InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Wegwijzer kleurboeken voor volwassenen

Wegwijzer kleurboeken voor volwassenen

Wegwijzer kleurboeken voor volwassenen Kleuren voor volwassenen is al meerdere jaren een hype. Sommige mensen zoeken één leuk kleurboek waarmee ze zich kunnen ontspannen, anderen hebben een hele verzameling kleurboeken en hebben van kleuren hun grote hobby gemaakt. Er zijn tegenwoordig zoveel soorten kleurboeken te koop dat het kan gebeuren dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En niet elk kleurboek is even geschikt voor elk kleurmateriaal, zoals stiften, markers of kleurpotloden.
Bron: Amazon.comBron: Amazon.com

Johanna Basford

In 2013 begon de hype rond het kleuren voor volwassenen. De populariteit van de kleurboeken begon namelijk met een vernieuwend boek genaamd Secret Garden (Nederlands: Mijn geheime tuin) door illustrator Johanna Basford, dat werd uitgegeven in dat jaar. Doordat Johanna reacties kreeg van mensen die het leuk leken om haar (zwart-wit)illustraties in te kleuren, kreeg ze het idee om een kleurboek te maken speciaal voor volwassenen, met tekeningen die gedetailleerder zijn dan die in kinderkleurboeken. Het bleek een groot succes te zijn.

Inmiddels heeft Johanna Basford nog vier kleurboeken gemaakt, Enchanted Forest (Het betoverde woud), Lost Ocean (De verborgen oceaan), Magical Jungle (De magie van de jungle) en Johanna’s Christmas (De magie van de kerst). Naast kleurboeken zijn haar boeken ook zoekboeken. In de gedetailleerde tekeningen zitten afbeeldingen verstopt die je op kunt zoeken. Achterin staan de antwoorden. Nog steeds zijn haar kleurboeken misschien wel de populairste kleurboeken voor volwassenen die er zijn. Ook heeft ze inmiddels veel andere producten met haar tekeningen uitgebracht, zoals kaartenboekjes, agenda’s, kalenders enzovoort.

Bron: Bol.comBron: Bol.com

Mandala’s

Waren er voor de uitgave van Secret garden dan geen volwassenen die kleurden? Natuurlijk wel, maar er was toen veel minder keus in kleurboeken en soorten kleurplaten. Veel volwassenen kleurden toen mandala’s, een symmetrische afbeelding met een ronde vorm afkomstig uit het Hindoeïsme en Boeddhisme. Nog steeds is dit een populair soort afbeelding om in te kleuren.

Een mandala is niet zomaar een kleurplaat, maar er zit een diepere betekenis achter. Het woord komt uit het Sanskriet en betekent ‘cirkel’. De ronde vorm staat voor oneindigheid en de mandala werd vaak gebruikt bij meditatie. Het is een symbool en bestond van oudsher ook uit symbolen waarmee kennis werd overgedragen of verworven. Voor veel mensen die nu kleuren heeft de mandala niet meer deze betekenis.

Mandala’s zijn er in vele soorten en maten. In veel kleurboeken met verschillende soorten kleurplaten staan ook mandala’s. Ook zijn er boeken met alleen mandala’s, variërend van makkelijk tot moeilijk en met veel details. Bekende mandalakleurboeken in Nederland zijn bijvoorbeeld de boeken van de Enige echte mandala kleurboek-serie van Bbnc Uitgevers. Dit zijn in verhouding grote boeken met grote platen. Een kleiner (rond) boek met mandala’s met veel detail is bijvoorbeeld 100 creaties mandala van Creative colors/Uitgeverij de Lantaarn. Hiernaast zijn er nog veel soorten mandalaboeken.

Ook mandala’s kunnen een thema hebben. Een voorbeeld hiervan is het boek Natuur mandala’s door Annemarie Vermaak. In deze mandala’s zijn dieren, bloemen en planten verwerkt.

Nederlandse kleurboeken

Een deel van de buitenlandse kleurboeken komt ook in het Nederlands uit, in vertaling. Maar er zijn ook boeken speciaal voor de Nederlandse markt, of boeken die zijn gemaakt door een Nederlandse illustrator.

Een bekende Nederlandse serie is Het enige echte kleurboek voor volwassenen en de daarop volgende delen (Het tweede enige echte kleurboek voor volwassenen enz.). Net als de mandalaserie is deze serie van Bbnc Uitgevers. In dit boek staan veel verschillende soorten kleurplaten, van patronen tot mandala-stijl tot dieren en bloemen. Het is daarom erg geschikt voor de beginnende kleurder, die nog niet weet welke platen hem/haar aanspreken.

