sudoku is afkomstig uit Japan, overgewaaid naar Engeland waar het een nationale verslaving werd. Al gauw veroverde Sudoku ook Nederland. Dagelijks vult Sudoku de kranten en de puzzelboekjes zijn niet aan te slepen.

Andere rages

  • Tamagotchi
  • Jumpstyle
  • Beyblades/spinners
  • Poker
  • Sims
  • Slime

ďItís always about timing. If itís too soon, no one understands. If itís too late, everyoneís forgotten.Ē ~ Anna Wintour
Gerelateerde artikelen
De nieuwe Furby versie 2013-2016De nieuwe Furby versie 2013-2016Furby is een elektronisch speelgoed-huisdier, een soort kruising tussen een marmot en een uil. Het is een interactieve k…
Help! Mijn furby is boos en hoe krijg ik furby weer vrolijk?Er zijn maar weinig mensen die Furby niet kennen. De eerste Furby stamt uit 1998 en werd een kaskraker. De meeste kinder…
Pokémon: Een rage die nog lang niet voorbij is12 Jaar na het ontstaan is Pokémon en alles wat er mee gerelateerd is nog steeds een hype. Wie dacht dat Pokémon en de r…
Verdien geld aan je oude pokemon kaartenEind jaren negentig was het de grote hype: pokemon. De televisieserie werd grijsgedraaid en kinderen spaarden massaal de…
Wat is Pokémon GO en is het spelen van het spel wel veilig?Wat is Pokémon GO en is het spelen van het spel wel veilig?Pokémon GO is de rage van de zomer van 2016. Het is een interactieve game, waarbij met behulp van je smartphone Pokémons…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Onvergetelijke rages"

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 24-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!