InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Hoe start ik een goed YouTube-kanaal - 8 tips

Hoe start ik een goed YouTube-kanaal - 8 tips

Hoe start ik een goed YouTube-kanaal - 8 tips Veel mensen hebben een eigen YouTube-kanaal. YouTube heeft anno 2017 meer dan een miljard gebruikers. Dat is bijna een derde van alle mensen die internet gebruiken. Niet raar dus dat steeds meer mensen beschikken over hun eigen YouTube-kanaal. Ook voor bedrijven is YouTube een interessante en goedkope manier om een groot publiek te bereiken. Ondanks de grote voordelen die een YouTube-kanaal kan bieden, vinden veel mensen het toch lastig om een YouTube-kanaal door te zetten en geven ze al snel op. Vaak hebben ze in het begin te hoge verwachtingen en kijken ze te veel naar grote kanalen die al heel populair zijn. Een kanaal is populair als het veel kijkers heeft, filmpjes massaal leuk gevonden worden door middel van een duimpje omhoog en als het kanaal veel abonnees heeft. Een populair YouTube-kanaal kan haalbaar zijn, maar stel zeker in het begin niet te hoge eisen.

Wees creatief en probeer anderen niet na te doen

Dit is een fout die heel veel mensen maken, vooral in het begin. Mensen raken geïnspireerd door anderen die al een eigen kanaal hebben en gaan vervolgens te veel dezelfde soort filmpjes maken. Je kunt echt veel meer uit je YouTube-kanaal halen als je creatief bent en de enige op YouTube bent die een bepaald soort filmpje gemaakt heeft.

Heb geduld en ga geen wanhopige YouTube filmpjes maken

Ook dit is een hele belangrijke tip. Niet iedereen zijn kanaal groeit snel en soms heeft het gewoon wat langer de tijd nodig. Het gebeurt regelmatig dat een kanaal al een lange tijd bestaat en altijd al dezelfde soort filmpjes maakt, maar dat het in een keer enorm stijgt in populariteit. Dit heeft te maken met het feit dat het altijd even kan duren voordat de kijkers jouw kanaal ontdekken. Ga dus geen wanhopige filmpjes maken om kijkers te trekken, want dit gaat meestal ten koste van de kwaliteit.

Probeer jouw kijkers tevreden te houden

Zeker in het begin, als je nog weinig kijkers hebt, is het belangrijk om de kijkers tevreden te houden. Tevreden kijkers zullen namelijk sneller geneigd zijn om het volgende filmpje ook weer te gaan kijken als ze zien dat jij jouw beste beentje voorzet om hen tevreden te houden. Reageer op de reacties die ze plaatsen onder jouw filmpje en vraag in je filmpje bijvoorbeeld wat zij graag zouden willen zien in jouw volgende filmpje. Dit zorgt ervoor dat kijkers zich betrokken voelen.

Maak reclame voor jouw kanaal

Ook reclame maken voor je kanaal is belangrijk. Alleen familie en vrienden vragen om te abonneren is bijvoorbeeld al reclame. Daarnaast kun je via sociale media ook veel nieuwe kijkers trekken. Vraag de mensen om jouw bericht te delen met al hun vrienden. Probeer wel op te letten dat je niet op een irritante manier reclame gaat maken, dit kan namelijk averechts werken. Ga niet zeuren om abonnees, mensen moeten oprecht interesse hebben in jouw filmpjes.

Richt je op een bepaalde doelgroep

Ga voordat je een kanaal begint goed nadenken over jouw doelgroep. Wil je filmpjes maken voor jongeren of juist voor de iets oudere kijker? Wil je vooral meiden hebben die jouw filmpjes bekijken of vooral jongens? Dit zijn allemaal belangrijke zaken waarover je moet nadenken. Natuurlijk kan je ook op meerdere doelgroepen richten, maar vaak is dit in het begin nog niet slim om te doen. Ga ook nadenken over wat voor mensen er op YouTube zitten. Je kan een kanaal beginnen voor bejaarden, maar het nadeel is dan wel dat je relatief minder kijkers zult hebben. Er zijn namelijk minder mensen in die doelgroep die gebruik maken van YouTube. Al deze zaken moet je met elkaar afwegen om jouw doelgroep te bepalen.

Bereid alles goed voor

Een goede voorbereiding is vaak al het halve werk. Bedenk van te voren goed wat je gaat zeggen in het filmpje en oefen het eventueel zelfs een paar keer. Je kan van te voren bijvoorbeeld grappen of opmerkingen bedenken die in jouw filmpje komen. Ook kun je voor de spiegel oefenen om een open lichaamstaal te hebben tijdens het praten. Bij een gesloten lichaamstaal haken veel kijkers namelijk al snel af. Pas als alles goed voorbereid is, kun je beginnen met het filmpje op te nemen.

Probeer het op een leuke manier te brengen

Is het je ooit opgevallen dat vloggers opvallend positief en blij zijn in hun vlogs? Het is belangrijk om in al jouw filmpjes blijheid en positiviteit uit te stralen. Als je heel deprimerend een filmpje gaat presenteren dan zullen er niet veel kijkers zijn die het filmpje af zullen kijken. Natuurlijk moet je niet gaan overdrijven en mag je best af en toe serieus zijn. Probeer een combinatie tussen blij en serieus te zoeken waardoor het voor de kijker leuk is om naar te kijken.

Doe alles met plezier en voor de lol

Slechts een beperkt aantal mensen slaagt erin om echt een groot YouTube-kanaal op te zetten. Het belangrijkste is dat je plezier hebt met wat je doet en dat je het voor de lol doet. Een kanaal met 100 abonnees kan immers net zo leuk zijn als een kanaal met 1.000.000 abonnees.
© 2017 Erik-b, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe krijg je meer Youtube subscribers?Iedereen die een kanaal heeft op Youtube wil natuurlijk dat hij/zij veel subscribers krijgt. Subscribers krijgen namelij…
YouTube-ster ZoellaZoella, het populaire Britse blogfenomeen die het hart van menig tienermeisje heeft veroverd. Met haar uitgesproken Brit…
10 YouTube veelverdienersRijk worden met YouTube? Volgens een onderzoek van het bedrijf TubeMogul, hadden onderstaande 10 onafhankelijke YouTube…
YouTuber Tanya BurrZe begon haar YouTube-kanaal zonder er veel van te verwachten maar groeide uit tot een hele bekende YouTuber. Met haar l…
Hoe word je een bekende YouTuber?Hoe word je een bekende YouTuber?De bekendste YouTuber van Nederland is waarschijnlijk wel Enzo Knol en door zijn grote succes kan hij leven van de filmp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • https://www.youtube.com/yt/press/nl/statistics.html
  • http://hoemaakjeeenblog.nl/een-goed-eigen-youtube-kanaal-maken/

Reageer op het artikel "Hoe start ik een goed YouTube-kanaal - 8 tips"

Infoteur: Erik-b
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!