Bron: Bol.comBron: Bol.com
Ook zijn er kleurboeken die (delen van) Nederland als onderwerp hebben. Er zijn verschillende kleurboeken over een Nederlandse provincie of stad, waarin je bekende gebouwen, landschappen, voorwerpen enzovoort in kunt kleuren. Ook bestaan er boeken met typisch Nederlandse illustraties als tulpen en windmolens. Een leuke variant hierop is Kleur de bovenkant van Nederland door Karel Tomeï.

Een Nederlandse illustratrice wiens kleurboeken de moeite waard zijn, is Masja van den Berg. Zij maakte de serie Mijn wonderlijke wereld. Haar tekeningen bevatten onder meer dieren, bloemen en paisley- en mandalapatronen.

Een leuk Nederlands kleurboek is De Kabouter van Rien Poortvliet. Dit is een groot posterkleurboek met een aantal van zijn bekende platen. Ook is er een kaartenboekje van om te versturen. Een soortgelijk posterkleurboek is Franciens Kattenkleurboek met de bekende katten van Francien van Westering. Ook zij heeft een kaartenboekje én een boekje met kerstkaarten gemaakt. Omdat het posterkleurboeken zijn, dus enkelzijdig gedrukt en met dik papier, zijn deze boeken erg geschikt om naast kleurpotloden ook met ander materiaal in te kleuren zonder dat je last hebt van doordrukken.

Ook zijn er twee kleurboeken over de bekende puzzels van Jan van Haasteren. Deze supergedetailleerde puzzels zijn omgezet in kleurplaten. Tussendoor zijn er een aantal kleurplaten van delen van puzzels waar op ingezoomd is, die dus iets minder priegelig zijn.

Bron: Bol.comBron: Bol.com

Christelijke kleurboeken

Een ander genre binnen de kleurboeken vormen de christelijke of Bijbelse kleurboeken. In deze kleurboeken staan vaak Bijbelcitaten of andere teksten.

Een mooie serie is die van Marcel Flier, bestaande uit Kleur je leven!, Kleur je dag! en Kleur je wereld!. De tekeningen in deze boeken zijn vaak niet al te gedetailleerd en bevatten quotes en Bijbelteksten die vaak ook in te kleuren zijn of vergezeld worden door een mooie illustratie.

Nederlandse kleurboeken met Bijbelteksten zijn bijvoorbeeld Bijbel kleurboek van Bbnc Uitgevers en Bijbels kleurboek van Kok. Er zijn ook veel Engelstalige kleurboeken met Bijbelteksten of een christelijk thema.

Buitenlandse kleurboeken

Er zijn te veel kleurboeken uit het buitenland om op te noemen, maar dit zijn enkele van de bekendste.

Bron: Amazon.co.ukBron: Amazon.co.uk
Kleurboeken uit Groot-Brittannië
Na Johanna Basford (die overigens uit Schotland komt) is Millie Marotta (uit Wales) een van de bekendste illustrators van kleurboeken. Zij tekent vooral dieren, versierd met allerlei patronen. Zo heeft ze een heel eigen stijl gecreëerd. Haar boeken zijn Animal Kingdom (Dierenrijk), Tropical Wonderland (Tropisch Paradijs), Wild Savannah (De savanne) en Curious Creatures (Fantastische Fauna).

De boeken van Jessica Palmer hebben hetzelfde format als die van Johanna Basford, zoekboeken waar ook ruimte in is om zelf te tekenen. Deze boeken zijn getiteld Tangle wood (Tangle woud), Tangle Bay (Tangle Baai) en Tangle Magic (Tangle magie).

Bron: Book DepositoryBron: Book Depository
Ook een aantal boeken van Lizzie Mary Cullen volgen dit concept. Zij heeft een herkenbare, haast psychedelische stijl waarbij de objecten lichtelijk vervormd zijn. Haar eerste serie bestaat uit The Magical City (De magische stad), The Magical Christmas (Het magische kerstfeest) en The Magical Journey. Ze heeft een tweede serie waarbij elk boek een bepaald land als onderwerp heeft en waarbij spreekwoorden uit dat land in de tekeningen verwerkt zijn, Bon Voyage (Frankrijk) en Buena Vista (Spanje).

