InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Creatief: Kleien met melk

Creatief: Kleien met melk

Creatief: Kleien met melk Kleien is een leuk manier om voor zowel volwassen als kinderen figuurtjes te maken. Minder mensen weten dat je ook kan kleien met melk. Door de verschillende stappen te volgen kun je leuke figuurtjes maken met simpele huis- tuin- en keukenmiddelen. Het caseïne eiwit in de melk werkt prima als klei en vormt na een paar dagen wachten een uitgehard figuurtje.

Materialen en ingrediënten

Om de melk kneedbaar te maken heb je een aantal materialen en ingrediënten nodig. Eén daarvan is een kleine hoeveelheid azijn. Het azijn is een belangrijk onderdeel van het proces en zorgt er voor dat de melk uiteindelijk kneedbaar wordt. Naast het azijn heb je uiteraard melk nodig als hoofdingrediënt. Het caseïne eiwit in de melk zorgt er uiteindelijk voor dat je een kneedbaar mengsel krijgt waar je een figuurtje van kunt maken. Samen met het zuur van de azijn zorgt dat voor een chemische reactie waardoor er een klontering ontstaat.

De totale lijst van materialen die je nodig hebt is:
  • Een magnetron of fornuis
  • Een koffiemok met melk (0,33 Liter)
  • Ongeveer 2 eetlepels azijn
  • Roerstaafje (satéprikker werkt ook)
  • Lap oude schone stof (moet goed waterdoorlatend zijn
  • Vormpje naar keuze, kan een bak- of kleivormpje zijn.

Uitvoering

Stap 1

Warm de melk op tot deze warm tot heet is, maar niet kookt, anders is het tijdens het kleien en kneden mogelijk nog te warm om er mee te kunnen werken. Dat kan met de magnetron of met het fornuis. Ga hierna snel naar de volgende stappen zodat de melk niet te ver afkoelt.

Stap 2

Voeg de azijn toe aan de melk en roer ondertussen door het mengsel heen. Je zult een witte klontering zien ontstaan. Voeg eventueel wat meer azijn toe tot het "wit" van de melk volledig is geklonterd en er daarnaast alleen nog "dof" gekleurd water over is.

Stap 3

Houd de lap stof over de mok en giet het over gebleven vocht in de gootsteen terwijl de klontering achterblijft op de lap stof. Zorg er voor dat alleen het water door de stof de gootsteen inloopt en er niets van de klontering over de rand gaat. Knijp de lap met klontering en al uit tot het meeste vocht er uitgeperst is. Zorg er wel voor dat je niet al het vocht er uitknijpt omdat dat het kleien moeilijker kan maken.

Stap 4

Vul het vormpje vervolgens met de witte klontering en druk het goed aan. Het gebruik van een vormpje is niet noodzakelijk maar wel handig, omdat de klontering erg korrelig kan zijn en nu nog makkelijk uit elkaar valt. Het kan fijn zijn om handschoenen te gebruiken tijdens deze stap, omdat de azijnlucht lang op je vingers kan blijven zitten. Daarnaast kan het irriterend zijn als je een wondje op je handen hebt.

Stap 5

Wanneer je tevreden bent over de vorm van je kleifiguur kun je het vormpje er af halen en het figuurtje op een schaaltje laten uitharden. Dit zal ongeveer drie à vier dagen duren. Draai het figuurtje na twee dagen even om zodat de onderkant ook goed en snel uithardt. Let op! Als het figuurtje is uitgehard kun je het niet meer vervormen, het werkt hetzelfde als gewone klei die je in de oven kan laten uitharden.

Stap 6

Wanneer je figuurtje is uitgehard kun je er mee doen wat je wil. Je kan het beschilderen, er een magneetje van maken of gewoon ergens neerzetten. Het figuurtje kan nog wel een tijdje naar azijn ruiken, maar dit trekt na verloop van tijd weg. Let op! Zorg er voor dat je alles goed schoonmaakt omdat ook de kleine resten gaan uitharden, waarna ze moeilijk te verwijderen zijn.

Veel succes!
© 2015 - 2017 Maarten9191, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.zozitdat.nl/2013/02/26/hoe-maak-je-van-melk-plastic/
  • http://www.proefjes.nl/proefje/117

Reageer op het artikel "Creatief: Kleien met melk"

Infoteur: Maarten9191
Gepubliceerd: 28-08-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!