InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Glas in lood: glas snijden

Glas in lood: glas snijden

Glas snijden is minder moeilijk dan het lijkt. Wel zijn er een aantal zaken die u in de gaten moet houden. In onderstaand artikel krijgt u wat tips om het snijden van glas goed onder de knie te krijgen.

Benodigdheden:

  • oliegevulde glassnijder
  • stift, liefst watervast
  • snijliniaal
  • snijhaak
  • slieter of strokensnijder
  • glasbreektang
  • knabbeltang
  • slijpmachine
  • afval vensterglas om te oefenen

Rechte lijnen snijden met de snijliniaal of snijhaak

Rechte lijnen kunnen met diverse hulpmiddelen worden gesneden. Als u maar een paar cm. hoeft te snijden, zou het zelfs uit de losse hand kunnen. Meestal echter wilt u een strakke scherpe lijn hebben en dan kunt u dat bijvoorbeeld met de snijliniaal doen of met de snijhaak. Met de snijhaak kunt u mooie haakse lijnen snijden. Leg de snijliniaal zover van de getekende lijn af, dat uw glassnijder met het snijwieltje op de te snijden lijn uitkomt. Zorg dat de snijliniaal evenwijdig ligt aan de getekende lijn. Zet de glassnijder tegen de snijliniaal aan en maak een beweging van het begin van de lijn naar het einde. Het handigste gaat dit als u naar uzelf toe snijdt. Zorg ervoor dat u constant flinke druk uitoefent op het glas, zodat er een kleine snede in het glas ontstaat. U moet duidelijk een constant krassend geluid horen, om er zeker van te zijn dat de snede consequent doorloopt.

Nu aan beide zijden van de snede het glas vasthouden tussen duim en wijsvinger en het glas breken met een korte stevige knik. U zult zien dat het glas precies op de snede breekt. Gebeurt dit niet over de gesneden lijn, dan is de lijn bij het snijden onderbroken en zult u een nieuwe snede moeten maken. Echter nooit over een reeds bestaande snede snijden, hierdoor wordt uw snijder bot en kunt u geen mooie sneden meer maken! Met wat oefenen zal het snijden steeds beter gaan.

Rechte lijnen snijden met de strokensnijder

De strokensnijder is ontwikkeld om grote aantallen stroken glas te kunnen snijden, die allemaal dezelfde lengte of breedte hebben. U stelt de strokensnijder in op de gewenste afstand en zet daarna de glassnijder boven het plastic afstandsblokje. Nu met de glassnijder van het begin van het stuk glas tot het eind snijden en de strokensnijder langs de rand van uw tafel meeslepen.

Het resultaat goed nameten en eventueel de strokensnijder nog wat bijstellen. Alle te snijden glaasjes worden nu even groot en in korte tijd kunnen er veel glaasjes gemaakt worden. Zeker voor grote ramen met veel dezelfde afmetingen erg aan te raden.

Kromme lijnen snijden

Kromme lijnen kunnen niet met een snijliniaal of strokensnijder gemaakt worden. Dit zal met de hand gedaan moeten worden. Echt niet moeilijk, maar het vergt wel wat oefening. Belangrijk is dat u de lijnen zo goed mogelijk volgt en tevens in de gaten houdt dat u de druk van de glassnijder constant houdt. Het handigste is om van u af te snijden, omdat u dan de lijnen beter in de gaten kunt houden. Grote krommingen kunnen met de hand gebroken worden, net als bij rechte lijnen.

Betreft het echter een of meerdere kleine krommingen, dan kunt u het beste gebruik maken van de glasbreektang. Die zet u om en om aan de ene en dan weer aan de andere kant van het glaasje en geeft elke keer een knikje met de tang. Elke keer een cm of wat opschuiven. U zult zien dat het glas steeds een beetje verder breekt, totdat de hele lijn doorgesneden is. Sommige mensen gebruiken de glasbreektang niet, maar geven in plaats van de knikjes met de tang, een tikje met de achterkant van de glassnijder tegen de onderkant van het glaasje. Dit zorgt er ook voor dat het glas breekt, maar er springen wel veel kleine stukjes van de randen van het glas af. De glasbreektang heeft dus de voorkeur.

Het snijden van een cirkel

Een cirkel kan niet in een keer gesneden worden. U dient dit minstens in 3 keer te doen. Na elke snede de gesneden stukken breken met de hand of bij een kleine cirkel, met de glasbreektang. Als de cirkel gesneden is, met de knabbeltang de overgebleven puntjes glas afknabbelen of afslijpen met de slijpmachine.

Wanneer knabbeltang of slijpmachine gebruiken

Als u glas snijdt voor glas in lood ontwerpen, kunt u altijd de knabbeltang gebruiken. Eventuele oneffenheden in de randen zijn toch niet zichtbaar daar ze onder de loodrand zitten. Voor tiffany ramen of lampen daarentegen, dient u de randen met de slijpmachine glad te maken. Die gladde randen worden beplakt met kopertape, die naderhand gesoldeerd moeten worden.

Nu maar oefenen

Met deze technieken kunt u nu zelf glas gaan snijden. Uiteraard wordt het resultaat steeds beter naarmate u meer oefent.

Lees verder

© 2009 - 2017 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tiffany glas Minicursus - Zelf aan de slag met glasTiffany glas Minicursus - Zelf aan de slag met glasZelf decoratief of kunstzinnig werken met Tiffany glas. Tiffany is het verwerken van gekleurd, gefigureerd of helder gla…
5 heerlijke cocktails met meloenlikeur5 heerlijke cocktails met meloenlikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met meloenlikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
5 heerlijke cocktails met perziklikeur5 heerlijke cocktails met perziklikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met perziklikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
Ramen: het zetten van glasRamen: het zetten van glasHet zetten van glas hoeft niet duur te zijn. U heeft twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is het glas zelf te zett…

Reageer op het artikel "Glas in lood: glas snijden"

Reacties

Bettie Kamer, 09-11-2009 12:19 #2
Goedendag
Het originele glas heb ik kunnen redden uit een glaspaneel boven openslaande deuren, tijdens de verbouwing.Ik zou graag met het glas een paneel oid in lood willen maken.Nog nooit eerder iets gedaan met glas in lood. Kunt u mij vertellen of verder wegwijs maken wat hoe en waar ik info of mini worhshop kan volgen?
vr gr Bettie kamer Reactie infoteur, 09-11-2009
Hallo Bettie, per e-mail zal ik op je vraag reageren. Vriendelijke groeten.

Hikari (infoteur), 27-03-2009 10:59 #1
Leuk en goed artikel jo! Ik zal het aan mijn vader laten lezen, die is hier wel geïnteresseerd in! Reactie infoteur, 27-03-2009
Hallo Hikari, het is me gebleken dat veel mensen er schrik voor hebben om glas te snijden. Vandaar dit artikel.

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 05-11-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Glas in lood
Reacties: 2
Schrijf mee!