Het illustratieduo Good Wives and Warriors, Becky Bolton en Louise Chappell, heeft een mooie serie kleurboeken gemaakt met bekende verhalen als thema. De serie bestaat uit Escape to Wonderland (over Alice in Wonderland), Escape to Christmas Past (over A Christmas Carol), Escape to Shakespeare’s World (over de verhalen van William Shakespeare) en Escape to Oz (over The Wizard of Oz). Ook hebben ze een mooi kleurboek gemaakt dat alleen in Duitsland is uitgegeven genaamd Exotischer Urwald.

Bron: Dover PublicationsBron: Dover Publications
Kleurboeken uit de Verenigde Staten
Een bekende uitgever van kleurboeken is Dover publications. Dover publiceert al kleurboeken sinds 1970 en heeft dan ook een heel grote collectie. Deze kleurboeken waren er dus al voordat de hype begon en werden vooral in de Verenigde Staten toen al door sommige mensen verzameld. De eerste Dover kleurboeken waren vooral gericht op geschiedenis en educatie. Het eerste boek heette Antique Automobiles.

Sinds 2012 heeft Dover een nieuwe lijn kleurboeken genaamd Creative Haven. Sinds het kleuren voor volwassenen populair is geworden, worden ook deze boeken veel verkocht. Er zijn veel verschillende tekenaars voor deze kleurboeken. Boeken die nu populair zijn, zijn bijvoorbeeld Creative Cats en Owls van Marjorie Sarnat of Art Noveau Animal Designs van Marty Noble. Daarnaast zijn er nog veel meer mooie boeken van Creative Haven of Dover, maar dat is te veel om op te noemen. Een voordeel van de boeken van Dover is dat ze enkelzijdig gedrukt zijn. Daardoor kun je er met verschillende materialen in werken zonder bang te zijn dat het doordrukt op de plaat aan de achterkant.

Bron: Pen StoreBron: Pen Store
Kleurboeken uit Zweden
Uit Zweden komen een aantal mooie kleurboeken die ook in Nederland populair zijn. Dagdrömmar door Hanna Karlzon is ook in het Nederlands uitgegeven als Dagdromen en in het Engels als Daydreams. Haar andere boeken zijn Sommarnatt (Summer Nights), het kaartenboekje Vinterdrömmar (Winter Dreams) en Magisk Gryning (Magical Dawn). Ook zij heeft een mooie eigen stijl met veel bloemen en juwelen.

Ook een prachtig kleurboek is Blomstermandala door Maria Trolle. Zij heeft een lieflijke stijl van tekenen en het boek staat vol bloemen, maar ook schattige dieren. Als laatst is ook het Zweedse kleurboek Sagolikt van Emelie Lidehäll Öberg in het buitenland opgepikt. De mooie illustraties in dit boek hebben iets grotere vlakken dan die in veel andere kleurboeken voor volwassenen.

Deze Zweedse boeken hebben papier van erg goede kwaliteit, dat ook is overgenomen in de buitenlandse edities.

Bron: Amazon.inBron: Amazon.in
Kleurboeken uit Azië
Ook uit Azië komen een aantal populaire kleurboeken. Bijvoorbeeld de boeken van Daria Song, een kunstenares uit Zuid-Korea. Haar kleurboeken The Time Garden (De tuin van de tijd), The Time Chamber (Het huis van de tijd) en The Night Voyage bevatten verhalen aan de hand van kleurplaten die gaan over een klein meisje en een fee.

Ook de serie Romantic Country door de Japanse tekenaarster Eriy, bestaande uit The first, second en third tale, bevat een soort verhaallijn. Deze kleurboeken spelen zich af in Cocot, een land dat Eriy zelf verzonnen heeft. Alle illustraties zijn met een tandenstoker en inkt getekend.

Ook de moeite waard zijn de Japanse boeken Rhapsody in the forest en het vervolg Menuet de Bonheur van Egusa Kanoko. Deze boeken bevatten veel prachtig getekende dieren in allerlei situaties. Helaas zijn deze boeken anno 2016 alleen in het Japans uitgegeven.

Bron: Bol.comBron: Bol.com

Kleurboeken gebaseerd op boeken of films

Toen kleuren voor volwassenen steeds populairder werd, zagen ook de franchises van boeken en films nieuwe verkoopmogelijkheden. Soms worden voor deze boeken beelden van films omgezet in lijntekeningen.

