InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Tarn: Haken en breien met oude t-shirts

Tarn: Haken en breien met oude t-shirts

Haken en breien is voor veel mensen al jaren een dagelijkse hobby maar komt bij veel mensen nogal ouderwets over. Haken en breien met tarn is een eigentijdse manier om veel leuke dingen te maken. Ga dus snel aan de slag en maak zelf ook tarn. Het enigste wat je nodig hebt zijn een aantal oude T-shirts!

Wat is tarn?

Tarn oftewel "T-shirt yarn" (T-shirt touw in het Nederlands). Dit is touw gemaakt van oude T-shirts die verknipt zijn tot lange stukken touw waarmee je van alles kunt haken en breien zonder er iets voor uit te geven!

Hoe maak je tarn?

Tarn is heel makkelijk te maken als je de volgende stappen volgt.

Stap 1:

Leg een oud T-shirt op tafel, knip er de onderste zoom en het het bovenste deel met de mouwen van af. Als dit is gedaan hou je een rechthoekig stuk dubbele stof over.

Stap 2:

Vouw nu het stuk stof in de breedte dubbel van rechts naar links. En leg de rand van de rechter kant ongeveer 2-3 cm van de linker zijkant af. Knip nu vanaf rechts naar links toe, knip nét iets voorbij het einde van de eerste rand (de rechter die je hebt neergelegd). Knip zo het hele T-shirt aan repen die nog aan elkaar blijven zitten.

Stap 3:
Nu gaan we er een lange sliert stof van maken waar je mee kunt haken en/of breien. Vouw de in repen geknipte lap stof open, er zal nu een deel zijn dat nog helemaal aan elkaar zit. Steek je arm door de stof heen en leg het dichte gedeelte op je arm.

Knip nu om te beginnen vanaf de rand schuin naar het eerst stuk reep toe deze zal nu los vallen maar zit met zijn andere kant nog steeds vast aan de lap stof. Doe dit voor elke reep en je zal een lange sliert stof over houden.

Stap 4:
Nu je de lange sliert stof hebt kun je deze gaan oprollen om later te gebruiken. Pak de sliert stof vast op twee plekken en geef er een goede harde ruk aan. Hierdoor gaat de rek uit het stof en zal het oprollen tot een los touw. Als je het hebt opgerold is het klaar voor gebruik.

Tarn wat maak je er van?

Als je een aantal bollen tarn hebt kun je er veel leuke dingen van maken door gewone haak en brei patronen te gebruiken of zelf wat te verzinnen. Enkele websites met gratis patronen:

© 2011 - 2017 Jayc, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tarn: Haken en breien met oude t-shirts"

Reactie

Loes, 11-10-2014 22:15 #1
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Wat te doen met de zijnaden van het shirt? Deze rollen niet mee op.

Infoteur: Jayc
Gepubliceerd: 19-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!