InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Bloemen van Fimo-klei

Bloemen van Fimo-klei

Wie dacht dat je als volwassene zijnde, ook nog zoveel bezig zou kunnen zijn met klei? Vooral Fimo-klei is een prima klei soort om te gebruiken en is verkrijgbaar in vele kleuren. Onderstaande ontwerpen zijn gemaakt met behulp van enkel de basis-benodigdheden en te gebruiken voor vele doeleinden.

Simpel roosje van Fimo-klei

Benodigdheden

  • Fimo-klei in diverse kleuren: wit, zwart, bruin, rood, roze, groen, geel. Met deze kleuren kun je ook weer diverse andere kleuren mengen.
  • Schilmesje.
  • Eventueel kettelstiften.

  1. Rol een stuk Fimo-klei (kleur naar keuze) tot een bal en rol deze vervolgens uit tot een langwerpige rol, hoe dunner de rol, hoe kleiner de rozenblaadjes zullen worden.
  2. Snij met een schilmesje vervolgens een stukje van enkele mm (bv. 2-3) af.
  3. Dit stukje rol je tot een balletje met je handen, en vervolgens druk je dit balletje plat met je vinger op een gladde ondergrond (plastic/folie, etc.).
  4. Het eerste balletje kan iets groter zijn (4mm ongeveer), dit wordt het midden van het roosje. Een leuk effect is wanneer je dit middenstukje in een andere (bijpassende) kleur doet dan de rest van de blaadjes.
  5. Druk dit balletje plat en rol het vervolgens voorzichtig zonder veel te drukken. Het wordt dan een klein rolletje.
  6. De overige bloemblaadjes vorm je om het midden stukje heen waarbij elke nieuwe laag iets boven de vorige uitsteekt en elkaar overlappen (zie voorbeeld)
  7. Druk voor elk blaadje het bolletje klei plat en haal het voorzichtig van de ondergrond maak het vast aan je roosje, voor wat meer effect kun je het bovenste randje iets naar buiten vouwen met je vinger
  8. Ga door met blaadjes maken totdat je een roosje naar je gewenste grootte hebt gevormd.
  9. Wanneer alle blaadjes bevestigd zijn kun je het teveel aan klei onderaan het roosje voorzichtig met een schilmesje afsnijden.

Tip: mocht je een roosje willen gebruiken voor het rijgen aan draad: maak met een kettelstift of ander dun voorwerp een gaatje in het roosje onder de rozen-blaadjes. Mocht je het roosje willen gebruiken als een bedel voor een armband of ketting, duw dan een kettelstift in het roosje aan de zijkant, voordat je de klei gaat bakken/laat drogen. Zorg ervoor dat de kettelstift niet uitsteekt.

Variatie-roosje van Fimo-klei

Benodigdheden

  • Schilmesje.
  • Eventueel kettelstiften.

De te volgen stappen zijn bijna hetzelfde als die voor het maken van de simpele versie:
  1. Maak weer van de gewenste klei een rol, deze keer iets dikker.
  2. Snij nu voor het middenstuk zon 5-6 mm af en maak een bolletje.
  3. Het bolletje moet je weer platdrukken maar niet te dun.
  4. Rol nu het platte rondje voorzichtig op zodat je het effect krijgt zoals in bijgaande afbeelding.
  5. Voor de overige blaadjes volg je stappen 2 en 3 met een iets kleiner bolletje dat je platdrukt.
  6. Pak het rondje van de ondergrond en breng beide randen naar elkaar toe en druk voorzichtig aan zodat ze aan elkaar vast zitten.
  7. Maak dit vervolgens vast aan het middenstuk. De beste manier is om het zo veel mogelijk onderaan vast te duwen zodat je de bovenkant onbeschadigd laat.

Hierbij geldt weer dat afhankelijk waarvoor je de roosjes gaat gebruiken je een gaatje of een kettelstift kunt plaatsen in het roosje.

Wanneer je deze technieken onder de knie hebt, kun je vele voorbeelden vinden via het internet en deze namaken, de techniek is hetzelfde. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een roosje met groene bladeren, etc.

Bloem op platte kraal

Dit is simpel te maken en geeft een leuk effect voor armbanden.

Benodigdheden

  • Fimo-klei in de gewenste kleuren, in ieder geval een verschillende kleur voor bloem en kraal.
  • Schilmesje.
  • Rocaille kraal.
  • Eventueel kettelstiften.

  1. Allereerst beginnen we met de platte kraal: kies een kleur klei en rol hiervan een rol. Op deze manier is de klei makkelijker in gelijke stukken te verdelen
  2. Snijd gelijke stukken van de rol, zorg hierbij dat je de juiste grootte neemt. Test bijvoorbeeld met een stukje dat je vervolgens tot een balletje rolt waarvan jij denkt dat het de juiste grootte is. Maak de kraal hiervoor niet te klein.
  3. Rol alle stukjes tot balletjes en druk ze vervolgens met de platte snijkant van het schilmesje een beetje plat, er moet nog wel wat dikte inzitten zodat er straks nog een gaatje in kan.
  4. Plaats voorzichtig de kettelstift aan de zijkant van de platte kraal. Deze halen we aan het eind weer uit.
  5. Maak van een andere kleur klei kleine balletjes, voor elke kraal gebruk je er 3 of 4 afhankelijk van de groote van de kraal.
  6. Duw de balletjes voorzichtig op de kraal (niet te plat duwen) en bij elkaar zodat ze een bloemetje vormen. Doe dit op alle kralen
  7. Duw voorzichtig een rocaille kraal (hele kleine kraal) in het midden van de bloem.
  8. Verwijder de kettelstiften en doe de bloemkralen in de oven volgens de fimo-klei instructies

Eventueel kun je, zoals in het voorbeeld, de kraal ook tot een hartje vormen en dan de bloemen erop doen. Ook kun je de kettelstift erin laten en het uiteinde dat uitsteekt afknippen zodat je een bedeltje/hangertje ervan maakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf je sieraden samenstellen met TrollbeadsTrollbeads zijn helemaal in in Nederland. Trollbeads zijn allerlei soorten bedels of kralen waarmee je zelf je armband o…
Een Roos als tatoeageEen Roos als tatoeageEen tatoeage van en roos kan veel betekenissen hebben. Ze beelden het leven, de geboorte, voortplanting, de dood en wede…
Maak je eigen Bubble armband met deze werkbeschrijvingNa de wrap bracelet (die overigens nog steeds helemaal hot is) is er weer een nieuwe trend gesignaleerd; de Bubble armba…
Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen zijn mooie, vaak langdoorbloeiende planten. Er zijn vele soorten rozen te koop. De roos 'The Fairy' is een vrij la…
Fimo boetseerkleiFimo is een boetseerklei waarmee je allerlei leuke dingen kan maken. Het is verkrijgbaar in zo'n 75 verschillende kleure…

Reageer op het artikel "Bloemen van Fimo-klei"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Creatieve hobby's
Schrijf mee!