Zo zijn er anno 2016 vier officiële Harry Potter-kleurboeken: Harry Potter Kleurboek voor volwassenen, Harry Potter Wonderlijke wezens, Harry Potter Magische plekken en personages en Harry Potter Magical Artifacts. Deze boeken bevatten kleurenfoto’s van de films achterin het boek, zodat je kunt zien wat de originele kleuren zijn.

Andere voorbeelden zijn The Lord of the Rings Movie Trilogy Coloring Book en The Official A Game of Thrones Coloring Book.

Bron: Huelish.comBron: Huelish.com

Grayscale platen

Een ander soort kleurplaat die om een andere manier van kleuren vraagt, is de grayscale plaat. Het heet grayscale, omdat de plaat als het ware al is ingekleurd, maar dan helemaal in grijstinten. Dat geeft ongeveer hetzelfde effect als een zwart-witfoto. Het voordeel hiervan is, dat je niet zelf schaduwen hoeft aan te brengen, want die zijn al in de plaat verwerkt. Je kunt er gewoon overheen kleuren. Zo krijg je een plaat die zonder al te veel moeite heel ‘echt’ lijkt.

Er zijn verschillende kleurboeken met dit soort kleurplaten. Bijvoorbeeld de boeken van Huelish, gemaakt door Nicole Stocker, Beautiful Creatures (met dieren) en Beautiful Nature (met bloemen, planten en landschappen).

Ook zou je een eigen foto zwart-wit uit kunnen printen en dan zelf inkleuren.

Bron: Amazon.comBron: Amazon.com

Fantasy kleurboeken

Op het gebied van fantasy zijn ook genoeg kleurboeken. Deze liggen echter niet zo vaak in boekwinkels en vaak zijn het boeken uit het buitenland, maar via internet zijn ze prima te krijgen. Kijk ook als je van grayscale houdt eens bij de fantasy kleurboeken. Ook zijn dit vaak kleurplaten met mensen of menselijke fantasiewezens als feeën, elfen enzovoort, dus als je graag mensen kleurt is het ook een aanrader om zulke boeken eens te bekijken.

Hannah Lynn tekent bijvoorbeeld schattige meisjes als fee, zeemeermin of prinses. Via haar website zijn haar kleurplaten los te bestellen, maar ze heeft ook meerdere kleurboeken, bijvoorbeeld Mermaids, Fairies & Other Girls of Whimsy.

Een wat duisterder variant hierop zijn de boeken van Jasmine Becket-Griffith. Zij maakt gothic en fantasy art.

Kijk ook eens bij de kleurboeken van Dover voor boeken over draken, eenhoorns enzovoort. Overigens zijn bovenstaande boeken, net als veel andere fantasyboeken, enkelzijdig gedrukt.

Goedkope kleurboeken

Ook als je niet veel te besteden hebt, zijn er genoeg mogelijkheden om kleurboeken te kopen. Verschillende winkels bieden goedkope kleurboeken aan.

De Action heeft meestal meerdere kleurboeken voor volwassenen voor 1 euro per stuk en 2 euro voor de dikkere boeken. Ook winkels als Lidl en Aldi hebben soms goedkope kleurboeken. Dit zijn dan aanbiedingen die korte tijd verkrijgbaar zijn, dus dan moet je erbij zijn in die periode. Verder zijn er nog meerdere winkels waar je kleurboeken voor volwassenen tegen kunt komen voor weinig geld, bijvoorbeeld Kruidvat, Zeeman of Wibra.

Kleurplaten van internet

Natuurlijk staan er ook veel kleurplaten op internet. Dat wil niet zeggen dat je alles wat op internet staat mag printen om zo aan je kleurplaten te komen. In dit geval moet je rekening houden met auteursrecht. Auteursrecht staat toe om tekeningen te kleuren die je voor persoonlijk gebruik hebt gekocht. Koop dus een kleurboek, in plaats van een plaat uit dat boek van internet te halen. Ook de meeste andere kleurplaten die op internet staan, bijvoorbeeld op social media als Pinterest, zijn gestolen van de originele artiest. Als een kleurplaat door een tekenaar zelf is geplaatst als gratis download of via internet wordt verkocht op bijvoorbeeld zijn/haar eigen pagina, mag je hem natuurlijk wel printen.

Het auteursrecht betekent ook dat je zelf geen kleurplaten mag verspreiden. Zet dus geen foto’s van lege kleurplaten op internet. Foto’s van een gekleurde plaat mag je daarentegen wel laten zien, graag zelfs! Gekleurde platen van anderen kunnen een grote inspiratie zijn voor je eigen werk.

Bron: Bol.comBron: Bol.com

Overige kleurboeken die de moeite waard zijn

  • Niet makkelijk in te delen bij een land – de tekenaar komt van de Filipijnen maar het boek is meteen in het Engels uitgegeven – maar zeer populaire titels zijn Animorphia en Imagimorphia van Kerby Rosanes. Deze kleurboeken zijn in zijn typische stijl getekend; dieren (in Animorphia) en voorwerpen die overgaan in/gevormd worden door vreemde wezentjes en andere vreemde zaken. Ook deze boeken zijn tegelijkertijd zoekboeken.
  • De Pictura-serie bestaat niet uit boeken, maar uit omslagen met een leporello. Dit is een soort uitvouwbare poster. Op die manier kun je heel lange scènes kleuren. De onderwerpen hebben bijvoorbeeld te maken met natuur, geschiedenis, steden of fantasy.
  • Een boek voor de liefhebber van schattige dieren: Color Super Cute Animals van Jane Maday. In dit boek staan ook nog handige kleurtips (in het Engels).
  • Een mooi uitgevoerd boek van hoge kwaliteit: Floribunda (Bloemenparadijs) door Leila Duly. Dit boek ziet er luxe uit, is enkelzijdig gedrukt en heeft dik (kaarten)papier waar je met veel materialen op kunt werken. Het bevat tekeningen van bloemen, met de namen van de bloemen en gekleurde voorbeelden.
  • Een mooi boek dat ook erg luxe uitgevoerd is, maar helaas nog alleen in het Tsjechisch is uitgegeven, is Čarovné Lahodnosti (Engelse vertaling: Magical Delights) van Klará Marková. De tekeningen nemen je mee naar een bos met elfen.
  • Er zijn nog veel kleurboeken niet genoemd, bijvoorbeeld kleurboeken die niet door een bepaalde tekenaar gemaakt zijn. Er zijn veel kleurboeken met afbeeldingen die voor de makers van zulke boeken uit een archief te halen zijn en die je dus ook in meerdere kleurboeken tegen kunt komen. Dit kunnen ook leuke boeken zijn, dus ga vooral kleurboeken bekijken en besluit dan zelf welke je leuk vindt!
© 2016 - 2017 Aurose, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleurboeken voor volwassenenHet kleuren van kleurplaten wordt vaak gezien als iets dat alleen voor kinderen is. Toch is dat niet helemaal het geval!…
Het enige echte kleurboek voor volwassenenRazend populair zijn ze, de kleurboeken voor volwassenen. Vooral de serie 'Het enige echte kleurboek voor volwassenen' i…
Mandala kleurplaten inkleuren, een reis naar binnenMandala kleurplaten inkleuren, een reis naar binnenMandala kleurplaten zijn het helemaal. We hebben allemaal wel eens gehoord van Mandala's. De een borduurt een Mandala de…
Kleuren voor volwassenen als therapie bij stressKleuren voor volwassenen als therapie bij stressVolwassen mensen die last van stress hebben kunnen veel baat hebben bij het kleuren van kleurplaten. Kleuren voor volwas…
Dementie & knutselen: Kleuren & kleurboeken bij dementieDementie & knutselen: Kleuren & kleurboeken bij dementieKleuren van kleurplaten kan voor met mensen met dementie, een zinvolle en ontspannen tijdsbesteding zijn. Maar dat kan a…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Amazon.com (https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71xbn6jifBL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg)
  • Afbeelding bron 2: Bol.com (https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/3/0/9/9200000030339039.jpg)
  • Afbeelding bron 5: Amazon.co.uk (https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61kwwM0nLQL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg)
  • Afbeelding bron 6: Book Depository (https://d20eq91zdmkqd.cloudfront.net/assets/images/book/large/9781/4059/9781405924092.jpg)
  • Afbeelding bron 7: Dover Publications (http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-137970348157658_2436_389922674)
  • Afbeelding bron 8: Pen Store (http://penstore.images.carismar.com/data/product/737x737/pagina_dagdrommar.jpg)
  • Afbeelding bron 9: Amazon.in (http://ecx.images-amazon.com/images/I/61UCVAPYSiL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg)
  • Afbeelding bron 11: Huelish.com (http://www.huelish.com/uploads/5/7/9/9/57994927/1155349_orig.jpg)
  • Afbeelding bron 12: Amazon.com (https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61xG%2B-ozTnL.jpg)

Reageer op het artikel "Wegwijzer kleurboeken voor volwassenen"

Infoteur: Aurose
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!